Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne og kyllinger  (Læst 2227 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
Skrukhøne og kyllinger
« Dato: 03 Maj , 2011, 13:06 »
Jeg står i den heldige situation at jeg skal til at starte mit hønsehold. Jeg har fundet nogle kyllinger af Sussex racen som jeg er blevet lidt forelsket i.
Jeg har så overvejet at finde en skrukhøne der har kyllinger i forvejen og så give den nogle flere i form af mine nye Sussex. Men så er spørgsmålet så, hvor mange kyllinger kan hun holde styr på og varetage på samme tid? Det skal lige siges at hønen selv er af stor race.
Hvor stor er sandsynligheden for hun ikke vil tage min Sussex med i hendes kyllingeflok? <L
Er der nogle der har gode/dårlige erfaring med dette?
Eller skal jeg bare holde dem i den traditionelle kyllingemoder?
Louise Strømvig
1.9.15 Sussex Lys Stor, 0.0.18 Orpington Gul/sort sømmet, 1.2.11 Wyandotter Stor guld blå/randet, 0.1 Labrador, 1.1.2 Chihuahua, 2.1 UdeKat (rottefangerne :)), 1.0 Traver, 0.2 New Forest. Godt man bor på landet :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skrukhøne og kyllinger
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2011, 13:17 »
Velkommen på forum, Louise :D
Det lyder da som en rigtig god idé at finde en skrukhøne og give hende lidt flere kyllinger. Du skal sikre dig at kyllingerne er nogenlunde lige gamle, og du kan kun sætte meget unge (2-3 dage) kyllinger under en skruk, for eller vil de ikke forstå hende.
Hønerne plejer at være ligeglade med racen.
Jeg har pt. en lille dværg wyandotte, der går med 17 dværg maran kyllinger, og dem klarer hun fint. Det helt utroligt sådan et stort cirkustelt sådan en lille høne kan lave med vingerne. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2011, 15:56 »
Tak skal du have Marianne. Glæder mig til at læse alle de kloge ord der er her på forum.
Kan skruhønen gå med 20-30 kyllinger? Eller hvor mange er for meget?
Louise Strømvig
1.9.15 Sussex Lys Stor, 0.0.18 Orpington Gul/sort sømmet, 1.2.11 Wyandotter Stor guld blå/randet, 0.1 Labrador, 1.1.2 Chihuahua, 2.1 UdeKat (rottefangerne :)), 1.0 Traver, 0.2 New Forest. Godt man bor på landet :)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2011, 16:00 »
Det er nok lige i overkanten. Kyllingerne vokser jo og skal holdes varme. Det kan måske gå den første uges tid, men så kan så mange kyllinger ikke være under mor længere. Jeg vil tro at 15 er et godt tal til en stor høne. Jeg har godt nok haft en dværglandhøne med 9 barnevelderkyllinger (i stor). Det fik fint, men det så voldsomt ud med alle de ben der stak ud under hende.  ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)