En høne død, en næsten død og 2-3 stk mere der skranter.
Men symptomerne er langt fra entydige.
Jeg bemærkede ingen antydning af at noget var galt i går, men det har alligevel været under optræk fra i går.
Jeg lukkede af for hønsene som jeg plejer, i det sene tusmørke, dvs jeg kan ikke se meget i hønsegården på det tidspunkt men jeg kan være sikker på at alle er gået ind.
Da jeg skulle åbne i morges fandt jeg en død høne i hønsegården. Den var så ikke kommet ind i går, men det havde jo sine grunde.

I hønsehuset sad/lå en stakkel og så meget sløj ud. Kam og hagelapper var blålige og hun kunne ikke rejse sig. Jeg lagde hende forsigtigt i en redekasse som de andre høns ikke gider bruge for at sikre hende lidt fred og for at se om hun evt skulle få det lidt bedre i løbet af dagen. Senere på dagen checkede jeg hende og kunne mærke at kroen var tom og halsen var spændt i S-facon. Den var meget tydelig at mærke. Hønen virkede ikke til at redde.
Af de 2-3 andre der ser lidt sløje ud er især en iøjnefaldende. Den står ret stille, altså går ikke meget rundt, og med 5-10 sekunders mellemrum løfter den hovedet, med næbbet i sky, og så gaber den voldsomt, hvorefter den tager hovedet ned igen. Der er en smule træg slim i mundvigen på den, og den er våd omkring næsebor. Ca en gang i minuttet udstøder den et lille 'skrig' og virrer med hovedet. Jeg har kigget den i gab/svælg, når den nu alligevel åbner det på vid gab hele tiden, men der er ikke noget at se.
De sidste par stykker der hænger lidt er våde ved næsebor og ryster indimellem på hovedet.
Pudsigt nok ser det kun ud til at være høner der er påvirket.
Da som sagt symptomerne ikke er entydige, har jeg i første omgang valgt at rense hønsehuset godt i bund, strø godt med Stallosan på gulvet, og et par ekstra håndfulde på diverse områder som typisk er/bliver fugtige. Foretrukne klattehjørner for dem der ikke sidder på pind, samt rundt vandtårn. Og derover et godt lag strøelse af byghalm.
Vandtårn er renset godt og grundigt og efterfyldt med 10 l vand tilsat 20 ml saltsyre. Og her til aften er der serveret en gevaldig portion hønseguf, med rigeligt med løg, hvidløg, vispumin og cultura, foruden alle de øvrige ingredienser.
Så nu

for at der ikke går for mange dyr til.