Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så fik jeg købt høns...  (Læst 1863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kate

• Passiv bruger
Så fik jeg købt høns...
« Dato: 10 Juli , 2008, 10:03 »
Så fik jeg købt 3 høns. 3 stk. isa brown og de har her til morgen kvitteret med æg  :)
Det er lidt spændende det her. jeg håber bare at hunden kan lade dem være, det må ikke være rart for hønsene at der ligger en "ulv" og kigger på dem hele tiden !

hilsen
Den nye hønse ejer
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Så fik jeg købt høns...
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2008, 12:37 »
Hej og hjertlig velkommen, og held og lykke med dine nye høns, jeg glæder mig til at høre mere om ulven kan lade din høns være  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2008, 15:14 »
Hej og velkommen

Tror ikke der er så mange fra det "fine" nordsjælland, der har høns (eller er her på forum)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2008, 16:36 »
Hej og til lykke med hønsene  :)
Det kan nogen gange være en større videnskab end man regner med  ;) men hyggeligt er det!
Har lige fået kylling nr. 2 i dag, fin lille gul en med 2 sorte pletter på ryggen.
Og så har jeg en rigtig god veninde i det "fine" nordsjælland - nærmere betegnet Rungsted - som har villahaven fyldt med høns og er i gang med rugemaskinen, så hvis du mangler flere høns kan det jo være en mulighed  :) Du kan bare skrive på mailen, hvis det har interesse  :)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2008, 20:49 »
hej velkommen og tillykke med dine høns, men pas på det er stærkt vanedannende  ;D både at have høns og være her på forummet  <P
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2008, 08:27 »
@ Elise
Jeg kan kun give dig ret det er stærkt vanedannende med fjerkræ, og dette forum, men det bliver vi jo ikke syge af.
Hilsen

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juli , 2008, 08:57 »
Tusind tak for den fine velkomst  ;D

Mine høns lægger æg et hver dag, så vi skal nok til at spise rigtig mange æg  :)
"ulven" synes at de er meget spændende, men egentlig tror jeg også at hønsene synes at han er spændende, så det skal nok gå så længe de er inde i hønsegården..

Ja i har ret det er ret hyggeligt at læse om de forskellige oplevelser med høns og kyllinger.
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Fru Blume

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 Juli , 2008, 10:53 »
Tillykke med hønsebasserne..
Det er super hyggeligt at have høns og fantastisk at hente egne æg i hønsegården..ikke mindst at servere æg af egen "avl" for gæster... det bliver altid så imponerede over de flotte gule blommer   <M

Jeg er selv rimelig ny med høns og det her forum har været en god hjælp... der er mange hyggelige mennesker her.
Er med på et forum i den hunderace jeg opdrætter og der er folk noget mindre flinke må jeg nok sige..derfor er det en fornøjelse at "komme her"

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 13 Juli , 2008, 21:28 »
Ja der kan jeg kun give dig ret, og så har jeg hørt at det også er et sted for hundhandel  >:(
Hilsen

Offline Liv

• Bruger
« Svar #9 Dato: 13 Juli , 2008, 22:26 »
Ja, at få høns griber nemt om sig.....

Vi fik de første høns i maj (dværgwyandotter) og allerede nu må hønsehus og hønsegård deles i to, da vi da også lige skulle have nogle høns, som kunne give æg af en ordentlig størrelse og kød til et ordentligt måltid (efter min mands mening  :D ). Så vi har fået kyllinger som bliver MEGET store i forhold til dværghønsene (australorps).

Og så går det SELVFØLGELIG ikke kun at have en hane!!!!!!

Hvis vi kun har en dværghane får vi jo ikke ordentlige store kødfyldte unghaner i fremtiden og høner der lægger ordentlige store æg ;)
Hvis vi kun har en stor hane, så får vi nok kun meget flade dværghøner i fremtiden (en forskel i vægten på op til 4 kg) Og dværghønsene er jo så hyggelige og i en mere overskuelig størrelse set med barneøjne, så dem bliver vi nødt til at beholde og dermed bliver vi jo også nødt til at beholde en hane, så vi kan blive ved med at få små søde kyllinger, der bliver til små søde høns, der får små søde æg, så små søde drenge kan få små søde æggemadder med i dagplejen..... ::)

