Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lille kylling?  (Læst 5902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AmandaH

• Passiv bruger
Lille kylling?
« Dato: 23 April , 2011, 23:43 »
Jeg har 12 kyllinger (2 uger) gående, og følger med i deres udvikling. Jeg har lagt mærke til, at der er en af dem, som ikke vokser lige så hurtigt som de andre, og den slås/leger ikke med de andre, men sidder mest stille under lampen.
Er den syg eller hvad er der galt?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Lille kylling?
« Svar #1 Dato: 23 April , 2011, 23:47 »
Den er ikke nødvendigvis syg, men du skal holde godt øje med den.

Jeg har selv 11 kyllinger ligeledes 2 uger gamle i dag, og en enkelt der halter lidt efter. Min leger dog og følger med de andre, men er altid 20 cm bagud.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 April , 2011, 23:51 »
Jeg kan godt være nervøs for at et eller andet er i vejen. Spiser og drikker den som de andre?
En kylling bør pile rundt og være nysgerrig på den store verden.

Jeg  *k for din kylle.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline AmandaH

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 April , 2011, 23:55 »
Den er ikke nødvendigvis syg, men du skal holde godt øje med den.

Jeg har selv 11 kyllinger ligeledes 2 uger gamle i dag, og en enkelt der halter lidt efter. Min leger dog og følger med de andre, men er altid 20 cm bagud.

Min kylling leger ikke, og de andre træder på den. Lige nu "sidder den ned" (ser lidt mærkeligt ud) og bliver skubbet rundt af de andre, som går rundt og spiser og drikker. (hvilket den ikke gør).
En gang i mellem kommer den med nogle høje pippe-lyde.
Nu har den lagt sig ned på sidden, og lykket øjnene. Overvejer at aflive den:'(

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 23 April , 2011, 23:59 »
Det lyder ikke rigtigt godt.

Har du mulighed for at tage den fra og give den særforplejning. Godt med varme og fred og ro.

Har du kigget efter om den evt har en stor klump lort siddene og lukke for afføring. Eller er der andre ydre tegn på at noget er galt? Altså udover det du selv har beskrevet.
Mvh
Erik Andersen

Offline AmandaH

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 April , 2011, 00:02 »
Det lyder ikke rigtigt godt.

Har du mulighed for at tage den fra og give den særforplejning. Godt med varme og fred og ro.

Har du kigget efter om den evt har en stor klump lort siddene og lukke for afføring. Eller er der andre ydre tegn på at noget er galt? Altså udover det du selv har beskrevet.

Den havde en stor klump afføring siddende, men det har vi fjernet.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 24 April , 2011, 00:08 »
Du skriver ikke hvornår I har fjernet klumpen, men hvis det er noget i har gjort for kort tid siden, kan klumpen have været årsag til at kyllingen mistrives.

Og da vil jeg anbefale særforplejning, til den kommer til kræfter igen.
Mvh
Erik Andersen

Offline AmandaH

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 April , 2011, 00:10 »
Min mor har aflivet den nu. Vi var ikke sikre på om den var død eller levende. Men den lå på bunden af buret, mens de andre af en mærkelig grund stod på den. Den hang bare med hoved da vi tog den op.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 24 April , 2011, 00:20 »
Hvor trist. Men hvis den var så svag som du beskriver var det måske den bedste løsning. Desværre viser de andre kyllinger ikke megen hensyn. Hvilket også var grunden til mit forslag om særforplejning. Men det var nok for sent allerede.

Glæd dig over at du har 11 spillevende kyllinger endnu. :D
Mvh
Erik Andersen

Offline AmandaH

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 April , 2011, 01:52 »
Hvor trist. Men hvis den var så svag som du beskriver var det måske den bedste løsning. Desværre viser de andre kyllinger ikke megen hensyn. Hvilket også var grunden til mit forslag om særforplejning. Men det var nok for sent allerede.

Glæd dig over at du har 11 spillevende kyllinger endnu. :D

Ja, og så skal jeg heller ikke bekymre mig om den længere.
Jeg er også glad for de andre:) Håber bare de fleste er høner, så jeg endelig kan få æg der smager af noget;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 24 April , 2011, 07:34 »
ØV *t
Erik har en god pointe, det er vigtigt at holde øje med om kyllingerne får en lille klump siddende ved kloakken. Den skal fjernes hver gang, du ser en, for det kan betyde, at de små ikke kan komme af med afføringen, og så dør de.
Held og lykke med de andre glade og sprællevende kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline AmandaH

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 April , 2011, 18:25 »
ØV *t
Erik har en god pointe, det er vigtigt at holde øje med om kyllingerne får en lille klump siddende ved kloakken. Den skal fjernes hver gang, du ser en, for det kan betyde, at de små ikke kan komme af med afføringen, og så dør de.
Held og lykke med de andre glade og sprællevende kyllinger.

Ok, tak :) Var ikke opmærksom på det.
Der døde også en kylling i dag, men jeg håber ikke det er noget alvorligt. Altså en sygdom som smitter.

Offline AmandaH

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 April , 2011, 18:36 »
Hvordan fjerner man størknet afføring bedst?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #13 Dato: 24 April , 2011, 18:44 »
jeg siger en to tre snap, og så følger der lidt dun med, men så kan der ikke hænge så meget fast mere, giv kyllingerne hirsefrø, det er olieholdige frø som kan medvirke til at forhindre forstoppelse.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline AmandaH

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 24 April , 2011, 18:47 »
jeg siger en to tre snap, og så følger der lidt dun med, men så kan der ikke hænge så meget fast mere, giv kyllingerne hirsefrø, det er olieholdige frø som kan medvirke til at forhindre forstoppelse.  /o
Ok, mange tak for hjælpen :)