Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mine haner slås.  (Læst 7312 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mineunger

• Passiv bruger
mine haner slås.
« Dato: 16 April , 2011, 09:44 »
Hjææælp.
Mine haner slås. Jeg har for 14 dage siden fået en ny hane fra gunni. En engelsk araucana hane som kom sammen med sine tre damer. De har gået for sig selv sammen med de store kyllinger men for 4 dage siden forsøgte jeg at sætte mine to flokke sammen under overvågning.
Første gang var jeg lige gået ind et øjeblik og da jeg kom ud igen havde den nye hane fået så mange tæsk at han bare havde givet op og hang i hegnet og fik mere tæsk....  /d :'(
Han kom en tur ind og blev vasket da han blødte en del. dog var alle skader begrænset til hans kam. Den ser nu "pæn" ud igen, dog med lidt sårskorper.
I går prøvede jeg igen, og her var kampen nok mere ligelig, idet de begge var på dupperne. Jeg afbrød dog kampen og lukkede dem hver for sig igen.....
De er næsten lige gamle, dog er det muligt at den nye er lidt yngre men han er dog størst.
Vil det nogen sinde lykkedes eller må jeg sælge en af dem?
Har før haft 4 haner sammen uden problemer, så dette er nyt for mig.
De 3 nye hører har der været mere held med, de har kun fået nogle små hak af de gamle høner....
Hjææælp.....
(Vil nødig af med min nye hane....)

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: mine haner slås.
« Svar #1 Dato: 16 April , 2011, 09:57 »
Haner der er vokset op sammen, kan ofte blive sammen, alt efter race og temperament.
Jeg tror aldrig at dine haner kommer til at gå sammen, og en araucana er jo en stor fugl i en lille dragt.
Det er næsten umuligt at sætte to haner sammen der ikke har gået sammen før, især når de hver i sær har deres damer, og ikke vil afgive nogen af dem.
Du kan jo vælge at holde dem hver for sig og lukke dem ud på skift, ellers kommer du nok til at vælge en af dem fra
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 16 April , 2011, 10:15 »
Altså!!! Var det ikke meningen at du skulle have englænderne for at avle på dem? Så er der jo ingen mening i at sætte dem sammen med de haleløse.

Jeg tror ikke du får held med at få hanerne til at enes, for selvfølgelig vil englænderen da ikke af med sine koner som han gået med et det meste af vinteren, det samme gælder den modsatte vej.Den haleløse vil heller ikke bare lige afgive sit territorium.

VH Gunni.

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 April , 2011, 10:25 »
De går også hver for sig indenfor, men jeg ville jo gerne have at de kunne gå i haven.... Vi har 2500 m2 så de har masser af plads til ikke at møde hinanden...  :)
Nå. Men jeg må vel lukke dem ud på skift så.....

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline mineunger

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 April , 2011, 10:27 »
Og så må gemalen i gang med at bygge ny hønsegård......
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #5 Dato: 16 April , 2011, 11:00 »
De går også hver for sig indenfor, men jeg ville jo gerne have at de kunne gå i haven.... Vi har 2500 m2 så de har masser af plads til ikke at møde hinanden...  :)
Nå. Men jeg må vel lukke dem ud på skift så.....

Stina

Netop det gør at de hver dag skal starte forfra og slås om territoriet.
Men det må ske før eller senere at de slås.
Du kender selv løsningen kan jeg se....... og det kommer din mand også til *f

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 16 April , 2011, 11:30 »
Jeg har 2 haner af hver slags(4 i alt). De er vokset op sammen, men går selvfølgelig raceopdelt. Jeg lukker dem ud i haven på skift, for jeg kan se hvordan de står og spiller op til hinanden gennem hegnet. De 2 haner der går sammen kan godt lige skulle afgøre hvem der bestemmer, men det bliver ikke til noget alvorligt slåsseri. Så der er en overhane og en underhane hos hver race. Men til gengæld er jeg helt sikker på at der ville blive ballade hvis alle 4 blev lukket ud samtidig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

GKV

• Gæst
« Svar #7 Dato: 16 April , 2011, 12:33 »
For at mildne lidt på mit forrige indlæg vil jeg da fortælle, at jeg har ikke mindre end 7 haner gående frit sammen i hele haven. Det er der ingen problemer i, Kaj bestemmer. Men, men kommer der en lille haleløs dame hen, hvor silkehanerne mest befinder sig, ja, så skynder de sig at parre den, ligeledes har Kaj tyvstjålet en sort englænder og den vildfarvede englænder har til gengæld neglet en af hampshirehønsene.Den vildfarvede haleløse har en blandet flok af haleløse og perlegrå, hvis kærlighed han har "vundet"

Så, hvis man blot skal spise æggene er det vel i orden, men vil man ruge ud og lave rene kyllinger, ja så kan der altså være en del smuttere imellem.

De forskellige flokke bor i forskellige afdelinger i staldene , Kaj har hestestalden, araucanaerne huserer i den gamle hønsestald, mens silkerne er i den nye.

Den eneste der vover sig ind på de andres indenhus enemærker er Kaj, der bestemt mener han har visse priviligier, men som ikke er det fjerneste interesseret i uldtotterne, han mener vist ikke det er rigtige høns ;D ;D

VH Gunni.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 April , 2011, 23:52 »
Hos Houdini og co. (22 høns i alt) er der (indtil jeg får slagtet) 4 haner , hvor min store Kochin hane er den absolutte alfa hane. Selvfølgelig prøver de 3 andre at træde hvad de kan , når de kan  :D
Så længe de er i løbegården , klarer han nogenlunde at holde dem fra fadet. Det er straks en hel anden sag når de bliver lukket ud om eftermiddagen , så er der fri jagt over alle 5 tdr. land , og Kochin hanen har da også resigneret og holder kun styr på hans absolutte top-damer  ;D
Så snart de alle er i løbegården igen er der tørre tæsk til de 3 haner.

Fjerkræ hold er heeerligt
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 17 April , 2011, 00:10 »
Jamen dog.

Selvfølgelig er der lidt topperier hvis man sætter en ny hane ind i et allerede etableret hønsehold. Men det ordner sig normalt efter en kort periode.

Jeg har lige bragt 1.2 Brahma ind i min brogede flok af høns. De går alle sammen. Hønsehus ca 15 m2 og gården er vel 70-80 m2 (har aldrig målt den op).

I starten (1-2 dage) var der lidt slagsmål, men derefter er der faldet ro over gemytterne.

Så man kan sagtens holde indtil flere haner sammen, men man er naturligvis nødt til at holde dem under observation i starten for at undgå at nogen af dem lider unødig last.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 17 April , 2011, 06:05 »
Og så kommer det altså også an på racerne, en malay f.eks. (både i dværg og i stor) vil blive ved med at slås indtil modstanderen ligger og bliver liggende, har jeg fået at vide.
Nogle af mine kobberfarvede dværgmaranhaner var også utrolig aggressive, de smagte dejligt, for jeg tænker altså også temperament ind i min avl.
Så der er nok størst succes med de mere fredelige racer, og så er der selvfølgelig aldrig en regel uden undtagelser. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 April , 2011, 16:48 »
I starten gik mine mange forskellige flokke gerne frit i haven og når der var plads nok indrettede de sig.

Gennem tiden har der været haner der bare ikke kan acceptere andre haner i nærheden ... fint nok ..så kom de ikke ud sammen med de andre. Så det er sådan fifty fifty.

Nu er mine altid ude på skift da jeg gerne vil have kontrol med hvad der ender i æggene.

Og ja ..svaret er flere hønsegårde ....
Med venlig hilsen Søs