Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Barrodede æbletræer - alt for risikabelt ? Eller ?  (Læst 802 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Barrodede æbletræer - alt for risikabelt ? Eller ?
« Dato: 27 April , 2011, 21:58 »
Jeg har mulighed for at købe en række forskellige æbletræer , fra et fejlslaget projekt. Problemet er de er barrodede , da de blev købt blev de bare "indslået" og siden godt glemt ....
Nu trænges de om den sparsomme jord , og ved opgravning vil en del rødder utvivlsomt tage skade.
Mange siger at barrods planter hører efteråret til - men muligheden er nu eller aldrig.
Hvordan kan jeg hjælpe dem bedst muligt gennem sommeren ?
Jeg planter dem naturligvis på deres blivende sted , og vil i sagens natur gerne yde dem bedst mulig start ! Hvad er så bedst mulig start - til trods for risikoen er stor for fiasko ? !
Jeg påtænker bla en overdimensioneret "sutteflaske" på ca. 50 ltr.
Jeg har adgang til fuldstændig færdig formuldet hestemøg (altså faktisk uden ret meget kvælstof) - kan det benyttes og hvordan ?
Ved godt det er et lidt vildt projekt , men hvo intet vover intet vinder  :D
Er der nogen der har prøvet barrod udplantning så sent på foråret ?

Alle input modtages med glæde.

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Barrodede æbletræer - alt for risikabelt ? Eller ?
« Svar #1 Dato: 27 April , 2011, 22:26 »
Du skal nok regne med, at du bliver nødt til at vande en del. Hvis rødderne bliver meget ødelagte, skal du nok også beskære kronen noget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 April , 2011, 06:22 »
Jeg ville helt sikkert gøre forsøget! Der vil muligvis gå nogen til men dem kan du jo så bare udskifte senere.
Men som Marianne skriver så klip kronen lidt hvis der går mange rødder til, så bruger den ikke energi på at sætte blade og frugt men rødder og så skal der bare vandes godt.
Hvis du har muligheden for det så sæt dem i baljer med vand 1-2 timer for du planter dem og hæld godt med vand i hullet inden du sætter dem i jorden, så tror jeg på det nok skal lykkedes.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 April , 2011, 07:07 »
Ja, jeg har plantet tjørn i april som barrodede planter, men de kom fra et kølerum og var dermed stadig i dvale. Hvor længe har de været slået ind? Er de i vækst?
 Hvis du er indstillet på en mulig fiasko, så kast dig ud i det  /o

Ang. Gødning. : Jeg tror at det er afgørende om jorden er sandet eller leret. Jeg mener at huske, at man ikke bør gøde for kraftigt (kvælstof), men hvis jorden ikke kan holde på vand er det måske en idé? Hvilken grundstamme er træerne podet på?
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 April , 2011, 08:21 »
Vi bor her ude i kartoffelland vestpå , så vores jord er ret så lysegrå-sandet.
Hestemulden / møget skulle være helt fri for kvælstof da det er askegråt / hvidt - ja nærmest sterrilt hvis jeg læser siderne på nettet om kompost korrekt.
Rundt omkring på grunden er der dog sorten muld , det kan jeg godt flytte til træerne.
Jeg aner ikke hvad de er podet på , der er tale om en omgang blandede bolscher , som han angiveligt ( for lang tid siden ) købte rundt omkring ved auktioner  ???
De er noget misligholdte , så de kommer jo nærmest på "sygehus" her - de skal ihvertfald passes og plejes.
Håber disse info kan hjælpe yderligere.

Tak for hjælpen indtil nu  :D
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 April , 2011, 08:28 »
Jeg vil mene at det vigtigste er at du kan holde dem i live sommeren over, og dertil kræves VAND, meget vand. Jeg ville være lidt forsigtig med at gøde for meget, mens træerne er sårbare i omplantningsprocessen. Jeg tror jeg ville sørge for at dække jorden omkring træerne med et tykt lag græsafklip (tøm græsslåmaskinens opsamler, hvis du har sådan én, en hel opsamlerfuld pr. træ en gang imellem). Det mindsker fordampningen - og gøder jorden stille og roligt, tiltrækker en masse regnorm, og giver en god muld ved træerne efterhånden.

Dit hestegødning kan du evt. lægge ovenpå jorden sammen med græsset. Men giv ikke for meget ad gangen.

Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 28 April , 2011, 16:15 »
Gentager lige! VAND tit og meget. Især på sandjord er det vigtigt at vande rigtigt meget, men det vil også være godt at holde rent rundt om træerne. De vokser bedst uden konkurrence fra græs m.m. Gødning i små mængder oven på jorden, og ikke ned i plantehullet. Det vil måske være godt at bruge muldjord til at komme i plantehullet hvor jorden er meget sandet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)