Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skaller  (Læst 11857 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
Skaller
« Dato: 01 Maj , 2011, 20:16 »
Hej med jer,

Her og der bliver man jo anbefalet at give høns tilskud af knuste skaller.

Jeg må blankt indrømme, at det aldrig er noget jeg rigtigt har gjort mig i - men bør man det? Om vinteren når de ikke lægger æg, giver jeg dem "fuldfoder" - altså sådan en slags alt-i-en-foderpille, og der kan jeg se, at der også er strandskaller i.
Men her mens de er æglæggende får de korn + tilskud til æglæggende høns.
Hvad gør I andre?

Kh Maria

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
Sv: Skaller
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2011, 20:28 »
Mine får skaller året rundt.Samt en tredjedel tilskud og to tredjedele korn. Og gode sager fra køkkenet og haven. :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Tognarelli

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2011, 20:37 »
Jeg har heller ikke give mine skaller før for en måned siden og de går godt nok til den,  de spiser faktisk mere end jeg lige havde forventet.
Så jeg tror ikke det er helt tosset at gie dem skaller.
Mange hilsener Laila

0,3 Dværg Orpingthon
1,1 Børn
1,0 Mand

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2011, 20:38 »
Blander I det bare op i foderet?

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2011, 20:45 »
Jeg har en skål, med flad bund, stående i hønsehuset. Den er fyldt helt op med knuste skaller. Det er jo ikke noget der springer budgettet, men de spiser faktisk en del skaller. Det er jo også klart, når man tænker på al den æggeskal de producerer.   
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2011, 20:47 »
Der går vel også lidt til fjer og knogler :)...Jeg bruger ca 2 sække om året.Det er jo ikk det vilde
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2011, 10:25 »
Mine høns har altid en skål stående med skaller.
Hvis jeg ikke husker helt forkert koster en stor sæk med 15 kg omkring 40 kr.
Et slag på tasken er at 10 høns bruger ca 1  kg om året.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2011, 11:00 »
Men nu er sækken med skaller skrumpet ind til 10 kg. og den gav jeg 49 kr. sidst. Det er ligesom de latterlige sækkestørrelser på 15 kg, som foderet nu er kommet i .

Og prisen er jo ikke skrumpet i takt med størrelsen er.  Kg. prisen er tværtimod steget igen igen, *s

Men tilbage til spørgsmålet, det er en god ide at høns har fri adgang til skaller, for der skal bruges en del kalk for at kunne lægge æg hver dag.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lykkers

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2011, 20:50 »
Nu bor vi tæt på strand og jeg regner med selv at hente skaller. Men hvor meget skal de knuses? Nærmest som pulver eller...?

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2011, 21:05 »
Sådan at de bliver ca som startfoder. Men ikke som pulver, noget større.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2011, 21:17 »
Du skal ikke forarbejde skallerne så meget det bliver til pulver. Så kan ligeså godt bruges alm. foderkridt som blandes i blødfoder.
Skallerne skal være knuste, afhængig af om det er til brug for voksne høns eller det er til kyllinger eller ungdyr.
Men skaller købt på Foderstoffen koster ikke ret meget. Sidst, her i foråret, købte jeg 100 kg. (4 sække) og prisen var kr.252,50 excl. moms.
Jeg bruger temmelig mange skaller, både for at sikre at avlshønsene ikke ødelægger rugeæg hvis de er tyndskallede, men kyllinger og ungdyr æder også mange skaller, idet disse dyr i vækst skal bruge meget kalk til dannelse at knogler.

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2011, 22:23 »
Jeg drøsser også lige en lille spiskefuld skaller over maden, en gang dagligt, og de spiser som regel op (det samme med de lidt større kyllinger).
Jeg frygter nemlig lidt at manglende kalk, til især æglæggerne, kan gå ud over knogler, og ved fx hunde og kvinder, anbefales at tage et ekstra tilskud af kalk når de er "digegivende", netop for at der ikke skal tæres på knoglerne.

Det er i øvrigt så rørende billigt, og meget døjt i brug, at det nok ikke er arbejdet værd at hente det og knuse det. Jeg købte en sæk for 6mdr siden til mine 10 høns (samt nu 20 kyllinger) og kan næsten ikke se at der er blevet brugt af posen.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn