Jeg må simpelthen lige dele dette med jer, for jeg er så stolt af mine høns.
Over påsken klækkede æggene under min 1. skrukhøne, og her kom hele 9 kyllinger ud af 10 æg, hvoraf den ene så døde, men alligevel et rigtig flot resultat synes jeg. Om det 10. æg har været ubefrugtet eller udviklingen er gået i stå, vides ikke da jeg ikke har mulighed for at lyse æggene.
Over det sidste døgn er det så blevet tid for min skruk nr. 2, som også har lagt på 10 æg, til at få kyllinger. Da jeg tjekkede under hende for en halv time siden fandt jeg 9 fine levende kyllinger, og da jeg tog æg nr. 10 ud for at tjekke om der var hul, skældte det højlydt ud, og der var et stort hul på ægget, så kyllingen er nok ude nu. Så bliver det spændende at se når hun går af reden om alle er levende og friske :-)
Til info vil jeg lige nævne at de 2 skrukhøner er store gul Orpington fra maj 2010, og forældredyrene er gul/sortsømmet Orpington ligeledes fra maj 2010, som ikke er blevet klippet for at forbedre befrugtningen. (3 af æggene er dog fra min tidligere Sussex høne ser det ud til) Hanen har gået sammen med de 4 Orper og Sussexhønen på befrugtningstidspunktet. Alle begyndte æglægning omkring 1. februar.
Vi har i torsdags sendt 19 æg til udrugning i maskine, og er spændt på resultatet når de kan lyses inden så længe, samt resultatet af klækningen når vi når dertil. Er godt klar over at vi ikke skal forvente lige så flot et resultat i en rugemaskine som under en skruk :-)