Tanja, jeg har slået den op i min lægebog for høns (den er på engelsk, så måske oversætter jeg ikke helt korrekt).
Det er en bakterieinfektion, den er smitsom og almindeligt forekommende, den opstår ofte sammen med andre luftvejsinfektioner, og kan være svær at skelne fra dem.
Symptomer er hævelser i hovedet og i kroniske tilfælde en umiskendelig lugt af sekret fra næsen. Smitten kommer oftest fra kontakt med raske smittebærere, der ikke har symptomer. Disse smittebærere er dyr, der har haft sygdommen eller dyr fra samme flok, selvom de aldrig har vist symptomer på sygdommen.
Man kan nemt få sygdommen i sin flok, hvis man får nye dyr til flokken, som er raske bærere af smitten..
Man kan vaccinere for at undgå fremtidige udbrud af infektuøs coryza, hvis den én gang er konstateret.
Den eneste måde man kan slippe af med infektuøs coryza er ved at slå flokken ned, desinficere omgivelserne og lade huset stå tomt i mindst 3 uger inden nye dyr sættes ind.
Infektuøs coryza smitter ikke gennem rugeæg, så man godt bruge æggene fra flokken, hvis bare kyllingerne vokser op i forhold, hvor der ikke er smitte.
Se nu skriver du jo ikke noget om at hende hoveddele var hævede, så det er nok ikke infektuøs coryza.
Når jeg læser under de diagnostiseringguider, der er i bogen, er de to sygdomme, der falder mest i øjnene, ILT eller infektuøs bronkitis, og da du heller ikke har nævnt noget om blod, er mit gæt at det var bronkitis eller en anden form for forkølelse.
Jeg er på ingen måde dyrlæge, jeg har ikke set hønen, så det er kun et forsigtigt gæt.