Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Befrugtet æg / vandprøve?  (Læst 20363 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BettinaE

• Passiv bruger
Befrugtet æg / vandprøve?
« Dato: 18 April , 2011, 11:50 »
Hej.

Jeg mindes, at have læst noget om, at nogen har lavet en vandprøve for at tjekke om der var kyllinger i rugeæggene, er det korrekt?  hvis ja, hvordan fungerer det så?  og måske et dumt spørgsmål, men drukner de ikke?

Jeg har selv rugeæg og der skulle forhåbentlig snart komme små kyller ud af, men himmel når man er nybegynder, hvor er det dog svært at være sikker på der er noget i, eller om det "bare" er snyd.

Kan godt se når de er helt gennemsigtige, men når de er igang, så er det dælme svært synes jeg.  Også selv om jeg tjekker med alle de fine billeder som er lagt ind her, hvilket iøvrigt er super dejligt.

Mange hilsner
Bettina

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Befrugtet æg / vandprøve?
« Svar #1 Dato: 18 April , 2011, 12:02 »
Lys dem. Det er så nemt når de har ruget 4-5 dage (ekstremt mørke æg 1 uge).
Vandprøve er ikke entydig. Der kan godt lægge æg på bunden med kylling i, og æg som flyder kan godt være uden kylling. Det har jeg erfaret enkelte gange. Men - OK - normalen er at de med kyllinger flyder og selvfølgelig bevæger sig hvis der få dage til klækning.

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 18 April , 2011, 12:07 »
Du kan, når æggene er ruget næsten ud, putte dem i ca. 38 gr. varmt vand, med den buttede ende (det er der luftblæren er) opad. De skulle gerne ligge i overfladen, og hvis du er heldig kan du se de "vrikker". Men "prøven" er ikke 100 % sikker. Så du skal ikke kassere evt æg der ikke vrikker. Det siges også, at hvis de falder til bunds, så er de døde, men det gælder heller ikke 100 %. Derfor er prøven kun for sjov for os, og kan ikke regnes for sikre metoder. Kyllingerne drukner ikke ved et kort ophold i vandet, og det siges at metoden kan være med til at "bløde" skallen op, så kyllingen har nemmere ved at komme ud.

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 April , 2011, 12:11 »
OK ingen vandprøve her så  :P

Lyser også med en uges mellemrum sådan ca. men synes alligevel det er svært at se om de er gået i stå, eller om der fortsat er "håb" liv, så tit lægger jeg dem tilbage grundet usikkerhed fra min side.

Synes nemlig æg fra samme tid kan se vidt forskellige ud, men det afhænger også af hvordan ægget vender når jeg lyser.  Nogen gange ser det tomt ud, når jeg så drejer det en halv omgang, så vupti var der noget alligevel.

Det er til at blive skør af   :-\ når man er nybegynder  ;)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 April , 2011, 13:24 »
Hvis du drejer dit rugeæg som du lyser, således at foster ligesom er op mod dig, så er det også tydeligst. Og hvis du sådan drejer alle æg, så kan de sammenlignes, på udviklings-stadiet (altså fosterne lige store) såfremt dine rugeæg er lagt til rugning samtidig.
Derfor bruger jeg aldrig lommelygte eller alm.rugeægs-lyster, fordi jeg helst vil have begge hænder fri. En hånd drejer ægget over lys, medens den anden tager næste æg osv.
Jeg kan ikke sidde og fumle med det, når der skal lyses 150 hver 3 uge, det skal bare gå tjept  /o

Offline BettinaE

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 April , 2011, 18:36 »
waw 150 æg og jeg klager - ha ha, men så har du også meget erfaring  ;D

Det vil jeg prøve næste gang, tak for tippet   /o

Mange hilsner
Bettina