Hej. Jeg svarer igennem denne tråd.
Høns på landet - Høns i parcelhus
VOXPOP
Hvorfor holder du høns?
I min egen have på landet
Hvor har du dine høns?
I et selvbygget hus på tre rum til henholdsvis 1 hane og 2 høns pr rum og et udhus hvor kyllinger bliver opfostret
Hvilken race har du og hvor mange høns har du?
Danske Landhøns, Brune. Jeg har pt. 2 haner og 5 høns samt indtil videre 10 kyllinger
Har du en hane?
Ja, 2 stk
Har du selv fået kyllinger?
Ja, indtil flere gange. I år dog kun indtil videre 10 stk
Hvordan bor dine høns?
I et rum på ca. 1 m2 hævet 80 cm over jorden og med en gård nedenunder på ca. 2,5 m2 - dette pr stamme
Hvad fodrer du dine høns med?
Æglægningspiller, byg, hvede, strandskaller, grønt fra haven og rester fra køkkenet
Går dine høns frit rundt?
Kun i et indhegnet område, da jeg bor ved skovkanten
Har du haft nogen problemer med naboerne?
Nej, ikke ud over at naboens børn syntes mine høns var så søde at de kom på alle tidspunkter af døgnet for at se til dem.
Er der meget arbejde med at passe dine høns?
Kun med at bygge nyt hus ;-) Ellers ikke
Hvad er den bedste oplevelse du har haft med dine høns?
At have en hane der kommer hen og vil snakke når man kommer med mad, at udstille dyrene og få gode bedømmelser på udstillinger rundt omkring, at fremvise dyrene ved forskellige PR arrangementer og få positiv feedback.
Hvad er den værste oplevelse?
At komme over og finde haner spist af rotter hver dag. Rotterne er efterfølgende bandlyst hos mig.
Hvad er dit bedste råd til nye hønseholdere?
Sørg for at få god kontakt til avlere som kan være behjælpelig med råd og vejledning, samt check regler for hønsehold i din kommune – der er forskel om man bor på landet eller i byen om man må have haner og hvor mange høns man må holde.