Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den blå fra America  (Læst 5763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rakosi

• Passiv bruger
Den blå fra America
« Dato: 01 Maj , 2011, 13:43 »
Jeg er kommet i tvivl om, hvad der er bedst i den blå halv-automatiske til 24 æg fra America-thisted:

Skal der være vand i det ene eller begge kar, eller er det bedst at tørruge? ???

Og skal man vende de to gange om dagen, som det anbefales i brugsanvisningen? eller lade være? <K

Kort sagt: hvad skal man?

Kan lige nævne, at maskinen skal stå på køkkenbordet, hvis placeringen har nogen betydning... ??? <A

1,1,1 gule silkehøns
0,0,4 hvide silkehøns
0.4,7 australops
0.1 "blanding"
1,1,4 siameser dværg silke

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Sv: Den blå fra America
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2011, 13:53 »
Jeg har den samme, bare helautomatisk, og så står den og vender hele tiden - langsomt, selvfølgelig.
 Jeg har denne gang kørt med en fugtighed på 40-45% de første 19 dage, og det er fordi jeg har en anden maskine - en R-com 20 pro, der er digital og fabriksindstillet på det, der skulle være de rigtige værdier, og den holder 45% indtil 19. dagen, hvor den stiger til 60. Om det virker for den blå ved jeg ikke endnu - de er kun på 15. dagen. Æggene i den digitale er ved at klække nu, og de ser meget levende ud.

Om du fordeler vandet i begge sider eller kun i den ene, har ingen betydning.

God fornøjelse med det  :)
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2011, 15:32 »
Hvis man fordeler vand i begge sider hæver man altså fugtigheden vil jeg nu påstå. Du får i hvert fald en større vandoverflade der fordamper.

Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, men jeg har da prøvet med tørrugning nu for 2. gang i år...vender 2 gange dagligt til 18. dagen... hælder vand i det ene kar på 19. dagen og det andet kar når de har prikket hul på skallen. Jeg synes det kan være svært at finde ud af hvor mange, hvilke og om overhovedet nogen huller skal stå åbne. Har ruget med 1 af de yderste huller åbne, men har lukket det efter jeg fyldte vand på til klækning. De er i fuld gang nu her på 20. dagen.
Desværre lavede jeg det nummer at glemme i tide at lægge et skillerum ned for at dække til vandbeholderen, og en kylling klækkede på et splitsekund og trillede derned mens jeg var en lillebitte tur i skoven. Det kan bare gå så stærkt! og så utroligt langsomt! med det klækkeri  /f

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2011, 16:59 »
Hvis man fordeler vand i begge sider hæver man altså fugtigheden vil jeg nu påstå. Du får i hvert fald en større vandoverflade der fordamper.

Jeg skal ikke gøre mig klog på noget, men jeg har da prøvet med tørrugning nu for 2. gang i år...vender 2 gange dagligt til 18. dagen... hælder vand i det ene kar på 19. dagen og det andet kar når de har prikket hul på skallen. Jeg synes det kan være svært at finde ud af hvor mange, hvilke og om overhovedet nogen huller skal stå åbne. Har ruget med 1 af de yderste huller åbne, men har lukket det efter jeg fyldte vand på til klækning. De er i fuld gang nu her på 20. dagen.
Desværre lavede jeg det nummer at glemme i tide at lægge et skillerum ned for at dække til vandbeholderen, og en kylling klækkede på et splitsekund og trillede derned mens jeg var en lillebitte tur i skoven. Det kan bare gå så stærkt! og så utroligt langsomt! med det klækkeri  /f
Du har fuldstændig ret ,Karina.Med vand i begge render har du den dobbelte overflade og dermed den dobbelte fordampning/fugt. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2011, 17:08 »
Jeg er kommet i tvivl om, hvad der er bedst i den blå halv-automatiske til 24 æg fra America-thisted:

Skal der være vand i det ene eller begge kar, eller er det bedst at tørruge? ???

Og skal man vende de to gange om dagen, som det anbefales i brugsanvisningen? eller lade være? <K

Kort sagt: hvad skal man?

Kan lige nævne, at maskinen skal stå på køkkenbordet, hvis placeringen har nogen betydning... ??? <A

Du kan vende 2 eller flere gange i døgnet.Det er ikke det altafgørende.Du kan placere maskinen hvor det passer dig bedst , bare den ikke får direkte sollys.Den slags maskine kræver også en ret stabil rumtemperatur på 20-22 grader.Det er fordi varmelegemet er underdimesioneret for at spare på strømforbruget.Har du en maskine med et større varmelegeme kan den nemmere kompensere for større udslag i rumtemperaturen.Eks. en R-com 20 Pro.Den kører stabil i en rumtemperatur på mellem 15-35 grader. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2011, 17:31 »
Du har fuldstændig ret ,Karina.Med vand i begge render har du den dobbelte overflade og dermed den dobbelte fordampning/fugt. /o

Okay - jeg gi'r mig. Det har nok betydning de sidste 3 dage. De første 19 er det nu ikke nødvendigt.  :-[
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Rakosi

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2011, 08:08 »