Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Møllerens startfoder - problemer?!  (Læst 12248 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Møllerens startfoder - problemer?!
« Dato: 24 April , 2011, 10:38 »
Jeg var igår på Møllen for at købe lidt ind ::) og overhørte en samle mellem butiksejeren og en kunde som jeg følte jeg blev nød til at blande mig i.

Kunden: "Sig mig lige en gang, har i lavet jeres startfoder om? De efterlade 2/3-dele af det da de simpelthen ikke kan spise det fordi stykkerne er for store."

Butiksejer: "Nej, det er ikke lavet om, men så må du knuse det."

Mig: "Hvis du har problemer så prøv at starte dem ud på kanarie, eller undulat-blanding og efter 1-2 uger så begynd at blande kyllingefoderet i. Hvis du knuser det bliver det bare til pulver, for det har jeg prøvet."

Det endte med at hun ikke købte kyllingefoderet, og det var ikke mit indtryk at hun havde meget små kyllinger, altså dværghøns, men alminde store høns.

Er der andre der har oplevet at Møllerens kyllinge-startfoder er blevet større i foder-stykkerne ???
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Møllerens startfoder - problemer?!
« Svar #1 Dato: 24 April , 2011, 10:48 »
Jeg synes nu ikke det er lavet om. Men kyllinger - og høns - har det jo med at tage det de helst vil have, og så 'grise' med resten, hvis der er nok. De mest interessante stumper bliver taget først, de har jo gode øjne, de små.

Min erfaring er, at jo mere andet (frø osv.) man blander i, jo mindre vælger de startfoderet, og skraber det til side i stedet for de lækre bidder. Men noget af det bliver nu spist alligevel.

Mvh Marianne

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 April , 2011, 10:56 »
Det var heller ikke mit indtryk at hun blandede noget andet i.
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 24 April , 2011, 10:58 »
Størrelsen på "pillerne" i såvel startfoder og æglægningsfoder ændrer sig efterhånden som matrisen som sidder i maskiner bliver slidt.
Nå de er blevet for store, montere man en ny matrise med meget små huller.
Jeg har også problemer med store med at startfoder består at ret store piller pt. Jeg kværner det engang så stykkerne ca. bliver halveret.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 April , 2011, 11:02 »
Hvis jeg putter det gennem min kværn pliver det bare til pulver. Hvordan kværner du det?
Mand og 3 børn

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #5 Dato: 24 April , 2011, 11:04 »
Jeg kværner det osse i starten. Bruger dog ikke så meget, så nogle sekunder i en lille kaffemølle/ kværn er fint.
Mvh

Claus

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 April , 2011, 11:12 »
Ok. Jeg prøvede både min kornkværn og min blender ::) Kan være det var derfor det bare blev til pulver.
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 24 April , 2011, 11:32 »
I en stor landbrugs-kværn til formaling af korn, kan møllestenene stilles med en afstand som gør at det ikke bliver helt formalet, men bare ligesom når man "knækker" korn, altså mærmest deler det i 2-3 stykker.
Den samme behandling får startfoder hvis det er for stort i pillerne.
Men sædvanligvis plejer jeg ikke at kværne det. Det er faktisk kun dette forår at pillerne er ret store. Mit foder kommer fra firmaet Hedegaard i Nordjylland.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 April , 2011, 11:41 »
Tror jeg skal have undersøgt hvad det er for en kværn jeg har. Har kun brugt den den ene gang. Den er købt brugt uden brugs-forvirring, men mon ikke jeg kan finde en på Google.
Mand og 3 børn

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 24 April , 2011, 11:44 »
Jeg får malet mit korn hos naboen der har en kornkværn der kan indstilles, og jeg får malet mit startfoder for sig i meget fin, og min hvede sammen med knækket majs i mindre fin,,,, så kan jeg blande efter for godt befindende..  /o
Det malede startfoder er næsten pulver, og efter et stykke tid blander jeg det malede majs og hvede i .
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

• Bruger
« Svar #10 Dato: 24 April , 2011, 11:59 »
Kan de virkelig godt spise det pulver ??? Tænker jo at de skal have noget der er "hånd"-gribeligt til at tage med næbbet og ikke pulver.
Mand og 3 børn

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 24 April , 2011, 12:04 »
Mine får bare det som det er og det forsvinder og jeg har ikke mistanke til at det er for stort, giver dem også lidt havregryn i starten.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 24 April , 2011, 12:09 »
Jeg synes bare det var så synd for damen, for hun var virkelig berymret. Hun mente virkelig at de slet ikke kunne spise det, så hun var gået i gang med at fodre dem kun med havregryn og kogt mosset æg.
Hvis hun ikke havde virket så bekymret havde jeg ikke blandet mig. Så tænkte at jeg måtte give hende nogen fif.
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 April , 2011, 13:24 »
Gad vide om det er det samme startfoder vi kalder 'Møllerens'? Mine sebrights kan fint spise det...
Mvh Marianne

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #14 Dato: 24 April , 2011, 18:10 »
Seabright kan sagtens spise startfoder, det er kyllingerne det kniber for. både de dag gamle store og dværge, der er noget af granulatet for stort, så her får det lige en tur gennem kornkværnen, alternativt kaffekværnen shh.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn