Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor skal man flytte en skruk?  (Læst 3999 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PrintzDK

• Passiv bruger
Hvorfor skal man flytte en skruk?
« Dato: 30 April , 2011, 12:19 »
Nu tror jeg at jeg har fået en skruk, hun deler hus med tre andre damer og en flot hane, men er det nødvendigt at bygge et skrukhus til hende, eller kan hun ligge sammen med de andre?? hvad er jeres erfaringer? ::)
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvorfor skal man flytte en skruk?
« Svar #1 Dato: 30 April , 2011, 12:23 »
Min skruk går sammen med resten af flokken. De sussexkyllinger du hentede hos mig ved juletid, gik også sammen med skrukken og resten af flokken, og det gik rigtig fint. Skrukken skal nok sørge for at holde de andre på afstand ;).

P.t. har jeg igen kyllinger, og de går også med resten af flokken - helt uden problemer. /o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 30 April , 2011, 12:23 »
Man kan godt lade dem ligge sammen med de andre høner, men du skal tegne en ring rundt om de æg der skal være rugeæg, så du hver da kan tage de "nye" æg fra. Af en eller anden grund synes de andre høns nemlig at det er allerbedst at lægge æg hos skrukhønen! (Måske har de regnet ud at de muligvis selv kan slippe for at ligge stille i 3 uger). Man kan for øvrigt sagtens spise de æg man tager fra. Det kan ikke ses på æggene at de er blevet ruget på i en dags tid. (Lige nu er alle mine landhønseæg nemlig forvarmede):
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 April , 2011, 12:34 »
Jeg har en skruk Lohmann høne, og hun har valgt favorit reden som liggested.  ;D
Jeg har ikke flyttet hende så nu ruger hun på 9 dagen. Mine rugeæg er blå og nemme at kende fra de brune, så jeg letter bare på hende og samler de brune ind.  :)
Meen nu har der ikke været andre æg end hendes rugeæg de sidste 3 dage, så jeg regner med at resten af flokken har valgt andre reder nu.  /o
Vil prøve at hun også skal gå med kyllingerne sammen med resten af flokken.

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2011, 23:11 »
Mine skrukker ruger også sammen med de andre, efterfølgende går de sammen med de andre. En stor fordel ved den metode, er at kyllingerne uden videre er integrerede i flokken. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2011, 09:54 »
Så lige et argument for at flytte.

For nylig havde en skruk liggende på 7 æg. En del af de andre høns synes at de skulle lægge dagens æg hos hende. Det gik da også godt et stykke tid, men en dag jeg kom derud havde de altså fået jokket det ene rugeæg i stykker :(
Med venlig hilsen Heidi

Offline Diana

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2011, 10:06 »
øøh... lige et lille spørgsmål vdr. dette. hvis jeg vælger at have en skruk til at ligge i den samme rede hvor hun har lagt sig inde i hønsehuset. når så hun går ud den ene gang om dagen, hvordan kan jeg så være sikker på at hun ligger sig i den samme rede igen?

i mit nye hønsehus er der nemlig 6 redekasser lige ved siden af hinanden.

dette er pt. kun et teoretisk spørgsmål
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2011, 10:27 »
Det kan du heller ikke, hun lægger sig der hvor hun mener hun skal ligge og du kan også se de andre lægge æg i hendes rede, og det er skidt, da kyllerne klækker på forskellige tidspunkter, du skal mærke de æg hun skal ruge på med blyant, så du hver dag kan fjerne de æg der kommer ekstra til.
hvis din høne skal ruge i hønsehuset, kan du risikerer hvis ikke hun er en meget stærk høne, at de andre hakker hendes unger ihjel....
Et skrukbur kun til skrukken med kyller er det ideelle.....
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn