Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ej, hjælp mig lige :-(  (Læst 6398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Ej, hjælp mig lige :-(
« Dato: 27 April , 2011, 18:58 »
Min kylling som jeg gik og troede bare ville have mit selskab, tror vi altså er blind!!  /d ???
Som sagt, når alle ligger ned og sover står hun og pipper - hun står med hovedet ind mod væggen. Drikker kun når jeg har hende oppe på bordet ved en vandskål og jeg putter hende næb ned.

Hun vader ind i de andre, og vader i madskålen i kassen... Hmm kan en kylling der kun er en uge gammel i morgen genvinde synet, eller er det tabt...
Men en kylling kan jo ikke overleve en uge uden mad og drikke vel? så tænker den jo må have fåret noget selv - er først begyndt at give den vand i dag...

Hvad gør jeg? - ser tiden an.. og lider den?

Den er stadig meget rolig når jeg tager den op, men måske det er trygt at mærke nogle omkring sig hvis den ikke jan se. Måske den også kan se men bare er en kæmpe klumpe dumpe..  <A
Gode råd søges..
Knus fra Malene
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Ej, hjælp mig lige :-(
« Svar #1 Dato: 27 April , 2011, 19:00 »
*k for det bare er en klumpe-dumpe
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 April , 2011, 19:03 »
Det håber jeg virkelig også... men hvordan pokker finde jeg ud af det ??? <A
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 April , 2011, 19:09 »
Der er ikke andet at gøre end at holde øje med den, men det lyder desværre ikke lovende.
Jeg havde en som fra start af var vågen og livlig men pludselig begyndte den at hænge ved at blive stående under varmelampen med lukkede øjne. Den afgiv til de højere hønsemarker efter et par dage.
Mand og 3 børn

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 April , 2011, 19:17 »
Trist  :( måske spørger jeg dumt, men venter man bare og lader den dø? eller hjælper man den på vej????
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

• Bruger
« Svar #5 Dato: 27 April , 2011, 19:20 »
Hvis du er sikker på at den ikke vil klare sig, hvilket det lyder som om, ville jeg hjælpe den på vej.
Den jeg havde nåede "desværre" at dø selv inden jeg fik aflivet den.
Mand og 3 børn

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 April , 2011, 19:38 »
Jeg ved det virkelig ikke - er i syv sind - tror bare jeg vil se tiden an lidt endnu... åh det er da svært at have kyllinger uden en skruk mor til dem  :o
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 27 April , 2011, 20:00 »
Sidste år havde vi en kylling der fra start pippede meget højlydt og energisk. Vi tolkede det som om den var meget livskraftig og kontaktsøgende (den gik med skruk). Vi kunne dog se at dens vinger hang lidt mere end de andres. Efter en uges tid (tror jeg det var) kunne man også se at den var skæv i selve kroppen.

Den blev ved med at pippe, og til sidst blev vi overbevist om, at den ikke søgte specielt selskab, men derimod var i pine af en eller anden årsag. (Jeg skrev om "Happy Feet" her på forum, men kan ikke selv finde det mere).

Jeg håber ikke det er pga pine, at din kylling pipper, men jeg synes det er vigtigt at have i sine overvejelser, og det ved jeg du har, da du jo skriver så fint om dine tanker her :)

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 April , 2011, 20:59 »
AnetteJ - jeg har lige været ude og sige godnat til dem og det lille pus var oppe på bordet og få noget vand. Jeg er mere og mere overbevidst om at den ikke kan se....
Men for pokker da, hvordan afliver man en kylling?  :'( /d
Når jeg kigger på den kontra de andre er den meget lille... de andre vokser og det kan ses..
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 April , 2011, 21:05 »
Når den ikke er ældre kan du trække halsen over, eller evt. bruge en rosensaks og klippe hovedet af. Eller hvis du har fliser i haven kan du kaste den HÅRDT ned i dem.
Mand og 3 børn

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #10 Dato: 27 April , 2011, 21:09 »
åh nej dog Marlene jeg ved hvor svært du har det med sådan noget men hvis du er så overbevist om at den er blind og den også er væsentlig mindre end de andre så ville jeg ikke tøve med at sende den i kyllinge himlen, men hvordan den skal herfra kan jeg ikke hjælpe dig med for jeg har Bo til den slags jeg kigger ikke engang på. nu har du kigget den i måsen som Ina skrev i din anden tråd ikke så det ikke "bare" er mavepine det lille pus har.

trøste  *l herfra
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 27 April , 2011, 21:15 »
Du skriver jo at den selv har fundet mad og vand i den første uge. Jeg tror ikke den kan overleve en hel uge uden mad og drikke, så den har nok fundet foder og vand på den ene eller anden måde.

Hvorfor tror du den er blind? Ser øjnene "matte" ud eller ligner de de andres? Kan den ikke fokusere, og se du bevæger f.eks. hænderne foran/ved siden af den? Kommer den kun til dine hænder ved lyd, eller kan den se, når du stikker hænderne ned til den? Kunne der være anden skade hos den, f.eks. en hjerneskade el. lign.?

Jeg har selv en høne med et blindt øje, og den er lidt mindre end de andre, men følger med de andre og trives ellers fint. Den er dog udvokset nu.

Hvis du er sikker på, at du vil, og bør aflive, kan det ske på samme måde som ved voksne dyr. Jeg ville gøre det ved et præcist slag i nakken, og derefter skille hovedet fra kroppen. Det tror jeg, er den mest sikre og humane måde at aflive på :'(

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 27 April , 2011, 21:48 »
kunne du evt sætte den bordet og holde/lægge en sprællende regnorm foran den?? det burde kunne afgøre om den er blind
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 April , 2011, 07:39 »
Hvor er i søde at skrive til mig!

Den opfatter heller ikke når der kommer menneske hænder ned til den, den står og kigger ind i væggen og pipper. Den har pippet meget i nat og gør det også nu. Jeg er desværre ikke i tvivl om, at den pipper fordi den ikke har det godt, om den er blind eller hvad - det kan jeg ikke vurdere præcist. den har stort set lukket øjne hele tiden.. åh det lille pus :-[

Angående mad og drikker, så tror jeg den har fået spist af rester i bunden af kassen de er i..

Åhhh øv også...  /d

Nåå men det er vist for dens bedste at den kommer videre. Nu skal jeg lige på arbejde,, så må vi klare det når jeg kommer hjem.

Elise - min Bo må også klare det i denne omgang. Det kan jeg ikke. Jeg var med til at holde min sidste høne der skulle aflives p.g.a hønselammelse.. jeg gør det never ever igen...
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Silver

• Passiv bruger
Se mine kyllinger :-)
« Svar #14 Dato: 28 April , 2011, 16:55 »
Så fik vi sendt den lille kylling afsted. Er slet ikke i tvivl om at det var det rigtige. Min kæreste gjorde det i morges - helt uden min involvering (Pyyyhaaa)

Nu er der ro i kyllinge hjemmet - og de sidste 13 er friske og frejdige  *k i hvert fald alt jeg har får, at det fortsætter sådan  /o

Her er lidt billeder af en skøn blandet kylling flok - se close up på billede 2  /o
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex