Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nybegynder i byggefasen - kommentarer udbedes ;-)  (Læst 9423 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

• Passiv bruger
Nybegynder i byggefasen - kommentarer udbedes ;-)
« Dato: 23 April , 2011, 22:09 »
 Så er tiden kommet, hvor der skal havehøns til Esbjerg midtby  ;)

Projektet er startet, og jeg er ved det sted i byggefasen, hvor der endnu kan laves modifikationer/ændringer, så fyr løs:

Galleri billede to: Her er hus og gård. Huset er ca 1,00 x 1,60 i grundplan, 80 i højden i den lave side og 120 i den høje side.

Billede tre: Indretning: Indgang i højre side ved udskæringen (regner med 20 bred og 25 høj - er det ok?). To redekasser under "mellembrædtet i venstre side (regner med at bygge dem 30 brede per stk, 35 dyb og 30/35 i højden - er det OK størrelse?). Herudover skal der være en siddepind øverst til højre i billedet, med ca. 40 cm til loftet.

Kom frit med kommentarer, der sker ikke mere før solen står op   ;D

P.S.: Vi regner med at skulle have 4-5 høner, har ikke helt besluttet racen endnu, men de skal helst  kunne blive tamme og gerne være flotte. Vil gerne give dem lov at bevære sig rundt udenfor hønsegården, hvorfor de ikke skal være flyvske....
« Senest Redigeret: 23 April , 2011, 22:15 Fra crj100 »
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Nybegynder i byggefasen - kommentarer udbedes ;-)
« Svar #1 Dato: 23 April , 2011, 22:14 »
Velkommen til forum <I
Det ser fint ud.
Du skal tænke på at det skal være nemt at komme til at rengøre. Så hvor vil du ha døren/lågen ind til huset ?
Det er smart med et bræt eller plade under sidde pindene således at du kan muge det oftere end hele huset.
Held og lykke med projektet og spørg endelig løs.... /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 23 April , 2011, 22:15 »
Nu har I vel undersøgt reglementet for hønsehold i Esbjerg ? for der kan desværre være mange regler om hønsehold i byzonen.  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 April , 2011, 22:20 »
Velkommen til forum <I
Det ser fint ud.
Du skal tænke på at det skal være nemt at komme til at rengøre. Så hvor vil du ha døren/lågen ind til huset ?
Det er smart med et bræt eller plade under sidde pindene således at du kan muge det oftere end hele huset.
Held og lykke med projektet og spørg endelig løs.... /o

Jeg laver højre side, så ca. halvdelen åbnes op som en stor låge, og så kan jeg skrabe møget ud her. Og jo, det er tilladt i Esbjerg Kommune  ;) Dog er der "hanerestriktioner", så vi holder os til høner er planen!
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 April , 2011, 22:21 »
Det ser godt ud  /o. Nu bor jeg i samme kommune (jeg bor dog i landzone), men mener der i byzone i Esbjerg højst kan være noget med at hanen (hvis du altså vil have en sådan) skal holdes inde indtil 8 eller 9 morgen.
Lav hønse lågen så stor, at du ikke kun er begrænset til at holde dværge   ;)

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 April , 2011, 22:37 »
Lav hønse lågen så stor, at du ikke kun er begrænset til at holde dværge   ;)
Og hvad er det? Er min plan med 20 x 25 for lidt? (Vi drømmer lidt om at finde nogle sorte Australorps'er)
« Senest Redigeret: 23 April , 2011, 22:39 Fra crj100 »
Med venlig hilsen,
Søren

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #6 Dato: 23 April , 2011, 23:01 »
Hej
Jeg ville gå efter 30x45
det er ikke for stort
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 24 April , 2011, 07:11 »
Velkommen på forum, Søren :D
Glæd dig til en fantastisk hobby /o
Jeg ved ikke, om du har planer om at inddrage pladsen under huset til gården, men ellers vil jeg foreslå det, hønsene vil elske dig for et godt tørt sted, hvor de kan støvbade.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 April , 2011, 07:44 »
Jeg ved ikke, om du har planer om at inddrage pladsen under huset til gården, men ellers vil jeg foreslå det, hønsene vil elske dig for et godt tørt sted, hvor de kan støvbade.
Jo, planen er at lave afdækningen helt til jorden, så hønsene her har en læplads. Skal jeg udgrave og påfylde noget specielt, eller klarer de selv at omlægge til "støvbad"?
Med venlig hilsen,
Søren

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 24 April , 2011, 07:58 »
Det klarer de selv /o
Min erfaring er, at høns foretrækker tørt jord. Vi lavede på et tidspunkt et hjørne med sand til vores, og de skrabede da også i det, men de brugte de aldrig til støvbade.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 25 April , 2011, 08:31 »
Hej og velkommen.
Det ser helt fint ud, men nu kommer de vel ikke til at være i skygge hele tiden, for høns elsker sol.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 April , 2011, 07:30 »
Nej, hønsegården har sol fra den står op til sidst på eftermiddagen, hvor hønsehuset laver skygge.

Et hurtigt spørgsmål: Bunden er af vandfast krydsfiner. Vil det være tilrådeligt at lægge linoleum eller lignende, og strø spåner/hø her ovenpå?

Og Siddepinden, bør den være på langs i huset (1,6 m) eller på tværs (1,0m)?

M.v.h.
Søren
« Senest Redigeret: 26 April , 2011, 07:32 Fra crj100 »
Med venlig hilsen,
Søren

frida

• Gæst
« Svar #12 Dato: 26 April , 2011, 07:33 »
Jeg havde linoleum i mit første hønsehus :). Det fungerede bare fint :D, og var nemt at gøre rent /o

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #13 Dato: 26 April , 2011, 07:43 »
Lyder som et hyggeligt hønsehus og gård. /o

Hvad sidepindens placering angår så kommer det an på hvor mange høns du skal have. Du skal regne ca 50 cm pr h*ne. ;)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 26 April , 2011, 08:37 »
Har du set Esbjergs forskrift for hønsehold..
http://www.esbjergkommune.dk/Files/Billeder/Borger/Affald,%20energi%20og%20milj%C3%B8/husdyr/f1981_Hoensehold_maj08_web%5B1%5D.pdf

Haner er tilladt, ja men...
Hønsegården skal ligge mindst 2,5 meter fra nærmeste skel til beboelse
og mindst 10 meter fra nærmeste nabobolig

Hønsegården skal være indhegnet med galvaniseret trådnet ca.
1mm tyk og maskestørrelse på højst 20 mm. Hønsegård og hønsehus
rottesikres ved at hegnet graves 60 cm under jorden og op til 30
cm over jorden, medmindre der er fast bund, eller hæve hønsehus
og hønsegård 35 cm over jorden.

Hanen skal være lukket inde i mørklagt hønsehus i følgende tidsrum:
• Hverdage fra solnedgang (dog tidl. kl. 18) til kl. 7.00
• Lør.-, søn.- og helligdage fra solnedgang (dog tidl. kl. 18) til kl.
9.00.

Hønsene må kun færdes i hønsegården eller hønsehuset. De må altså
ikke lukkes ud i haven, selv om denne er indhegnet

Fuldstændig vanvittige restriktioner. Det er jo som om høns er ligeså farlige som den abe der stak af... Og langt farligere end hunde.

Det er ikke for at tage modet fra dig og jeg synes absolut du skal fortsætte med byggeriet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi