Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: død kylling ØV  (Læst 1978 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Choice

• Passiv bruger
død kylling ØV
« Dato: 29 April , 2011, 18:35 »
Øv en af mine Wyandotter har nu trofast ruget i ca 3 uger og i dag var der et æg underhende der var åbnet, men kyllingen var død, en stor fin en. Tror ikke den selv havde prikket sig ud, måske har hun hakket i ægget.

Nu er der ca 10 æg tilbage, har ikke lige talt, men har nogen nogen ideer til hvad jeg kan gøre?

Hun ligger i eget bur på sand med lidt hø.
mvh Mette

Susanne

• Gæst
Sv: død kylling ØV
« Svar #1 Dato: 29 April , 2011, 19:52 »
Åh, det er svært at komme med forslag. Hvis du havde haft en rugemaskine, kunne du klække resten deri. Eller hvis du havde haft en skrukhøne mere - så kunne du liste æggene ind under hende i stedet for.

Du kan vist ikke gøre andet end at holde godt øje - og være hurtig til at fjerne kyllingerne efterhånden som de klækker - hvis hun altså ikke er en god mor overfor dem. Og selvfølgelig have en varmelampe klar.

Jeg har haft en wyandot, som hakkede den første af tre kyllinger ihjel. Lige midt oveni hovedskallen. De to andre passede hun til punkt og prikke - så måske er der også håb hos dig!

Pøjpøj - lad os endelig få lov at følge med.

Vi krydser fingre og holder vejret  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: død kylling ØV
« Svar #2 Dato: 30 April , 2011, 05:34 »
Mette, hvis æggeskallen var delt i to dele er det kyllingen selv, der har hakket sig ud, men den kan altså også bare være gået til, uden at hønen er skyld i det.
Har du set hønen hakke efter æggene?
Jeg *k for at resten klækker fint, og du snart har en flok kyllinger gående med deres mor.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk