Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt Ny--- HJÆLP  (Læst 2472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
Helt Ny--- HJÆLP
« Dato: 04 Maj , 2011, 20:13 »
Jeg har 4 små dværghøns. Den ene af hønerne mente min far var skruk og hun begyndte at ligge på æggene (vi havde 4 faste æg til at ligge) så jeg begyndte straks at samle æg ind, og lægge dem i et fad lidt på skrå, og vendte dem så 2 gange dagligt. I går klækkede jeg 2 af dem for at se om de var befrugtede, og det var de (der var en lille lys plet med en mindre plet inde i) jeg lagde dem så ud i redekassen, men nu har hønen ikke rigtig ligget på dem... Så nu går de vel til spilde..?

Har nu samlet de 2 fra i dag sammen og fortsætter en uges tid igen. 

Nogle med gode råd..?

Med silkehønen Magda :)

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
Sv: Helt Ny--- HJÆLP
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2011, 20:35 »
Så når hun ikke har ligget fast på dem er de gået til spilde..?

Ville det hjælpe at tage hende ind i geragen for hende selv. Vi har sådan en kæmpe trækasse (1.5 x 1.5 meter) der havde jeg tænkt hun skulle gå med kyllingerne.. Men bliver hun mere skruk af at komme derind og kun koncentrere sig om æggene.?

Og tak. Håber det en dag lykkedes for mig, men ellers smager æggene nu også meget godt :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2011, 20:38 »
Du skal observerer din høne på reden konstant, i nogle dage, kun afbrudt af spise og skidetid, dvs ca 15 min om dagen,,,,, ellers er hun ikke skruk, og du skal ikke flytte hende før hun har ligget på sin selvvalgte rede fast  i min 4-5 dage.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2011, 21:18 »
Okay... Ååhr tror aldrig det lykkedes.. Er det lige så nemt med en rugemaskine..? Når kyllingerne kommer skal de vel bare have en varmelampe og lære at spise og drikke selv...?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2011, 22:26 »
Velkommen på forum, Michelle :D
Du kan læse om skrukhøns i vores leksikon:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/Skruk
Du skal lige have opdateret dine profiloplysninger inden du kan skrive mere på forum.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2011, 10:16 »
Det kan sagtens lykkes, det er ikke så svært, du er ikke i tvivl om hun er skruk hvis hun er det,,,, hun bliver liggende på reden også om natten, og kommer kun ud for at spise, og lægge en kæmpe stinkende klat, og så går hun tilbage igen, og passer sin rede.
Husk at æg der skal ruges på, skal lægges under hende samtidig, så alle kyllinger kommer inden for det samme døgn....
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn