Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varmelampeforvirring  (Læst 4566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Varmelampeforvirring
« Dato: 30 April , 2011, 12:39 »
Jeg har virkelig brug for hjælp! Jeg får kyllinger om 4 dage og igen om 8 - udruget i egne maskiner. Når de er et par uger skal de ud i deres nye hus, og så skal de jo have noget varme, men hvad??
Jeg har en KUMO kyllingemoder, stor model, som jeg før har brugt, men jeg tror ikke den er stor nok til alle de kyller, der gerne skulle komme.
Hvis man skal købe en varmelampe, hvad skal man så ha'? En griselampe eller en keramisk pære - en sparepære eller en infrarød? Og hvor mange watt skal den være på? Muligheder er der nok af!
Jeg regner med at ca. 35 kyllinger skal kunne bruge den.
Hvad bruger I andre?
Jeg skal have fat i noget i løbet af et par uger (indtil da kan de bo inde i en kasse), så gode råd og erfaringer søges, helst i en fart  ;D

Og forresten - alle de dér forskellige pærer, som man kan købe hos America, passer de i griselampen?
« Senest Redigeret: 30 April , 2011, 16:46 Fra Lisbet Woller »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: Varmelampeforvirring
« Svar #1 Dato: 30 April , 2011, 14:17 »
Ja, dem du køber hos America passer alle i griselamper.

En stor KUMO skulle kunne klare 60 kyllinger så den skulle nok kunne varme de 35 kyllinger, på den anden side er den kun på 72 watt og hvis natten temperaturen falder til 0-5 grader tror jeg ikke den er helt stor nok - hvis de går udenfor.

De infrarøde pærer:
Er relativt billige. Vil mene 150 watt pære skulle være stor nok ellers er der også en 250 watt. Du bør altid have en ekstra pære af denne type da de springer (som andre alm. gløde pærere) relativt let. En ulempe er også (mener nogle) at de altid afgiver lys så kyllingerne ikke får en ordentlig nattesøvn. Ved ikke rigtig om jeg tror på det. Du kan bruge en alm. lysdæmper til at regulere varmen.

De keramiske pærer:
Er relativt dyre men holder meget længere og springer ikke så let. Varmer ikke helt så meget nedad som de infrarøde pærer (synes jeg) så her er en 250 watt model måske bedst. En ulempe er at du ikke umiddelbart kan se HVIS den skulle springe. Du kan bruge en alm. lysdæmper til at regulere varmen.

Alle andre pærer duer ikke - sparepærer afgiver næsten ingen varme og almindelige pærer afgiver ikke varmen ordentlig nedad.

Iøvrigt koster pærene flg. at have tændt 24 timer i døgnet i 5 uger ved 2 kr. pr. kwh:

150 watt: 0,15 x 24 x 7 x 5 x 2 = 252 kr.

250 watt: 0,25 x 24 x 7 x 5 x 2 = 420 kr.

Så en lysdæmper (f.eks. nr 595 fra Amerika) kan godt tjene sig ind på en sæson, i stedet for at bare sænke lampen op og ned.
Mvh

Claus

Offline todda

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 April , 2011, 14:58 »
Kyllingerne behøver også varme mens de går inde.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 30 April , 2011, 17:08 »
Du er nødt til at prøve dig frem med forskellige pærer og et termometer inden du får kyllinger.Der er mange penge at spare ved at bruge den rigtige varmekilde. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2011, 10:41 »
Tak for svar  :-)

Hvis jeg køber en varmelampe med spareknap, så behøver jeg da ingen lysdæmper, vel?

@Kaffka: ja, det er rigtigt at den store KUMO er beregnet til 60 kyllinger, men det kan den slet ikke klare, i hvert fald ikke ret længe. Jeg har også den lille KUMO, som jeg bruger i min startkasse, der står inde, og den skulle kunne klare 40. Den passede fint til de 11 jeg havde sidst år... ;)
Tak for din beregning af udgifter til varme - det ser egentligt lidt vildt ud at det løber derop...
Jeg vil bestille nogle infrarøde pærer og så prøve mig frem, som foreslået.  <E
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand