Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: klæknings procent !!! i maskine  (Læst 4070 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline easter

• Bruger
klæknings procent !!! i maskine
« Dato: 04 Maj , 2011, 06:44 »
har i vinters lavet mig en rugemaskine til 120 æg som enligt kører som den skal men.....
klæknings procenetn er lidt for lav. har lige afstuttet en rugning med 40 æg
hvor der kom 15 kyllinger. 9 der ikke var befruktet, 16 der døde i æget. alle ferdig udviklet
der skal lige siges at jeg ruger ud fra samme synspunkt som Psycho (thomas)
det vil sige at jeg ikke vender ægene, faktisk bliver de bare lagt ind og så 20-21 gae efter er
der kyllinger  :)

jeg ved at thomas har flere gange opmået en 100 % klækning, vilket er super flot
jeg ville da også værer tilfreds hvis min procent lå omkring 70 men 37.5 % er nok for lidt øv

jeg har åbnet alle de æg der ikke blev til noget og kan ikke rigtig finde ud af hvorfor de død i deres æg

håber at der er folk som kan hjælpe mig til at finde fejlen

Offline Bettina

• Bruger
Sv: klæknings procent !!! i maskine
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2011, 07:07 »
Hvad er din fugtighed til slut? hvor tidlig sætter du vand over? Lyder som om de er druknet i ægget.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline easter

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2011, 07:31 »
her ventet jeg med at sætte vand over til d. 19 dag om aften
fugtigheden er omkring 70-75 %

men de er jo nok druknet, måske skulle jeg prøve at sætte vend i dag 20 om morgen ??

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2011, 08:45 »
Jeg gør det at jeg sætter vand ind når der er hul på et par stykker, og det er med god resultat ihvertfald i den blå moterruger fra america, da halvdelen næsten ellers drukner.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2011, 11:44 »
70-75 % lyder måske lidt højt?
Prøv med en lidt lavere fugtighed 60-65 %
Hvad er din fugtighed under selve rugningen? Hvis din rugemaskine står et meget tørt sted, er det heller ikke så godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2011, 12:35 »
Der er ingen tvivl om, at vending af æggene, eller mangel på samme, også har indflydelse på det dårlige resultat.
Der er jo en grund til, at de store industrimaskiner laves med vuggebakker. Ellers kunne man jo lige så godt ha' sparet denne funktion væk.
I madam blå har jeg haft de bedste resultater, når fugtighedsprocenten har været rigtig høj til sidst, faktisk så høj at det fortætnes på låget og samler dråber på indersiden. Dette dog kun det sidste døgn inden klækning, og under klækning.
Det er vigtigt, at der ikke åbnes og lukkes for rugemaskinen konstant under klækning, herved lukkes fugtigheden ud, og tager tid at bygge op igen.
Jeg har en sprayflaske med lunkent vand, som jeg bruger til at spraye med før jeg lukker maskinen igen, hvis jeg tager kyllinger ud og over under varmepladen.
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2011, 12:38 Fra Børge Bech Jensen »
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline easter

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2011, 06:31 »
tak for hjælpen... så er der lidt at arbejde med  :) starter men prøve at vende æggene samt lidt endringer med fugten

skal nok skrive så i kan høre hvordan det er gået næste gang  ;D

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2011, 08:17 »
Havde en tråd hvor jeg spurgte hvordan folk regnede deres klæknings procent ud. Mener bestemt Psycho regner den ud som levende kyllinger divideret med antal befrugtede æg. Så det er jo en af forklaringerne på hvorfor den er ret høj hos ham.

Der var to lejre da jeg spurgte:
dem der trak alle ubefrugtede æg fra og dem der ikke gjorde.

Jeg regner som dig levende kyllinger divideret med antal æg fra dag et og så har den jo tendens til at blive generelt meget lavere. Min mening er at man jo netop ikke skal trække nogen æg fra da man jo fra starten regnede dem for ligeværdige og regnede med kyllinger fra alle æg.

Så hvis du regner som ham er din procent pludselig steget til 15/31 x 100 = 48 % - men da stadig ret lav. Men altså: jeg mener også den er 37,5 % som du også selv siger.
Mvh

Claus

Offline leneelle

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2011, 08:47 »
Hvad med hønsene ?

Jeg har en araucana høne med ca 100 pct. befrugtning og 95 pct i klækning.
Min anden araucana høne med dejlige tuffer har ca 50 pct i befrugtning og INGEN klækkede æg. Kyllingerne dør ca. halvvejs i rugningen. Tuffe syndrom måske. Ved nærmere eftersyn har hanen måske små tuffer.

Mine dværgwyandottere har ca. 70 pct i befrugtning og ca. 60 pct i klækning. Her er der tale om en flok på 2 haner og 11 høns. Jeg tror den unge hane laver uro så der ikke bliver parret på nogle af hønerne. En anden mulighed er at et par af mine høns er for gamle.

Mine orper har været oppe på 90 pct i befrugtning. Den er nu faldet. Måske fordi jeg har 2 haner der vipper hinanden af. Og jeg har også en eller 2 ældre høns.

Jeg har ruget på ca. 117 forskellige måder med meget forskellige resultater. Jeg har endnu ikke fundet ud af hvad det er der giver de store forskelle. Jeg har ruget for varmt og for kold på grund af for dårlige termometre.

Jeg fatter ikke at kyllingerne skulle drukne. Det gør de altså ikke hos mig. Jeg har 80 i fugtighed under klækningen.

Jeg vender æg - men ikke 3 gange om dagen. Jeg har kontrolleret en skrukhøne. Hun vendte altså ikke ret meget på æggene !?!?

Orpington, Dværg Wyandot, Araucana