Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk fra nu af og til................  (Læst 863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi E

• Passiv bruger
Skruk fra nu af og til................
« Dato: 17 April , 2011, 21:35 »
Jeg har 5 dværg wyandot høns og det 3 er skruk /d  Hvor længe tager det?  Læste om det med spanden og afprøvede det på en, den kom også igang med at spise igen, men ikke længe, så var den gal igen. Har løftet dem ud af redekasserne et utal af gange, men ingen resultat. Er det rigtigt de kan dø af sult eller er det en skrøne ? ::)
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skruk fra nu af og til................
« Svar #1 Dato: 17 April , 2011, 22:26 »
Jo før du går i gang med spanden, jo hurtigere bliver hønen afskrukket.
Når du skriver at hønen blev skruk igen, hvor lang tid gik der så, inden den blev skruk?
Hvis hønen ligger i ugevis og ikke bliver afskrukket eller får kyllinger, vil den til sidst blive meget afkræftet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #2 Dato: 18 April , 2011, 08:57 »
Skrukker dværgwyandotter også når de er udruget på maskine ?...jeg har bestilt rugeæg af sølvrandet dværg.
Er der særlig hensyn at ta under rugning af dværgæg eller er det lige som de store.
Og hvad så når kyllingerne kommer ? er de mere sarte ?...er der særlig hensyn at ta ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 18 April , 2011, 10:23 »
De første dværgwyandotter jeg fik var maskinudrugede, de var fra foråret og skrukkede næsten alle samme år i slutningen af august, så vidt jeg husker.
Små og store ruger ens, det er kun antallet af æg de kan have, der varierer.
Kyllinger er utrolig seje, når bare de ikke bliver våde og kolde.
Jeg har et par gange fundet en kylling, der så livløs ud, og vha. en hårtørrer har jeg fået liv i den igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 18 April , 2011, 20:01 »
Oki Marianne.Jeg husker bare en høne jeg havde engang.Hun lå på dværgæg.Det var nogle sarte små kræ der kom ud.Tror faktisk ikk der var nogen af dem som klarede den .
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 April , 2011, 22:02 »
Hej Marianne. Jeg satte spanden over hende om aftenen, men nænnede ikke at ligge en sten på spanden og om morgenen var hun sluppet ud og gik hun spiste sammen med de andre. Super tænkte jeg, men til aften var den gal igen :-\
I dag prøvede jeg at sætte alle 3 skrukker ud i haven og give den noget lækker mad og samtidig lukke af for redekasserne, så de ikke kunne flyve tilbage igen ;D Der begyndte 2 af dem at spise lidt, men til aften løb de derinde igen. De er godt nok meget insisterende ;D
1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 19 April , 2011, 09:58 »
Hvis de er ude hele dagen, og kun på reden om natten, er de ikke skruk. Så er det bare fordi, de hellere vil sove i reden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #7 Dato: 19 April , 2011, 13:13 »
Vi har en høne, der pt bor i drivhuset. Hun fandt ud af at kravle igennem vores hæk og hoppe over hegnet ind til børnehaven ved siden af (knap 2 meter højt hegn!). Pædagogerne hentede min kone i sidste uge og bad hende fjerne vores høne, for den havde lavet en rede i sandkassen under en bænk! Hun hentede den og lukkede den inde i hønsegården, men så ringede de på igen ovre fra børnehaven - om vi ville hente hønen igen!  ;D Den var smuttet ud af hønsegården og drønet direkte over hegnet og ind under bænken, igennem en stor børneflok, der naturligvis var ekstremt interesserede i det sære dyr!
Efter en uges indespærring i hønsehuset (hvor den både lagde æg og ikke rugede) fik den landlov i weekenden. Og 10 minutter efter var den ovre i børnehaven igen, det samme sted! Så nu bor den i det lille drivhus, hvor den er MEGET utilfreds over ikke at kunne komme over til sin rede!
Det må i øvrigt være en af de mere flyvedygtige orpington'er, for den sover oppe i ferskentræet om natten - det er et hop på cirka 150 cm oppe, hvilket er et stykke over hvad de andre madam'er kan præstere!  8)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 April , 2011, 13:25 »
Vi har en høne, der pt bor i drivhuset. Hun fandt ud af at kravle igennem vores hæk og hoppe over hegnet ind til børnehaven ved siden af (knap 2 meter højt hegn!). Pædagogerne hentede min kone i sidste uge og bad hende fjerne vores høne, for den havde lavet en rede i sandkassen under en bænk! Hun hentede den og lukkede den inde i hønsegården, men så ringede de på igen ovre fra børnehaven - om vi ville hente hønen igen!  ;D Den var smuttet ud af hønsegården og drønet direkte over hegnet og ind under bænken, igennem en stor børneflok, der naturligvis var ekstremt interesserede i det sære dyr!
Efter en uges indespærring i hønsehuset (hvor den både lagde æg og ikke rugede) fik den landlov i weekenden. Og 10 minutter efter var den ovre i børnehaven igen, det samme sted! Så nu bor den i det lille drivhus, hvor den er MEGET utilfreds over ikke at kunne komme over til sin rede!
Det må i øvrigt være en af de mere flyvedygtige orpington'er, for den sover oppe i ferskentræet om natten - det er et hop på cirka 150 cm oppe, hvilket er et stykke over hvad de andre madam'er kan præstere!  8)

Dejlig historie om en stædig og usædvanlig, flyvedygtig orpington  /o
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor