Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning med hønemor  (Læst 3453 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Rugning med hønemor
« Dato: 04 Maj , 2011, 16:14 »
Jeg købte jo for 14 dage siden 2 brahmahøns, som ligger på æg. De skulle der have ligget 10 dage, det vil sige de i dag har ligget 24 dage. Sælgerne mente de havde ligget 10 dage, så jeg ved ikke hvor meget styr der lige er på det.
Der er ikke kommet nogle kyllinger, trods hønsene har ligget troligt på reden, og kun været af meget kort tid 1-2 gange i døgnet.
Jeg har ikke rørt så meget ved æg og høns, da jeg mener de skal have så meget ro som muligt, dog har jeg lyftet dem nogle gamge for at kikke efter evt. ødelagte æg, og så de sidste par dage, for at se om der var små.
I dag løftede jeg et par af æggene, og nogle af dem var utrolig lette, og andre meget tunge. Kan jeg evt prøve lægge dem i vand for at se om de synker, eller skal jeg bare lade dem ruge videre?
Jeg har intet jeg kan lyse med, men syntes også det er synd, hvis de bliver ved at ligge der, uden der sker noget, hvis æggene ikke er noget.
Er der en som vil hjælpe mig lidt her? Hvad gør en mindre klog som jeg?  ::)
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Rugning med hønemor
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2011, 16:17 »
Vandprøven er ikke entydig. Det eneste du kan gøre er at lyse, hvis du vil tjekke.

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2011, 16:46 »
Hvis der er levende kyllinger i æggene vil der lyde små pip fra dem fra dag 21 nogle gange dag 20.
Prøv at holde dem op til øret og bank forsigtig med en negl på ægget så kommer der næsten altid svar tilbage hvis der er liv.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2011, 18:03 »
Jeg tror sælger husker lidt forkert med de dage, hvis man ikke skriver det op, kan man let huske ret meget forkert.
Hvis det var mine høns ville jeg se tiden an.
Skulle du vælge at lægge dine æg i vand, skal du være 110 % sikker på at æggene ikke er språet, for ellers drukner du kyllingerne.
Held og lykke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2011, 21:11 »
Jeg venter og ser tiden an. Nogle af æggene virker meget lette, og andre tunge. Ved ikke om det har nogen betydning?
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

sussie

• Gæst
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2011, 21:18 »
Du kan bruge en cykkeldiode til formålet, dem til 20 kr.

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2011, 22:12 »
Okay. Men aner intet om hvordan jeg skal lyse. Er første gang, jeg har høns med æg.  ::)
Hilsen Britta

0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2011, 22:30 »
Du kan måske bruge denne tråd om lysning:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=15913.0
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk