Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne med vejrtrækningsproblemer  (Læst 14103 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Høne med vejrtrækningsproblemer
« Dato: 30 April , 2011, 12:20 »
Jeg har en 1 årig maran gående, som siden i går har hevet meget efter vejret (det kan både ses og især høres). Hun hiver efter vejret, og har åbent næb for at lå luft i lungerne. Brystkassen hæver og sænker sig meget, for at hun kan få luft, og hun fnyser/nyser meget ofte.

Er det mon en alm. forkølelse, og/eller hvad skal jeg gøre for at lette hendes vejrtrækning? Hun spiser, er frisk og livlig og er særdeles utilfreds med at være blevet isoleret fra resten af flokken (hun går i hønsegården, mens de andre høns render frit i haven).
« Senest Redigeret: 30 April , 2011, 12:24 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Høne med vejrtrækningsproblemer
« Svar #1 Dato: 30 April , 2011, 18:39 »
Lyder som om hun har fået en rigtig go' gang forkøelse.

Masser af nus, pus, varme, og hvidløgs-guf så tror jeg hun snart er på højkant igen.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 30 April , 2011, 20:44 »
Hmm...det lyder som en rigtig grim forkølelse...håber at det hurtigt går over..det er anstrengende for hende.

Min faverolle blev også slemt forkølet for efterhånden længe siden..da hun til sidst begyndte at lyde som en kaffemaskine, som ikke har været afkalket i flere år, gav jeg hende en penicillinkur. Det hjalp heldigvis.

Pøj, pøj med hende.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 30 April , 2011, 21:10 »
Snotter hun? Eller kan hun have et fremmedlegeme i halsen? Vi har engang prøvet det sidste. En af hønerne gik gabende og prustende rundt men ikke noget snot nogen steder. Så jeg prøvede at se hende i halsen - heller ikke noget at se (nå ja, hun var jo ikke særligt samarbejdsvillig *s!) - så jeg blandede lidt olie op i nogle havregryn og gav hende. Lidt efter hostede hun voldsomt - og så var det overstået /o. Men det hælper jo ikke på forkølelse.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2011, 16:45 »
Mange tak for svarene. Hun fnyser hele tiden og hiver efter vejret. Jeg har også prøvet at se hende i halsen, for at se om der sidder noget fast, men jeg kan ikke se noget. Jeg prøver med olien og en masse hønseguf, og håber på det bedrer situationen. (Og så undskyld mit sene svar. Jeg var til firmafest i går, og er først blevet mennekse igen her for et par timer siden /2)
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2011, 18:21 »
Nu har hønen fået havregryn med masser af olie og hvidløg. Hun har vist noget siddene i halsen er jeg bange for, for hun virrede med hovedet og hostede det meste op kort tid efter indtagelsen. Hun har intet snot i luftvejene. Jeg har kigget hende i halsen igen, men kan intet se. Øv. Jeg har ondt af hønen :-\.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2011, 18:55 »
Har du følt på kroen?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2011, 18:56 »
Har du følt på kroen?
Ja, og der er ikke så meget mad i den. Hendes klatter er meget fine og helt normale.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2011, 06:42 »
Den lille høne klarede ikke skærene :'(.

Hun var hoppet af pinden og søgt hen til døren, her lå hun i morges da jeg kom ud i huset. Stadig varm, så det var næsten lige sket. Det var trist :(.

Jeg har fået en PM fra en her fra forum mener det kan være "coryza", men jeg har svært ved at finde oplysninger om denne sygdom.

Skal jeg tage nogle forholdsregler mht. resten af flokken? Jeg har også 6 kyllinger gående i samme hus. Øv, en dårlig måde at starte mandagen på.
Venlig hilsen Tanja

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2011, 06:50 »
Åhnej Tanja, ja det var da en skidt måde at starte mandag på. *t *l

Coryza er en meget voldsom forkøelse som er en bakterie-infektion i lunger og luftveje.
Det er en epidemi som i øjeblikket farer hen over Europa og som fugle-folk har mistet mange fugle til. Så der skal antibiotika til for at redde fuglen/h*nen
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lomo

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
« Svar #10 Dato: 02 Maj , 2011, 06:58 »
Kun Baytril hjælper..... :-\

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 02 Maj , 2011, 07:07 »
Tak Jean for forklaringen, og til Lone for tippet til medicin. Jeg synes nu stadigvæk ikke det så ud som en forkølelse. Ingen øjenbetændelse og fin, fri luft i næseborene.

Kan hun have slugt et stykke plastic eller andet der har blokeret for luftvejene og spiserøret?

Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 02 Maj , 2011, 07:10 »
Tanja, jeg har slået den op i min lægebog for høns (den er på engelsk, så måske oversætter jeg ikke helt korrekt).
Det er en bakterieinfektion, den er smitsom og almindeligt forekommende, den opstår ofte sammen med andre luftvejsinfektioner, og kan være svær at skelne fra dem.
Symptomer er hævelser i hovedet og i kroniske tilfælde en umiskendelig lugt af sekret fra næsen. Smitten kommer oftest fra kontakt med raske smittebærere, der ikke har symptomer. Disse smittebærere er dyr, der har haft sygdommen eller dyr fra samme flok, selvom de aldrig har vist symptomer på sygdommen.
Man kan nemt få sygdommen i sin flok, hvis man får nye dyr til flokken, som er raske bærere af smitten..
Man kan vaccinere for at undgå fremtidige udbrud af infektuøs coryza, hvis den én gang er konstateret.
Den eneste måde man kan slippe af med infektuøs coryza er ved at slå flokken ned, desinficere omgivelserne og lade huset stå tomt i mindst 3 uger inden nye dyr sættes ind.
Infektuøs coryza smitter ikke gennem rugeæg, så man godt bruge æggene fra flokken, hvis bare kyllingerne vokser op i forhold, hvor der ikke er smitte.

Se nu skriver du jo ikke noget om at hende hoveddele var hævede, så det er nok ikke infektuøs coryza.
Når jeg læser under de diagnostiseringguider, der er i bogen, er de to sygdomme, der falder mest i øjnene, ILT eller infektuøs bronkitis, og da du heller ikke har nævnt noget om blod, er mit gæt at det var bronkitis eller en anden form for forkølelse.
Jeg er på ingen måde dyrlæge, jeg har ikke set hønen, så det er kun et forsigtigt gæt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 02 Maj , 2011, 07:15 »
Hej Marianne

Tusind tak for den detaljerede forklaring. Nix, ingen hævelser, snot eller mærkelig lugte. Kun hiven efter vejret. Jeg havde forkølede/"betændte" høns i efteråret, som både havde hævede hoveder og øjenbetændelse.

Jeg *k for at det var bronkitis eller et fremmedlegeme der sad fast i halsen på hende.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 02 Maj , 2011, 09:53 »
Tanja, nu hvor den er død, kunne du så ikke lukke hønen op og se hvad der er i halsen ?
Det havde vi talt om, måske kan min mand gøre det i eftermiddag. Jeg kan ikke.
Venlig hilsen Tanja