Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Klækkeprocent på 95 - så imponeret  (Læst 3824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Klækkeprocent på 95 - så imponeret
« Dato: 01 Maj , 2011, 09:30 »
Jeg må simpelthen lige dele dette med jer, for jeg er så stolt af mine høns.

Over påsken klækkede æggene under min 1. skrukhøne, og her kom hele 9 kyllinger ud af 10 æg, hvoraf den ene så døde, men alligevel et rigtig flot resultat synes jeg. Om det 10. æg har været ubefrugtet eller udviklingen er gået i stå, vides ikke da jeg ikke har mulighed for at lyse æggene.

Over det sidste døgn er det så blevet tid for min skruk nr. 2, som også har lagt på 10 æg, til at få kyllinger. Da jeg tjekkede under hende for en halv time siden fandt jeg 9 fine levende kyllinger, og da jeg tog æg nr. 10 ud for at tjekke om der var hul, skældte det højlydt ud, og der var et stort hul på ægget, så kyllingen er nok ude nu. Så bliver det spændende at se når hun går af reden om alle er levende og friske :-)

Til info vil jeg lige nævne at de 2 skrukhøner er store gul Orpington fra maj 2010, og forældredyrene er gul/sortsømmet Orpington ligeledes fra maj 2010, som ikke er blevet klippet for at forbedre befrugtningen. (3 af æggene er dog fra min tidligere Sussex høne ser det ud til) Hanen har gået sammen med de 4 Orper og Sussexhønen på befrugtningstidspunktet. Alle begyndte æglægning omkring 1. februar.

Vi har i torsdags sendt 19 æg til udrugning i maskine, og er spændt på resultatet når de kan lyses inden så længe, samt resultatet af klækningen når vi når dertil. Er godt klar over at vi ikke skal forvente lige så flot et resultat i en rugemaskine som under en skruk :-)

Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Klækkeprocent på 95 - så imponeret
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2011, 09:32 »
 /o og tillykke med dunboldene <I
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2011, 09:33 »
Flot resultat  /o og tillykke med dem  ;D

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2011, 10:10 »
Tak skal I have.

Jeg kan slet ikke få armene ned over mit vellykkede 1. gangs forsøg på "selv" at ruge kyllinger ud (mine forældre har forsøgt flere gange uden særlig meget held) Helt fra at de fandt sig i at blive flyttet og få æg under sig 1 døgns tid efter at de havde lagt sig, den vellykkede klækning, og at høne 1 nu går i hønsegården med sine 8 kyllinger blandt de andre høns, og hun passer så godt på dem og har fint styr over dem selvom det nærmest er en jungle for de små med alle de brændenælder.

Venlig Hilsen

Heidi

0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2011, 10:30 »
Heidi, du skal ikke være så bange for dårligere resultat når de 19 æg skal maskinudruges. Jeg har en stamme Gule/sortsømmede store Orpington, som er af nøjagtig samme linie både mht. høner og hanen, som dine. Jeg talte lige op, og kunne se de 2 høns i stammen i de seneste måneder havde leveret 88 rugeæg og der er kommet næsten ligeså mange kyllinger.
Det er en utrolig frugtbar blodlinie, med stærke kyllinger som næsten alle klækker.
Men efter et par generationer, ser det nok anderledes ud med befrugtning. Så bliver den mere normal igen, som nogle af de øvrige stammer jeg avler med.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2011, 12:53 »
Det er da dejligt at høre, så bliver det da kun endnu mere spændende at se hvor mange kyllinger der kommer om små 3 uger.

Jeg har lige fjernet en død kylling fra hende, årsag ukendt, den var helt tør og havde været frisk nok til at hoppe af reden sammen med de andre og hønen (går ud fra at hun er hoppet af fordi de første kyllinger kom ud (min fejl, havde fjernet låget), den sidste kylling lå tilbage og var ikke kommet helt ud, det var blevet kold så fik 5 min på radiatoren til den ikke ville ligge stille længere, så kom den ud under skruk igen, som stadig lå ved siden af reden med resten, men det var ikke den vi en time senere fandt død, hvilket vi ellers først troede. Så ingen tvivl om at de er nogle stærke kyllinger.

Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever