Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsemødre  (Læst 4439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Fru Blume

• Gæst
Hønsemødre
« Dato: 17 Juli , 2008, 13:50 »
Mine 8 ugers kyllinger får for tiden en del irettesættelser af deres mødre. Mest i forbindelse med spisning.
Det virker som om mødrene prøver at etablere en rangorden. Når der fodres eller kommer guf får de små et gok i nødden og holder sig så bagved mens de store spiser. Er det normal procedure?

De bedste hilsner
Trine

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Hønsemødre
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2008, 14:30 »
Jeg plejer at sprede maden så meget at de ikke skal stå for tæt og spise, hvis de kommer for tæt på de store og får et gok kan de gå et andet sted hen og spise  ;)

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2008, 20:21 »
Jeg tror det er meget normalt. De kyllinger vi har lige nu, bliver også 'gokket' og må enten pænt vente, eller snige sig til fadet og så skynde sig i sikkerhed.
Hilsen Susanne

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2008, 22:29 »
Er Mødrene begyndt at lægge æg igen? Så er de ikke interesseret i kyllingerne mere og betragter dem som konkurenter om maden. Ved den tid plejer jeg at fjerne dem fra kyllingerne.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Fru Blume

• Gæst
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2008, 15:34 »
Tak for input.

@ Egon, den ene hønemor er begyndt at lægge æg igen. Kan godt fornemme at hun ikke interesserer sig specielt for kyllerne mere.  Det var nu intentionen at 2 høne kyllinger skulle blive i hønseflokken. Er det ikke bedst bare at lade dem blive så den nye flok kan etablere sig...så må jeg bare sørge for at de små får lidt at spise.. Min flok består af 2 voksne høner og de 2 kyllinger.

Trine

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2008, 16:43 »
Hej Igen. Når der ikke er flere store høns ville jeg nok også vælge at lade dem blive og se hvad der sker. Normalt sætter jeg først nye kyllinger ind i en gammmel flok når de er omkring 4 mdr. gamle. Det er noget andet hos dig hvor de hele tiden har gået sammen. Held og lykke til.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2008, 16:43 »
Mine kyllinger er allesammen sammen med de voksne høns. Også 12 ugers hanekyllingerne. De får da også nogle gok hvis de kommer for tæt, og den skruk jeg har gående med små kyllinger nu skal bare sige en bestemt lyd så render de store kyllinger deres vej i fuld fart.
Men jeg spreder også maden godt ud i hønsegården. Og ellers plejer de at spise på skift inde i hønsehuset. De store kyllinger ved som regel hvornår der er fri bane derinde. Så alle skal nok blive mætte.
Venlig Hilsen
Lisbeth