Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor stor skal volieren være?  (Læst 7216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeskasper

• Passiv bruger
Hvor stor skal volieren være?
« Dato: 19 April , 2011, 09:30 »
Hej alle,

Jeg har bygget et lille hønsehus på 1,8 x 1,5m og har planlagt at have et par høner og en hane. Volieren er kun 3,5 x 1,5m. Min plan var at hønsene for det meste skulle opholde sig på vores store grund - vi har ca. 10.000 kvm tilliggende huset - men nu påpeger min kone at hønsene ikke skal løbe frit før om efteråret - da naboen har køkkenhave.

Spørgsmålet melder sig da:

1) Hvornår har i høns frit i haven - og hvor langt strejfer de?
2) Hvor mange danske landhøns af dværgtypen kan jeg have i mit hus og voliere, hvis de ikke må komme ud?
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor stor skal volieren være?
« Svar #1 Dato: 19 April , 2011, 10:32 »
Vores høns render frit på skift hele dagen, de holder sig stort set i haven, men vi har nu valgt at rulle noget tråd ud i skellet, de fleste steder er det kun 45 eller 60 cm højt.
Hvor mange du kan have, tja, det er jo en ret lille voliere, hvis de aldrig kommer ud.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 April , 2011, 12:16 »
Hvis man nu skal have 4-5 høns og en hane - hvor stor skal volieren så være hvis de ikke skal ud?
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 19 April , 2011, 12:37 »
hvsi naboen har køkkenhave, sætter du et lavt 40cm hegn i hæk og krat hele vejen rundt, og så vælger du nogle af de tungere hønseracer, der ikke flyver, så de bliver på egen matrikkel.
Høns går ikke så langt hjemefra hvis de ikke har fået ideen, til gengæld er de svære at få fra ideen hvis den først er landet, så altså lavt hegn og tunge høns.

Orpington, Cochin, faverolles, oa. De galer heller ikke konstant.

Små smarte æglæggere har det med at kunne lette feks. italienere industrihybrider og landhøns.

wyandotter og silke oa. er rolige dværge
Dette er bare eksempler og der findes adskillige andre i hver kategori.
Der skal jo også tænkes i hvilke der leverer æg om vinteren osv, men dette er da en start.

Hvis de får lov at komme ud, kan du have 3 store og en hane i dit hus og gård, efter min mening
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 April , 2011, 13:17 »
Tak Ina og Marianne,

Men jeg vil jo have Danske Landhønse dværge - se hvor søde de er: http://danskelandhoens.dk/b_d_dvaerg_landhoens/dvaerghoens_haven_265.jpg

Jeg må snakke med naboen - så må vi se hvordan det går. Han har et ret kraftigt levende hegn ind til sin grund - og galeriet bliver ikke et problem, vi er på landet.

Hvor mange dværge vil man kunne have?
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 19 April , 2011, 23:02 »
uden og vide det præcist tror jeg ikke de raserer din nabos køkkenhave, men ellers så hegn om grunden, eller den del de skal ha lov og gå på. evt med hegnspæle af tentor stål. de er rimelig billige og nemme og flytte.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline jsk007

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 April , 2011, 23:09 »
De landhøns jeg havde for nogle år siden fløj en del og måtte engang i mellem "plukkes" ned fra æble træet når det var mørkt.
En ældre mand viste mig hvordan mand kunne stække dem ved at klippe svingfjerene, men man skal huske de kommer igen når de skifter fjer.

Jeg skiftede af samme grund til Sussex