Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyller med deforme fødder...  (Læst 5330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Kyller med deforme fødder...
« Dato: 02 Maj , 2011, 11:07 »
Jeg har haft et utroligt dårligt år hvad befrugtning og udrugning angår...ja jeg vil slet ikke komme ind på det, for jeg bli'r i helt dårligt humør... vil blot nævne at jeg fx har afleveret 30 andeæg men venter kun 4 ællinger!!!  :o  :'(

For 3 uger siden afleverede jeg 30 hønseæg (15 australorp  og 15 skånske) og dem hentede jeg så igår... 4 australorp og 7 skånske blev det til  /d

2 af de skånske har så forkrøblede tæer, at de går meget dårligt og pipper derfor højlydt over deres problem  :-\

Retter de sig ud eller hvad  ??? eller er de bedre tjent at møde spaden  ???

Med meget nedslået hilsen... gåseæggene var osse tomme...  :'(

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Kyller med deforme fødder...
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2011, 11:24 »
Min erfaring - tæerne retter sig ikke ud. Jeg ville sende dem til de evige jagtmarker, især hvis de virker plaget af tæerne /d
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2011, 18:36 »
Spaden, hvis de ikke har rettet sig til idag.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Halldor

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2011, 21:03 »
Hented, siger du, det vil sige, at du har fået dem udruget et andet sted og har derfor ikke viden om processen. Dette dårlige resultat kan skyldes for lav rugetemperatur. Det med krummede tæer er også tit følge af det samme. Så... du burde måske snakke med ejeren af rugemaskinen!
Opdrætter af islandske høns og Danske Landhøns i dværg.

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2011, 00:02 »
Halldor...han er prof  ;) så jeg sætter ikke hans evne til tvivl... og ved godt det med krumme tæer kan være temperaturer, men osse at det kan være arveligt...og der før været anlæg til det i den flok. Men ikke så grelt at de næsten ikke har kunne stå. Det  har rettet sig meget allerede, og hvis de kan gå fint imorgen og holde balancen får de lov at leve til fryseren ta'r dem...der skal seføli ikke laves kyllinger af dem senere  :-[

Jeg har dårlig befrugtning... og jeg er ikke den eneste her på Bornholm der døjer med det. Det er som om at dyrene ikke rigtigt er kommet sig over vinteren endnu, for den har jo næsten kun lige sluppet øen. De parrer sig lystigt men der sker ikke det store. Har samme problem hos mine kaniner, som har givet meget små kuld i år.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2011, 06:36 »
Prøv at lave "ortopædiske sko" til dem, det virker /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2011, 09:28 »
 :D og hvad er det så...modelervoks  ???

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2011, 10:35 »
 *f
Nej, det er et lille stykke pap som du sætter foden på og sætter f.eks. klister stykket af et plaster hen over. Bare pas på du ikke sætter det så langt tilbage at den lille kylling ikke kan bøje anklen.
Denne "sko" skifter du så med 1-2 dages mellemrum i en uges tid. Det ser rigtigt sjovt ud og kyllingen skal lige lære at gå med det men det lærer den hurtigt.
Knoglerne i tæerne er stadig så bløde at du kan forme dem og det gør ikke ondt på den.

Du kan læse lidt mere om det i denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=16797.msg152592#msg152592
« Senest Redigeret: 03 Maj , 2011, 10:39 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2011, 11:48 »
Da jeg havde skånske døjede jeg også med skæve tæer. Er det mon en skavank denne race er plaget med. Måske der er for meget indavl med racen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 04 Maj , 2011, 16:28 »
Jeg havde osse nogle med skæve tæer sidste år i de skånske, dog ikke så krumme som de 2 i år. Den ene har fundet ud af at gå så den klarer sig fint, den anden har fået papskiver på fusserne... Jeg avler udelukkende til slagt, så når rugeresultatet er så dårligt i år sparer jeg på aflivningerne så længe de ikke lider...