Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: høns i staudebedet???  (Læst 810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
høns i staudebedet???
« Dato: 24 April , 2011, 08:16 »
Er næsten ved at være færdig med hønsehuset - det er blevet rigtig fint syntes jeg selv :)

Så nu er tiden kommet til hønsegården - overvejer at lave den i mit staudebed - der kan de så få både skvaderkål og jord at gå og "hønse i" og der er også planter de kan ligge under når solen bager  -MEN så tænkte jeg jo lige - Er det en dårlig ide - når jeg gerne vil beholde mit staude bed "pænt" - Kan sådan nogle silkehøns ødelægge alle planterne??
Hvor meget roder de ? - Hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: høns i staudebedet???
« Svar #1 Dato: 24 April , 2011, 08:30 »
Jeg har ikke selv erfaring med silker, men har hørt at de ikke roder meget. Det bliver dog nok en større pædagogisk opgave at forklare dem, at skvalderkål er ok, mens stauderne ikke er ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 24 April , 2011, 08:34 »
Racer med fodbefjering skraber, men er mere skånsomme end racer uden fodbefjering.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
« Svar #3 Dato: 24 April , 2011, 08:37 »
hej marianne.

Der fik jeg mig et lille grin - den var god med pæd og skvaderkålen!!!! ;D ;D ;D ;D jane

Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 24 April , 2011, 09:00 »
Mine silker er meget skånsomme mod planter og jorden /o. De spiser ikke rhododendron, men de kan finde på at lave huller de kan ligge og sandbade i ;D Mine orlof derimod terroriserer alt ::)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 24 April , 2011, 09:06 »
mine går tit i haven og de tager ikke af stauderne.... de tager så heller ikke skvaderkålen :/ men mælkebøtter og græs elsker de :) men ok, de har jo også både mark og plæne at gå på,så måske hvis de kun har skvaderkål at de så godt vil spise det. 
Du skal forvente at jorden kommer til at ligne et månelandskab, men rent og kultiveret, det bliver det også :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #6 Dato: 24 April , 2011, 09:18 »
jeg har 1,1 silke og de har nu boet hos os et par uger. Man kan overhovedet ikke se på græsplænen, at der bor høns. De nipper bare lidt og jeg har endnu ikke set dem skrabe. De små pelshøns er bare PERFEKTE beboere i børnenes legehus og resten af vores høns går så frit og kommer forbi dem og hilser (og går direkte videre og graver dybe huller under rhododendronerne hvor de så ligger og fla'er ud). Før jeg fik silker, ville jeg ALDRIG have anbefalet at staudebedet blev integreret, men jeg tror faktisk godt du kan gøre det med silker. Mine 2 er i hvert fald helt harmløse, og de ville pynte på ethvert staudebed!  :-* /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #7 Dato: 24 April , 2011, 10:08 »
Her har silkerne et ynglingsbed hvilket er stauder men knapt så tilvokset som andre steder. Det har kostet en astilbe og majbritts fine aurikel  ;D men kun fordi de var helt små og forsvarsløse over for sandbadene silkehøns ellers er det sjovt at se de bliver helt væk i planter og pludselig kigger et hoved op og så er det væk igen.
De sludre helt vildt når de render rundt i bedet og umiddelbart spiser de ikke planterne.
Men jeg kan tage fejl. Det gjorde jeg med rabarberne.
Først gik man efter insekter under bladene derefter røg bladene og så de fingre der var tilbage derefter stænglen.
Men pas på flamingokasser jeg kan simpelthen ikke holde dem fra flamingo så snart vender ryggen til ryger de i flamingoen og æder løs. Mens jeg jager en væk ryger en anden på flamingoen :D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.