Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er der noget galt med mine høns?  (Læst 2187 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rask

• Passiv bruger
Er der noget galt med mine høns?
« Dato: 25 April , 2011, 20:19 »
Min familie og jeg har anskaffet os en hane og tre høns af racen tværstribet Plymouth Rocks. Det er første gang vi har høns så jeg har brugt en masse tid på at læse bøger omkring hønsehold, men det gør jo langtfra en til ekspert. Da jeg hentede dem blev jeg mødt af den flotteste hane der var ude at nyde aftensolen. Den så stor sun og rask ud, så jeg tænkte ingen problemer her. Da jeg kom ind i hønsehuset blev jeg dog lidt overrasket. Der var 10 øner og 2 haner på ca. 2 m2 og udearealet var ca. samme størrelse. Hønerne var afpillede på ryggen. Dette så jeg dog ikke som noget problem da jeg jo godt kunne se hvad problemet var. Jeg tog hønsene med hjem og de indtog straks deres nye omgivelser med stor nysgerrighed, de havde jo ligepludselig en masse plads. Det virkede dog ikke helt som om at de kunne finde ud af redekasserne, heller ikke næste dag og da jeg ville samle en af dem op for at vise dem redekasserne, opdager jeg at gumpen også er afpiillet og at der fra fjerene hænger tørrede klumper af et eller andet. Jeg tænker selv at det kan være intørret afførring fra det skråtstillede bræt som de sad på ved den tidligere ejer, men er der nogen der har andre forslag? Hønsene virker ellers sunde og raske og viser ingen tegn på sygdom. Hanen har ingen klumper i gumpen!

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
Sv: Er der noget galt med mine høns?
« Svar #1 Dato: 25 April , 2011, 20:22 »
Hold øje med om der er noget der bevæger sig omkring gumpen. Ellers skal de bare have lidt tid og adgang til støvbad, så lyder det umiddelbart som om de klare sig selv :)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 April , 2011, 21:07 »
Velkommen på forum  :)

Tjek dem grundigt for utøj og sandbadning gør meget ved det som jesper skriver  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 25 April , 2011, 21:50 »
At de er bare på ryggen skyldes at de to haner har trådt dem grundigt og slidt fjerene af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 26 April , 2011, 06:25 »
Velkommen på forum, Michael :D
Som andre skriver: tjek for utøj, som typisk befinder sig i området nedenfor kloakken.
Voksne høner, der har gået sammen med en eller flere haner, kan godt se lidt afpillede ud på det her tidspunkt af året, hvor hanerne har været rigtig aktive i lang tid, så det behøver ikke at betyde noget.
Men det lyder til, at de får supergode forhold hos dig, så når nu de har fældet en gang sidst på sommeren, har du nok de flotteste plymo'er /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk