Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lam høne.  (Læst 4849 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Lam høne.
« Dato: 02 Maj , 2011, 21:30 »
Jeg kender temmelig sikkert selv svaret, men håber selvfølgelig I har en eller anden mirakelfortælling :-\
Sagen er at jeg har en høne, der tilsyneladende er blevet lam i benene. Jeg tænker, at hanen måske er kommet til at gøre et eller andet, så hønen er blevet skadet. Hvis det er tilfældet, er der så håb om at hun kommer sig? Eller har hun fået en hjerneblødning el. lign? Hendes vinger er heller ikke helt på toppen. Hun kan selv trække vingen til sig, når vi trækker den ud, men den ligger ikke helt tæt, men måske er det for at kompensere for den manglende bevægelse af benene ??? Hun har slet ingen griberefleks i fødderne. Håber I alle har nogle positive historier :-[

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Lam høne.
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2011, 21:34 »
Det kunne lyde som begyndende hønselammelse. Er det en ung eller gammel høne?
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2011, 21:37 »
Hønen er tre år. Og stor silke som hanen, så de skulle jo passe sammen størrelsesmæssigt set.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2011, 21:58 »
Hønselammelse eller Marek's sygdom rammer oftest unge dyr. Det var grunden til at spørge til dens alder.
Jeg tvivler også på at bentøjet skulle være kommet til skade i forbindelse med at hanen har trådt hende. Du vil bemærke at de fleste høner faktisk lægger sig på maven mens hanen træder dem.

Jeg synes du skal kigge i Leksikon under Sygdomme og læse hvad der skrives om hønselammelse. Så kan du jo vurdere om det evt synes at passe på din hønes tilstand. Som du kan læse der synes fodbefjerede (hvilket silker jo er) at være særligt modtagelige for denne sygdom.

Jeg  *k for at det er noget andet, da du eller skal være forberedt på snarlig aflivning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2011, 22:05 »
Mareks rammer høns lige omkring den tid, hvor de starter æglægning, så det lyder ikke som Mareks.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2011, 22:39 »
Jeg har læst om mareks, da jeg selv har haft den tanke. Der findes ingen regler uden undtagelser, så det kunne måske være en mulighed.
Har jeg forstået det rigtigt, når jeg mener at mareks er en herpesinfektion, der kan give gener der ligner forkølelse? Jeg spørger fordi sidste efterår havde min flok forkølelse, hvor jeg mistede et par unge høns. Kan der være en sammenhæng? I så fald er det jo en katestrofe for os. Så vil det jo være uforsvarligt nogensinde at sælge høns her fra matriklen, for smitten vil tilsyneladende altid være i omgivelserne. Men jeg synes symptomerne kan passe, det er kun alderen der ikke passer. Det er rigtigt øv! Hønen bliver aflivet imorgen, medmindre der er sket et mirakel, eller andre har nogle solstrålehistorier, at fylde mig op med.

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2011, 07:28 »
Hønen døde i løbet af natten :'( Mareks koster vel ikke dødsfald så hurtigt ???, eller hva? Hvis det var mareks, så må I meget gerne kommentere på ovenstående spørgsmål. Især omkring salg af dyr, da jeg har nogle jeg overvejer at sælge :-\

Hvor længe skal man se om der er flere smittede, for at udelukke mareks?

Jeg hælder mest til (håber *k) at det må have været en hjerneblødning eller lign.

På forhånd tak for svar!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2011, 00:15 »
Med den hurtige dødelige udgang ville jeg afskrive Mareks.
Men jeg har ikke nogen bud på hvad der så kan have været galt.
Mvh
Erik Andersen