Så lige pludselig er der en masse man bliver nødt til og så er det at det griber om sig........
Venlig hilsen
Liv

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #10 Dato: 13 Juli , 2008, 22:39 »
Fra en ny til en anden

Jeg har været hønseejer i 14 dage nu og har allerede udvidet flokken med 2 isabrwn eller amerikanere eller hybrider eller hva vi nu skal kalde dem.
Og jagten går stadig på enten tværstribede wyandotter eller de guld/blå randede.
Og ja jeg skulle faktisk bare en aften lige sidde og kigge billeder af forskellige farver af Brahmaracen da jeg faldt over denne side, og nå ja, har været her lige siden. :-) Her er masser af gode råd at hente så det er jo helt fantastisk. Specielt syntes jeg at alt med foder er ret spændende.

Jeg har ikke planer om kyllinger, så skal jeg vist have en campingvogn mere og deeeet er der vist ikke plads til, hundene har allerede måttet lade ca 4m2 af deres hundegård og tvivler på de finder det særligt spændede hvis der forvinder yderligere.

For mit vedkommende startede hønseideen her med at je har et stykke jord ved gavlenden af huset på ca 2-2½ meter i breden og nok ca 20-30 meter langt. det er ujævnt ad H til og ganske ubrugelig til noget som helst...... andet end en hønsegård. Økologisk ukrudtsbekæmpere ;-) Så pt har de 6 høns ca 20 m2 hønsegård og en hyggelig suite i campingvogn med blomstrede gardiner og en fin lampe (nænner ikke af tage den ned)
Meeeen der kunne godt blive plads til bare et lille bitte hønsehus mere ;-)

Knus og velkommen til :-)
 fra Sønderjylland
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 Juli , 2008, 16:56 »
Hej igen

Jeg kan se at mit valg af høns Isa brown er ikke så populærer, da det er "industri høns". Nu har jeg jo ikke haft høns før, men jeg synes nu, at de opfører sig, som høns skal. De gokker og er meget nysgerrige  ;D.. De fortæller, også stolt når de har lagt æg. De skraber i jorden og vil gerne bade i jord/sand.

Jeg blev meget berørt over de klip som signalhorn har linket til vedr. burhøns, men dejligt at se at de fik et dejligt hønse liv til sidst !

Jeg er allerede begyndt at planlægge, hvilke høns jeg skal have næste gang. Jeg tror det bliver silkehøns. De ser bare så dejlige ud  <L

Men tak for den fine velkomst, det er rigtig rart  <E

hilsen
Kate
med venlig hilsen
Kate

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #12 Dato: 16 Juli , 2008, 20:22 »
Hej Kate
Jeg vil også gerne sige velkommen til dig. <I
Dine "industrihøns" er da et fint valg. Dem du nu har får jo et godt liv.
Jeg startede også med dem og de var da også helt normale høns <:.Men hvis de bliver for gamle så er det at problemerne kommer. De er mest til at have et år eller halvanden, så har de lagt så mange æg at deres krop er slidt.
Hvis de bliver for gamle kan de begynde at spise egne æg eller plukke fjer af de andre og så mener jeg at det er tid at hjælpe dem i hønsehimlen.
Men mon ikke du til den tid har forelsket dig i MANGE andre racer <G
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Fru Blume

• Gæst
« Svar #13 Dato: 16 Juli , 2008, 20:37 »
@Berit... ja desværre har jeg netop den variant der sælges flest af i min race..så der er nogle slemme personer imellem. Vil nu godt lige sige at det er ikke for at den er populær jeg har den. Det er blot fordi jeg er vild med netop den ruhårede variant af gravhundene..

Mth høns så er det altså svært ikke at blive lidt forelsket i flere forskellige racer. Jeg har ruget noget hollandske dværge ud for en hønseven og de er netop afleveret tilbage til deres "opdrætter".. magen til sjove små dyr skal man altså lede længe efter. De laver så mange tusindkunstner at det er fantastisk. Har haft dværg wyandot kyllinger samtidig og de virker noget mere tunge i det.

Og udover sjove høns er der bare så mange smukke racer med hver deres særpræg... jeg tænker at jeg må en tur på hønseudstilling og se en masse høns "live"