Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: spørgsmål til r-com 20 rugemaskine  (Læst 9688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

• Passiv bruger
spørgsmål til r-com 20 rugemaskine
« Dato: 24 April , 2011, 15:05 »
Hej,

Vil lige høre om brugere af den her slags maskine fjerner plastik-æggebakken/æggeholderen de sidste dage når æggene klækker?

Jeg tænker om kyllingerne har brug for at kunne 'flytte æggene' for bedre at kunne komme ud?

I min sidste rugning i maskinen fjernede jeg bakken og lagde æggene på pladen nedenunder, men ved ikek om det egentlig er en fordel eller en ulempe

Hvad gør i andre?

- Martin

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: spørgsmål til r-com 20 rugemaskine
« Svar #1 Dato: 24 April , 2011, 15:12 »
Min er uden bakke, men bare med sådan nogle skillevægge man sætter i. Når jeg stopper for vending af æg, så tager jeg også skillevæggene ud, for kyllingerne rokker og drejer jo rundt. Så, ja mine ligger bare på bunden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #2 Dato: 24 April , 2011, 16:31 »
Hej,

Vil lige høre om brugere af den her slags maskine fjerner plastik-æggebakken/æggeholderen de sidste dage når æggene klækker?

Jeg tænker om kyllingerne har brug for at kunne 'flytte æggene' for bedre at kunne komme ud?

I min sidste rugning i maskinen fjernede jeg bakken og lagde æggene på pladen nedenunder, men ved ikek om det egentlig er en fordel eller en ulempe

Hvad gør i andre?

- Martin
Jeg har selv en sådan rugemaskine med 3 bakker.Jeg vil fjerne bakken de sidste 3 dage og lægge et skridsikkert underlag på pladen.Så har kyllingerne noget at stå fast på. /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 April , 2011, 16:57 »
Jeg købte en klækkemåtte samtidig med maskinen. Den lægger jeg i istedet for æggebakken, når mine æg når 19.dagen om en uge. Det er sådan en lidt tyk skumgummi-tingest, som kyllingerne vej bedre kan stå fast på...
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2011, 10:47 »
lige en update,

tog ægholderen ud, lagde et stykke tilpasset plastic i bunden og her ovenpå et tilpasset stykke klæde. Herefter lagde jeg æggene tilbage.
Fik 17 kylling ud af 20 æg og en maskine, som stort set ikke skulle gøres ren pga. plastikken i bunden.

Har nu lagt 18 nye æg i maskinen.
10 æg efter brune italienere
4 æg efter kryds ml. brun italiner hane/newhampshire høns
4 æg efter kryds ml. brun italiener hane/isa warren høns

af en eller anden grund har maskinen ikke vendt æggene de første 2 dage, så nu kryser jeg fingre for at æggene alligevel bliver til noget.

Er der nogen som har erfaringer med rugeæg som ikke vendes de første par dage?
hvad skal jeg mon forvente at de nævnte 'krydsnings'høns?

- Martin

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2011, 10:51 »
Når den nu ikke vendte æggene de første 2 dage, hvad så med temp. og fugt? Var de på den rigtige indstilling, eller var de på klække"mode"?
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2011, 11:22 »
Jeg har prøvet en rugning i "madam blå", hvor æggene ikke blev vendt den første uge og temperaturen svingede mere end humøret hos en teenagetøs. Jeg fik 9 "mirakelkyllinger" - ud af i alt 30 æg.

Men så købte jeg også min R-Com efter den oplevelse  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2011, 11:25 »
hej,

temp, fugt og vending var indstillet korrekt, men vendepladen bevægede sig ikke når vendingen automatisk slog til.

Skilte maskinen ad hurtigt, rokkede ved vendepladen og samlede maskinen igen. Så ville den igen vende æggene korrekt. Underligt.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2011, 11:28 »
Der er ikke sket noget ved at rugeæggene ikke er vendt de 2 første døgn. De fleste rugeanvisninger anbefaler at der først vendes een gang 3. døgn og derefter 2 x daglig indtil 18/19 dag.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2011, 14:52 »
Ved min første rugning i år i r-com´en blev æggene heller ikke vendt til at starte med. Min mand havde ryddet op i mine "ruge-ting" og lagt det hele i rugemaskinen. Hvad jeg ikke så var at en blyant havde kilet sig ind mellem underlaget og kanten. Det stoppede så vendingen indtil jeg endelig fandt ud af hvad der var galt. Men æggene klækkede helt fint alligevel.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2011, 08:01 »
Jeg fjerner også skillerummene og/ eller bakkerne (afhængig af hvad jeg bruger) og lægger et stykke skridsikrings måtte i bunden, som jeg selv har klippet til. Det kan vasket og fungerer rigtig godt.
Mvh

Claus

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2011, 10:08 »
hej,

Skilte maskinen ad hurtigt, rokkede ved vendepladen og samlede maskinen igen. Så ville den igen vende æggene korrekt. Underligt.

Jeg har lige tømt min maskine efter 1. rugning/klækning, og der var rigtig mange stumper af æggeskal ude i/under kanten. Måske kan det ha' været grunden til, at den ikke fungerede?
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Bennetzen

• Passiv bruger
  • //Blessed are the cheesemakers
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2011, 10:16 »
Der skal ikke meget til, før pladen i sådan en Rcom ikke vil som den skal.
Da jeg lige havde modtaget min, mente jeg at den selvfølgelig skulle sættes, så den var helt ovre i en af siderne.
Dette gjorde, at den ikke kunne vende æggene.
Overdelen blev pillet af og pladen placeret lige i midten, herefter har den teet sig som ønsket.
Har pt. 24 dage til der  *k kommer 12 moskusællinger, mere end 12 æg kunne jeg ikke få plads til.

God weekend

Jesper
350 l selskabsakvarie m. guppier, sværddragere, maller, neonfisk samt 1 stk. Ildhale Labeo, 1 hustru, 0.1 Yorkshire terrier, 0.1 Schæfer og 2,1 børn

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2011, 10:39 »
jeg ved at der ikke var æggeskaller/snavs i min maskine, da den var gjort fuldstændig ren.
Men jeg er meget tilbøjelig til at tro at vendepladen var blevet sat helt ude i den ene side. Da jeg skilte den ad igen, satte jeg nemlig pladen cirka midt på drivhjulet, og den har kørt upåklageligt lige siden.

Bruger samtidigt kun demineraliseret vand, så jeg er helt fri for kalk problemer i maskinen.

- Martin

Offline Jesper E

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Maj , 2011, 22:35 »
Citér
Bruger samtidigt kun demineraliseret vand, så jeg er helt fri for kalk problemer i maskinen.

Hvor pinligt at fysiklæreren ikke havde tænkt på det <A
Den gode idé er hermed arkiveret, tak.
2,1 Silkehøns
1,2 laksefarvede Farverolles
1,3 Lys Sussex
0,3 nougat Sussex. (Blanding af Sussex og Mønsk hane)
1,0 undulat
1,0 Golden retr,iever
1,1 søde børn
0,1 sød kone