Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Langsigtet erfaring fra hængebugssvin som økologiske ukrudtshjælpere  (Læst 498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Forrige år havde vi først 4 grislinger , senere kom deres storebror til , for ligesom at lære de små , at man altså godt kan arbejde lidt hårdere i jorden  :D  (dybere)
De møflede rundt på et par hundrede m2 , og alt grønt var væk  ;D
Sidste sommer begyndte vi så at plante blomster der , efter først at have været det igennem med en fræser , men der var ikke det vilde gang i det vi plantede  ???
D e t  er der så i år : stauderne myldrer ud til alle sider , og arealet er stadig 90 % ukrudtsfrit  :D
Jeg har lige talt med naboens ældre fader , og han sagde grise fjerner alt spiseligt , men at deres afføring indeholder noget jorden ikke er begejstret for , derfor går der en rum tid inden planterne tager gavn af de affaldsstoffer grisene trods alt også har tilført.
Nogen der har hørt om det ?
Jeg har (på et areal hvor jeg ikke fik fræset) nu gravet en rende til levende hegn og her blev jeg overrasket : knap 5 cm under overfladen er der et kompakt tæppe af døde senegræs rødder , brune , langsomt på vej til formuldning !
Altså : godt nok arbejder hængebugssvin ikke vildt dybt - men alt grønt er fuldstændig stresset ihjel ! Og det endda laang tid efter de er fjernet.
Se det kan man da kalde fremragende økologiske ukrudtshjælpere  /o
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Åh, hvorfor har jeg ikke plads til grislinger ???
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn