Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så fik jeg lidt sygdom i hønsehuset  (Læst 14325 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Så fik jeg lidt sygdom i hønsehuset
« Dato: 23 April , 2011, 23:02 »
En høne død, en næsten død og 2-3 stk mere der skranter.
Men symptomerne er langt fra entydige.

Jeg bemærkede ingen antydning af at noget var galt i går, men det har alligevel været under optræk fra i går.
Jeg lukkede af for hønsene som jeg plejer, i det sene tusmørke, dvs jeg kan ikke se meget i hønsegården på det tidspunkt men jeg kan være sikker på at alle er gået ind.
Da jeg skulle åbne i morges fandt jeg en død høne i hønsegården. Den var så ikke kommet ind i går, men det havde jo sine grunde. ;)
I hønsehuset sad/lå en stakkel og så meget sløj ud. Kam og hagelapper var blålige og hun kunne ikke rejse sig. Jeg lagde hende forsigtigt i en redekasse som de andre høns ikke gider bruge for at sikre hende lidt fred og for at se om hun evt skulle få det lidt bedre i løbet af dagen. Senere på dagen checkede jeg hende og kunne mærke at kroen var tom og halsen var spændt i S-facon. Den var meget tydelig at mærke. Hønen virkede ikke til at redde.
Af de 2-3 andre der ser lidt sløje ud er især en iøjnefaldende. Den står ret stille, altså går ikke meget rundt, og med 5-10 sekunders mellemrum løfter den hovedet, med næbbet i sky, og så gaber den voldsomt, hvorefter den tager hovedet ned igen. Der er en smule træg slim i mundvigen på den, og den er våd omkring næsebor. Ca en gang i minuttet udstøder den et lille 'skrig' og virrer med hovedet. Jeg har kigget den i gab/svælg, når den nu alligevel åbner det på vid gab hele tiden, men der er ikke noget at se.
De sidste par stykker der hænger lidt er våde ved næsebor og ryster indimellem på hovedet.

Pudsigt nok ser det kun ud til at være høner der er påvirket.

Da som sagt symptomerne ikke er entydige, har jeg i første omgang valgt at rense hønsehuset godt i bund, strø godt med Stallosan på gulvet, og et par ekstra håndfulde på diverse områder som typisk er/bliver fugtige. Foretrukne klattehjørner for dem der ikke sidder på pind, samt rundt vandtårn. Og derover et godt lag strøelse af byghalm.

Vandtårn er renset godt og grundigt og efterfyldt med 10 l vand tilsat 20 ml saltsyre. Og her til aften er der serveret en gevaldig portion hønseguf, med rigeligt med løg, hvidløg, vispumin og cultura, foruden alle de øvrige ingredienser.

Så nu  *k for at der ikke går for mange dyr til.   
Mvh
Erik Andersen

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
Sv: Så fik jeg lidt sygdom i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 23 April , 2011, 23:13 »
Åh, hvor trist. Håber det er en forbigående virus. Det er jo noget køligt om natten og det kan måske ha været årsag til den enes død.

God bedring til hønsene og du får *t
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 April , 2011, 23:16 »
Du har gjort hvad du kunne,  /o jeg  *k fingre for at det hjælper.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 23 April , 2011, 23:16 »
Jeg krydser også fingre for dine høns (håber det hjælper ;)) For mig lyder det på nogle områder som lungeorm. Der kan saltsyrekuren ikke hjælpe (prøvede det selv ::) (på hønsene)). Jeg ønsker ihvertfald dine høns god bedring ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 23 April , 2011, 23:38 »
Luftrørsorm, skulle kunne ses når man kigger hønen i svælget. Der er ikke noget at se.

Desuden ville det være lidt pudsigt hvis 4-5 høns bliver syge af luftrørsorm indenfor 24 timer. Det kan lade sig gøre, men er ikke sandsynligt.

Har lige checket indlæg om luftrørsorm i Leksikon. Den høne jeg beskrev detaljeret 'kaster' ikke hovedet. Hun løfter det stillle og roligt, for at gabe voldsomt og derefter tage hovedet ned igen i normal højde.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23 April , 2011, 23:40 »
Øv Erik... hvor træls!

Jeg synes ikke det lyder som orm, men hvad ved jeg om agurkesalat  ;) det lyder jo lidt påfaldene at så mange er ramt fra den ene dag til den anden, og det virker ulogisk for mig at det så skulle være orm  ;)

Jeg ønsker dig al held og lykke med at få dem på toppen igen...det er meget frustrerende med syge dyr  :-[

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 23 April , 2011, 23:41 »
Hov...2 sjæle én tanke  :D

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #7 Dato: 24 April , 2011, 20:35 »
Er det unge eller gamle høns,

Jeg synes det lyder lidt som da mine unge høns begyndte at død.  Og det viste sig at være coccodiose, og evt. noget tarminfektion.

Hjalp med espetre og pencilin
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 24 April , 2011, 20:43 »
Det var det mine høns fejlede i foråret, efteråret, forår og efteråret og igen igen lige indtil jeg ringede til dyrlægen og fik penicillin til dem. Siden (7-9-13 bank bank) har de intet fejlet.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #9 Dato: 24 April , 2011, 20:52 »
Hvor er det træls Erik.
Håber at du hurtigt finder ud af hvad det er og får dem sat under behandling.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 April , 2011, 21:02 »
Øv hvor ærgerligt, og så lige på denne tid af året. Jeg tror det er noget slim i halsen, men jeg ved det jo ikke, det er bare mit bud på at de gaber sådan, de har simpelthen svært ved at få luft :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 24 April , 2011, 21:06 »
Kan du ikke se noget gulligt betændelse i halsen på dem? Det kunne jeg på nogen af mine ind imellem.
Stinker de ikke ud af munden også?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 April , 2011, 21:21 »
det lyder som en luftvejsinfektion af en art. Hvad med vejrtrækningen - raller de eller har støjende vejrtrækning?
Jeg håber at du ikke mister flere nu!
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 April , 2011, 21:49 »
Hej Pilegården.

Jeg føler med dig . Det er simpelthen til at blive rundbims af ikke at kunne hjælpe de små kræ - eller ihvertfald ikke før tirsdag , forudsat der skal skaffes lidt recept medicin.
Lige nu har jeg - indtil nu da - een høne der lidt deler dine høns´s symptomer , men står uden andre muligheder end 1 : vente til tirsdag  eller   2 : afkorte hendes liv i morgen.
Pøj pøj med dine bestræbelser for at hjælpe dem  /o
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

frida

• Gæst
« Svar #14 Dato: 24 April , 2011, 21:52 »
@Pilegaarden. Hvordan går det med dine høns? Har du fundet ud af hvad der er efter dem? Håber det bedste for dem (og dig)