Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger - How to???  (Læst 3331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

• Passiv bruger
Kyllinger - How to???
« Dato: 04 Maj , 2011, 07:47 »
Hejsa

Mit hønsehus er hævet ca. 40 cm over jorden, og hertil er der så en trappe. men mine kyller synes ikke at kunne finde ud af selv at gå i huset om aftenen. Så vi har vores aftenritual med at få dem fanget og proppet derind.

-Er det kun et spm om tid før de selv finder "vejen", eller hvad skal jeg gøre?

-Og hvordan gør man dem nemmest tamme? Blot ved nærvær, eller skal man sidde lidt med dem, når de nu alligevel er fanget for at blive puttet til natten?

Med venlig hilsen,
Søren
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Sv: Kyllinger - How to???
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2011, 08:37 »
Hejsa

Mit hønsehus er hævet ca. 40 cm over jorden, og hertil er der så en trappe. men mine kyller synes ikke at kunne finde ud af selv at gå i huset om aftenen. Så vi har vores aftenritual med at få dem fanget og proppet derind.

-Er det kun et spm om tid før de selv finder "vejen", eller hvad skal jeg gøre?

-Og hvordan gør man dem nemmest tamme? Blot ved nærvær, eller skal man sidde lidt med dem, når de nu alligevel er fanget for at blive puttet til natten?

Med venlig hilsen,
Søren

Hej Søren!

Jeg synes du skal forsøge at tænde noget lys derinde så tror jeg de vil søge mod lyset når det begynder at blive mørkt.

Mhp at få dem tamme, tja da er der mange forslag - alt lige fra at sidde med hvert enkelt dyr til at sætte sig sammen med dyrene i en periode.  ;D

Da du jo nok alligevel vil sidde og kigge på dine dyr for evt at sortere dem - hvorfor dog så ikke gøre det samtidig med at du giver dem lidt guf i nærheden af dig selv - det virkede med mig i sommers hvor jeg havde en flok gående i haven.

Havde en hane som var så fræk at han tog foder (brød) ud af min hånd da de andre ikke skulle have det... ;D ;D

Det gør også at dyrene ikke bliver så frustreret når man kommer senere hen med mad eller andet til dem. Og så snak til dem - de reagerer på din stemme...
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2011, 09:36 »
Problemet med hønsetrappen er et tilbagevendende spørgsmål :D

Du kan gøre det at du i en periode strøer noget mad til dem på trappen så finder de selv op af den til sidst og den med lys i huset til dem om aftenen er også et rigtig godt bud.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2011, 09:51 »
Hvis du selv bærer dem i seng så vent til det er blevet mørkt og de ligger i en bunke og er faldet til ro. Så opdager de ikke de bliver flyttet og stresses ikke. At jagte rundt efter dem fremmer ikk tamhedsprocessen ... og så det meeeget nemmere bare at samme dem op  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2011, 10:02 »
Hvis du selv bærer dem i seng så vent til det er blevet mørkt og de ligger i en bunke og er faldet til ro. Så opdager de ikke de bliver flyttet og stresses ikke. At jagte rundt efter dem fremmer ikk tamhedsprocessen ... og så det meeeget nemmere bare at samme dem op  ;)
OK, jeg synes måske bare det er lidt køligt her sidst på dagen.... Måske der er for meget "hønemor" over mig  :D Vil prøve at vente med at putte dem, og prøve den med lyset også. Men det er jo efterhånden meget sent at mørket falder på (heldigvis for os  ;))

Må også prøve den med foderet!

Mvh
Søren
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2011, 10:11 »
Nu har jeg prøvet at avle og opdrætte mange forskellige racer i mine 45-50 år racefjerkræavler. Nogle racer er ret svære at få tamme. Andre kommer hen helt af sig selv og vil kløes.
Sådan er mine Orpingtons, de stiller sig foran mig og ser bedende ud, så ved jeg at de gerne vil kløes under hagen og på kinderne. Og det er ikke fordi jeg har dresseret dem, det har jeg ikke tid til, da jeg har ret mange gående (200-300 stk). Men det er nok noget der ligger til Orpingtonerne.  /o  Og de går forøvrigt altid ind, skønt de i alle gårdene skal gå ca. ½ meter op.  /o

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2011, 11:14 »
Hej Rudy

Måske vi skulle overveje, om der evt skal tilføres Orpington rugeæg, når engang en af de forhåbentligt kommende Sussex-høns går skruk  ;) Det kan vi vel også finde ud af?
Med venlig hilsen,
Søren

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2011, 21:16 »
 /o /o /o

Vores Sussex kyllinger er bare SÅ gode  ;D

I aften da vi kom hjem ved 2030-tiden, sad de fleste inde i huset, et par stykker kiggede ud, og en enkelt sad udenfor. Men snart hoppede den sidste op af trappen, så nu er der ro. Bare totalt i orden kyllinger <M
Med venlig hilsen,
Søren

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2011, 21:18 »
/o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk