Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med at flytte en skruk?  (Læst 9785 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
Erfaringer med at flytte en skruk?
« Dato: 24 April , 2011, 14:47 »
Hej med jer,

Jeg har nu et stk skruk og et stk rugehus (bygget efter "pallemodellen"). I min iver (og utålmodighed) ville jeg gerne flytte hende fra det store hønsehus over i rugehuset, men det gik mildest talt i vasken.

Det hele var klar, men da jeg satte hønen ned og ville bakse taget på plads, gik hun helt i panik og baskede rundt, hvorfor jeg puffede hende ud i den lille løbegård, mens jeg lagde taget på plads.

Hun ville herefter IKKE ind i huset og gokkede rundt og var forvirret og panisk. Hmm... skuffet!

Skulle jeg i stedet have ventet til det blev aften=mørkt?

Hvordan får jeg scenariet til at lykkes?

Kh Maria  ???

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Erfaringer med at flytte en skruk?
« Svar #1 Dato: 24 April , 2011, 14:54 »
Skruk høns kan være forfærdelige stædige (kæmper selv med et par af slagsen) men jeg ville vente til det er mørkt og så flytte madammen sammen med sin rede så ville jeg  *k  og håbe på at hun syntes at det alligevel var en god ide.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 24 April , 2011, 14:57 »
Det har lykkedes mig en enkelt gang, men ellers har jeg lært at vente til æggene er klækket. Først der, vil mine blive hvor jeg har sat dem... Jeg har derfor 3 (måske 4 ::)) silker liggende i det store hønsehus pt., og så snart æggene er klækket/ved at klække, kommer skrukken over i skrukhuset...vel og mærke, når det er mørkt.

Det er i øvrigt en god idé, hvis du kan flytte hele redekassen med :)

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #3 Dato: 24 April , 2011, 15:01 »
Ja hun ligger desværre i en fast rede, og hun skal flyttes, for de andre høns forstyrrer hende og stjæler hendes rede til at lægge deres egne æg i...

Offline Jytte

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 April , 2011, 15:12 »
Jeg har pt. en Aruacana, som gik skruk, og lagde sig i hønsehuset, og fik alle de andres æg ned i hovede, så hende har jeg flyttet over i skruk hus/gård. Jeg flyttede hende da det var mørkt, og satte en plade for hullet, og hun havde sine æg og halm med, hun var sur næste morgen, og ville ikke være der, men nu ligger hun lige så fint.
Jeg har udset hende, til at tage sig af de kyllinger, der bliver kækket i maskinen om ikke så længe ;)
Lige nu har jeg alt for mange kyllinger, både uden for og inde i ægget!
Har før flyttet skruk, og uden problemer, end og uden for matriklen  ;)
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #5 Dato: 24 April , 2011, 15:32 »
Vil det være en fordel, at jeg går ud og fjerne de tilfældige æg, som hun selv har ligget på de sidste par dage og i stedet lægger de 10 udvalgte æg på lidt frisk halm, og så i aften flytter hende med halm... (hvordan det ellers skal gå... - hvordan holder jeg fast i både høne og halm og æg?)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 April , 2011, 19:41 »
Sikke en masse problemer.....sikke da noget ØV.

Hvis det var mig der havde en skuk der ikke ville, som jeg ville, ville jeg rykke hele reden over i en lav kasse når hun lige er ude og "tisse", men lade den stå i huset hvor reden var og derefter lade det hele være en dags tid og først derefter, i mørke flytte kassen med hende og det hele i over skrukhuset.
Men om det ville lykkedes..tja, der er jo ikke andet end at prøve.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 24 April , 2011, 20:00 »
Sikke en masse problemer.....sikke da noget ØV.

Hvis det var mig der havde en skuk der ikke ville, som jeg ville, ville jeg rykke hele reden over i en lav kasse når hun lige er ude og "tisse", men lade den stå i huset hvor reden var og derefter lade det hele være en dags tid og først derefter, i mørke flytte kassen med hende og det hele i over skrukhuset.
Men om det ville lykkedes..tja, der er jo ikke andet end at prøve.

Ja, det synes jeg også er en super god idé, når nu den nuværende kasse ikke kan komme med :)

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #8 Dato: 24 April , 2011, 21:23 »
Tak for jeres ideer.
I ly af mørket fik vi uden større besvær flyttet hende fra hønsehuset over i det lille skrukhus. Huset er spærret af, så hun kan ikke komme ud. Jeg tænker, at jeg ophæver "spærringen" i morgen tidlig, så hun kan komme ud og få mad og vand - det er der nemlig ikke plads til i skrukhuset. Det er i bund og grund mere en rede med en lille løbegård til.

Jeg er ret spændt på, om hun mon derefter vil returnere til reden......

kh Maria

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #9 Dato: 25 April , 2011, 12:54 »
Opdatering: Skrukken blev som sagt lukket inde i huset natten over, og spænende ud af huset hertil morgen, da jeg fjernede døren.
Hun brugte en times tid på at gå til og fra reden, men har nu lagt sig på æggene, og bliver tilsyneladende derinde.

Nu er mit spørgsmål så: Kan jeg lade hende blive på de æg? I bund og grund svarer det jo bare til at hun har ligget lidt på dem, byttet rede og en anden har ligget lidt og lagt et æg osv osv.
Hvor sarte er æggene i opstartsperioden?

Hun fik æggene igår aftes kl. 21, og har vel nok ligget på dem hele natten - der er ikke plads i huset til at gå rundt.

Kh Maria

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 25 April , 2011, 13:02 »
Æggene er ikke specielt sarte, jeg tror sagtens, der kan komme kyllinger ud af dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 April , 2011, 17:57 »
Hvis du har styr på hvilke æg der er hendes så lad du hende blot beholde dem. Er de æg hun har uens i tid der er ruget på dem så byt dem ud med nogle andre så alle æg klækker samtidig.
Med venlig hilsen Søs

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #12 Dato: 25 April , 2011, 18:01 »
Ja jeg har selv valgt de ti hun ligger på - hun lægger vel ikke selv flere, når hun ruger, vel?

og hun ligger der stadig!  /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 25 April , 2011, 18:53 »
Nej, hun lægger ikke flere, når hun starter på at ruge, men hvis andre høns har adgang til reden, vil de rigtig gerne lægge æg i hendes rede. Hvis det skulle være tilfældet, kan du mærke rugeæggene med en blyantstreg "rundt om ækvator" på æggene. Blyantstregen skal måske friskes op lidt længere hende i forløbet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #14 Dato: 26 April , 2011, 06:17 »
Hele humlen er, at jeg har flyttet hende i separat rugehus, for netop at undgå "intruders" - som ellers har været problemet hvert år, hvor rugeæggene tit bliver trådt i stykker, forladt i forvirringen osv osv.
Hun ligger der stadig hertil morgen - så jeg tror på det!  ;)

Kh Maria