Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rottesikring  (Læst 14704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Rottesikring
« Dato: 02 Maj , 2011, 22:39 »
Jeg har i dag rottesikret mit ene hønsehus igen, huset har jordgulv.

Først (for nogle år siden og efter at rotterne havde forgrebet sig på mine hønekyllinger) lagde jeg voilerenet i hele bunden og satte det fast i kanterne, dette er IKKE en god ide, for rotterne kunne møve sig op alligevel og endvidere så blev voilerenettet et slags "tag" under strøelsen, hvor de rigtigt kunne boltre sig nedenunder /d

Nu har jeg så revet det op igen og prøver så et andet råd, nemlig at grave en rende og sætte nettet på væggen, ned i jorden og ud et stykke fra huset.

FOR rotter bevæger sig altid langs vægge/mure, aldrig frit. De løber så hen til væggen/muren og begynder at grave, støder så på nettet, prøver måske et par gange eller to mere langs med væggen/muren, men opgiver (forhåbentligt) til sidst.
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2011, 22:42 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Rottesikring
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2011, 22:46 »
Det ser godt ud - vi har ind i mellem også rotte problemer, men det er i laden, hvor hønse rummene er :-/ der er beton gulv hvor de graver gange i :-/
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2011, 23:10 »
Lene.

Det ser umiddelbart fint ud, men spørgsmålet er om du ikke behøber voliere net ud i lidt større afstand fra væggen.
Umiddelbart ville jeg tro at man skulle have det liggende ud til ca ½ m fra væggen, for at være rimeligt sikret.

Er der andre herinde der har prøvet denne løsning?
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2011, 05:52 »
*k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2011, 08:21 »
Jeg prøvede at sætte kyllingenet på ydersiden på min gamle volierer ca 40 cm op og 40 cm ud - det viste sig ikke at være nok - rotterne kunne lige så pænt løfte nettet op ud mod skoven og så grave op inde under nettet  <W - men et forsøg værd mener jeg stadig det er, da jeg jo bor i skovkanten og derfor nok havde flere rotter på visit til sidst.  /1

Nu har jeg fået lavet helt nyt hus og sat eternitplader 40 cm lodret ned i jorden hele vejen rundt - så nu kan de bare komme an  <H /1
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2011, 08:51 »
Rotter kan også grave mere end 40 cm. ned, men nu får vi at se om mit hjælper eller ej. Lige pt. er der ikke rotter 7-9-13.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2011, 18:56 »
jeg kører slamsuger til daglig og ser derfor indimellem spor efter rotter. Jeg har en filosofi om at det bedste er og hæve huset, og placere det frit. rotter bryder sig ikke om og være i åbent landskab.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2011, 23:08 »
Ja, men jeg synes det er lidt svært at hæve et hus, som er 2x4 m.  :D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2011, 23:46 »
Jeg har samme løsning som Lene rundt ved alle gårde, det holder rotter og andre uønskede pelsdyr ude.
I selve huset har jeg oven på jorden lagt volierenet, oven på dette er der lagt 12x12 beton fliser. Dette i samråd med rottefængeren. Og selv om der er spor efter rotter på martrikkelen, er det ikke lykkes dem at komme ind til høns og kyllinger.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Farmen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2011, 22:14 »
Jeg har lige købt tre rottefælder hos P.lindberg.dk. Den i trådnet. Har lagt et glasæg i hver og så kommer de ud og stå langs med hønsegården under en plade. Så der er lidt mørkt. Det plejer at virke med fasanopdræt. Så håber da at det er det samme, med høns og gæs. /o
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2011, 22:28 »
Jeg har den løsning rundt om hele gården og den ene langside på huset.
Se Her :http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=7138#top_display_media
Jeg fiksede lige linket, så det virker /Marianne - administrator
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2011, 22:42 Fra Marianne Vedel »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 05 Maj , 2011, 00:10 »
@ Farmen

Jeg har aldrig hørt om rotter der spiser glasæg.  *f *f *g *g

Prøv at komme noget spiseligt i fælderne i stedet. Det tror jeg vil have meget bedre virkning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Farmen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 Maj , 2011, 21:59 »
Det behøves ikke. Rotterne er ligeglade. de følger hegnet. ser ægget.. og vupti FANGET.. Har prøvet det flere gange med fasan opdræt.  /o
Med venlig hilsen
Jacob Poulsen

1,1 bronze kalkuner, 2 gaser gammel dansk landrace, 0,4 hvide gæs, 2,5 moskusænder, 0,2 hvid landrace and, 1,2,1 Bennets kænguruer og 2 fantastiske døtre på 1,5 og 3 år:).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 05 Maj , 2011, 22:16 »
Godt så. Og held og lykke med det. Men jeg tror du skal skelne mellem rotter i det fri og 'boligrotter'.

Har du nogen ide om hvor udtrykkene 'En dreven rotte' eller 'En garvet rotte' kunne stamme fra??

Rotter omkring boliger opfører sig lidt anderledes end dem der færdes ude i naturen. De er nok lidt mere vagtsomme.

Mvh
Erik Andersen