Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor meget vand drikker høns ca ? :D  (Læst 15972 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Claus B.

• Passiv bruger
hvor meget vand drikker høns ca ? :D
« Dato: 16 April , 2011, 01:48 »
Nu er jeg typen der vildt gerne vil forberede ALT, mens jeg nu går og venter på min termostat kommer hjem fra america a/s til rugemaskinen.. men ville lige høre hvor meget en høne/hane drikker af vand i døgnet (ca.) :) mere af hensyn til hvilken størrelse vandautomat man så burde anskaffe sig :P

Hvis man bare kunne få et cirkaforhold :) Regner Stærkt med og skal have stor lyse sussex  ;D

På forhånd tusind tak ! ;D

Hilsen Claus :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hvor meget vand drikker høns ca ? :D
« Svar #1 Dato: 16 April , 2011, 05:28 »
Jeg synes, høns drikker temmelig meget, men når man tænker på, at 85 % af hviden i et æg består af vand, er det jo ikke så sært.
Hvis du skal have 4-6 høns er det fint med en 3-4 liters vandautomat, så har de masser og kan også klare sig to dage.
Høns skal ALTID have frisk vand til rådighed.  :D
Jeg skifter mit vand hver/hveranden dag, om vinteren 2-3 gange om dagen, hvis det fryser. Her kan med fordel have en varmeplade under vandautomaten, hvis man har strøm i hønsehuset.
Jeg bruger disse til mine høns:
Vandautomat
De er dejlig nemme at gøre rene, og når det fryser, er de nemme at få isen ud af.
Til de små kyllinger bruger jeg disse:
Til kyllinger
For her kan kyllingerne ikke drukne, de kan heller ikke klatte i vandet, men de er lidt mere besværlige at gøre rene.
Jeg har haft samme model i stor til hønsene, men jeg blev træt af, at de var besværlige at gøre rene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #2 Dato: 16 April , 2011, 09:19 »
Hej Claus,

Jeg er helt vild med din lyst til at forberede dig  /o Jeg har lige set din hjemmelavede foderautomat i galleriet - meget imponerende. Måske kan du prøve at lave en vandingsautomat i stil med den man kan købe hos America Thisted

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=927

Det er egentlig en spand (med hank!), som er lukket 90% og så en plade på, som fungerer som fod/drikkerende. Det er lidt svært at se på billedet, men hvis du er interesseret, så tager jeg gerne nogle billeder af min. Jeg synes den er superpraktisk, jeg er glad for at den ikke skal skilles ad, fordi så slipper fumlefinger for at hælde vand ud over det hele  ;)

Jeg har en flok på 8, og selvfølgelig er 10 l vand noget mere end de lige tømmer på en dag eller to, til gengæld er jeg sikker på at de ikke løber tør - heller ikke på en varm sommerdag.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 April , 2011, 10:10 »
Louise hvis der kun er den lille sprække hvordan gør du den så ren? kan den skilles fra hinanden eller hvad. Jeg forstår ikke lige hvordan.
Venlig hilsen
Eva

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #4 Dato: 16 April , 2011, 11:36 »
Jeg skrubber bare "drikkerenden" ind i mellem, det er rigelig rengøring. Fordi systemet er så lukket bliver selve spanden ikke ulækker, jeg har haft min i 1½ års tid og den er stadig fin og frisk - ikke noget algesnask eller lignende. Jeg tror det har noget at gøre med at der ikke kommer lys til vandet. Jeg har også haft de sædvanlige drikketårne i plast, og de bliver rigtig klammo i løbet af nul komma fem.

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Claus B.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 April , 2011, 12:21 »
okay :D var nemlig inde og kigge på america a/s' hjemmeside.. og af hvad jeg kunne regne ud skulle 10L vand svare til 25 høns ? :) ifølge deres beskrivelser :)

Louise: spørgsmålet er bare om det kan betale sig :P ellers mange tak for dine fine ord  ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 16 April , 2011, 16:42 »
med den foder automat du har sat billeder ind af, vil jeg sige følgende til dig.... det er ikke et spørgsmål om det kan betale sig, men et spørgsmål om man kan!! når nu du kan(og det ser godt ud) hvorfor så ikke?? mange gange bliver man gladere for ting man selv har lavet ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 16 April , 2011, 20:00 »
Hej Claus

Jeg startede ud med vandautomater som dem Marianne Vedel viser i sit svar, men mine høns væltede dem ofte. Derfor har jeg nu skiftet automaten ud med en gammel jerngryde, som kan indeholde ca. 10 liter vand. Det holder i ca. 2 dage til 17 høns. Den lille vandautomat som Marianne bruger til kyllinger, bruger jeg også selv til samme formål, så jeg er sikker på at kyllingerne ikke drukner.

Held og lykke med hønsene :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 16 April , 2011, 20:59 »
Mine vandautomater hænger ned fra loftet i en snor, der er en karabinhage forneden, så den er nem at hægte af og på. Så er jeg sikker på at vandet ikke vælter, og desuden bliver det heller ikke så snavset. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 17 April , 2011, 06:39 »
Mine vandautomater hænger ned fra loftet i en snor, der er en karabinhage forneden, så den er nem at hægte af og på. Så er jeg sikker på at vandet ikke vælter, og desuden bliver det heller ikke så snavset. /o
God løsning, hvorfor har jeg ikke selv tænkt på det? <A
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #10 Dato: 17 April , 2011, 20:00 »
Da, jeg startede med høns, fik jeg at vide de drak ca. ½ liter hver.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Claus B.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 April , 2011, 20:23 »
Da, jeg startede med høns, fik jeg at vide de drak ca. ½ liter hver.

nu er det så Lys stor sussex, jeg skal have :)

Offline Patricia

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 April , 2011, 20:45 »
Jeg opdrætter store lyse Sussex  ;D
Jeg synes dog at de drikker mere, især om sommeren
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.sussex.dk

Offline Claus B.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 April , 2011, 20:59 »
Jeg opdrætter store lyse Sussex  ;D
Jeg synes dog at de drikker mere, især om sommeren

Hvordan med fodder ? :) i forhold til eksempelvis italienere ? :)

Offline Patricia

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 April , 2011, 21:05 »
Jeg ved ikke hvor meget italienere spiser.

Hvormeget rummer det trug du har lavet? hvor mange høns snakker vi om

Jeg har æglægningsfoder stående til dem hele tiden, og så får de korn ved siden af og hønseguf engang imellem
Hønsehilsner
Patricia

www.racefjerkrae.dk
www.sussex.dk