Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ænder med lammelse/bensvigt  (Læst 6905 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Ænder med lammelse/bensvigt
« Dato: 15 April , 2011, 09:30 »
Jeg har snart mistet alle mine ænder  :-\

Havde 4 ænder og 1 andrik, 2 ænder er døde og jeg er bange for en 3. er på vej.

Her i vinters da de gik på stald blev en af ænderne angrebet af halthed som udviklede sig til benene svigtede, jeg gav hende en kasse at bo i så hun havde fred og ro til at æde og drikke, hun blev bedre, hun fik tilbagefald og det gentog sig nogle gange.
De blev lukket ud i deres store andegård for 1 måneds tid siden, det gik godt i lang tid, og pludselig var den der igen...

Så havde jeg rottefængeren på besøg, han pudrede nogle huller på hele matriklen, osse nogle huller i den store andegård...dækkede til med sten som vi plejer...

Ved ikke om de har lykkes at få næbbet i noget, men pludselig har jeg 2 ænder døde i rap... og nu en 3. der har samme symptomer som de andre... benene svigter. Der er intet at se på den tilbageværende and og andrik, de render fint rundt og hygger sig.

Den her 3. and har jeg isoleret, fodrer hende med optøede majs i håb om at HVIS det er rottegift de har fået i systemet, så vil K-vitaminet ophæve virkningen. Hvis det ikke er rottegiften (og jeg havde jo en and der ikke kunne ha' fået rottegift i stalden, som osse blev angrebet af bensvigt) hvad er det så  ???

Har sendt samtlige æg til udrugning hos min prof, de er godt nok gamle mange af dem...men jeg vil jo ikke miste min blå/hvide stamme  :-[

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ænder med lammelse/bensvigt
« Svar #1 Dato: 15 April , 2011, 11:32 »
Jeg kan ikke svare dig, men et stort kram kan du da få
*b
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 15 April , 2011, 11:46 »
Karina hvis de kan få fat i rottegift, så er det jo noget rod, du må have kassermed gift i stedet for på jorden, så ænderne ikke kan få næbet i det.
Æglægningspiller indeholder så vidt jeg ved en del k vitamin, og det er måske grunden til at de bliver slinger i stedet for at falde døde om.
De sidste kan jo have fået store mængder hvis de går og piller i jorden som ænder jo gør..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 April , 2011, 11:47 »
Et trøstekrammer herfra også *b
Håber der kommer noget ud af rugeæggene !a
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 15 April , 2011, 12:35 »
Mine ænder får korn, så hvis de har fået gift i næbbet er det meget små doser... MEN jeg havde som skrevet anfald før de blev lukket ud osse...og da havde de med 100% sikkerhed ikke adgang til gift.

Ví render jo ikke skødesløst og blæser med pulver så ænderne kan få fat i det! Og da pulveret er blåt kan man se hvis der er noget der rammer ved siden af. Kasserne går rotterne altså ikke i her, tro mig, de står overalt... Pulveret bliver blæst i selve rottehullet, og hullet blir lukket til med store sten så de ikke kan nå med næbbet. Alt andet ville jo være direkte uansvarligt. Men men men, der kan seføli ske fejl...  ;)

Jeg hælder mest til at der må være en anden sygdom/orm i omløb  :-\

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 15 April , 2011, 12:41 »
jeg misforstod vist din beskrivelse. ;D
Kasserne her er dækket til at visne blade og andet rod, det kan rotter godt li' så ser det ud som om det er en del af naturen,  ;D og rotter er ikke nemme at nare.

Men så er det jo ikke rottegiften der er problemet, men noget helt andet, ?? jeg ved ikke noget om sygdom hos ænder, det hører vi ikke om så tit.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #6 Dato: 15 April , 2011, 13:15 »
Hej Karina

Rottegift er noget skrækkeligt stads... Så selv om jeg ved det er svært, så er der jo faktisk kun en måde at opdage, om dette er tilfældet på...

Nemlig den gode gamle, skær det døde dyr op, og kig efter, om de indre organer er i opløsning.... Altså kig efter massive indre blødninger, for selv om det er uhyggeligt, er det den måde rottegift virker på...

Ingen bryder sig om denne metode, men den er desværre, den eneste der virker.  Specielt fordi rotten er et uhyre intelligent dyr, hvor en går frem og spiser den fremmede kost.... Og hvis ikke dette dyr tager skade, spiser de andre også.... Derfor skal der gå en vis tid, før giften virker.... Så at dø af at have spist rottegift, er bestemt ikke nogen nem død, og det er vel egentligt også kun acceptabelt fordi, at uden dette, ville man lynhurtigt, have en regulær rotteplage.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline foxy2004

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 April , 2011, 13:47 »
Hejsa. Jeg har læst en artiklen på denne side om hønselammelse. Mon ænder kan få det??
1,9 Orpington
1,1 hvid italiener
0,3 katte
0,1 hunde
1 dejlig datter
1 skøn mand

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 15 April , 2011, 17:11 »
Tusind tak for jeres trøstende ord  *b

Jeg tænkte jo osse mareks, men ja, kan ænder få det  ??? og er det ikke sådan at de ikke får det bedre, men dør af det? Den and der havde det skidt i stalden kom sig jo, men fik flere tilbagefald...

Jeg skal jo ikke udelukke der kan være blæst lidt rottepulver ved siden af vi ikke har set, men så er det stadig mærkeligt at der har været et angreb inden de kom ud. Det gik meget stærkt med de 2 der døde i rap...hvis den der er angrebet nu dør fra mig, skal jeg nok skære den op. Det er jeg ikke sart med.
Vi har opgivet kasserne, istedet har jeg lavet nogle lange stumper nedløbsrør, hvor der sidder en "fedtgiftbombe" inde i midten... den er effektiv . Dem lægger jeg så på deres motorveje og op langs andehuset  /o de elsker jo at rende i rør, og så sidder der lige sådan en hyggelig gave til dem  <B

karina dj

• Gæst
« Svar #9 Dato: 17 April , 2011, 10:22 »
Jeg kan se i en af de gamle tråde om bensvigt/lammelse hos ænder, at Bjørn skriver at kråseorm kan gi' lammelse. Derfor har jeg netop idag startet panacur på hende der er ramt, og så må jeg se om det hjælper...

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 04 Maj , 2011, 16:31 »
Nu er jeg nået til genbehandlingen med panacur, dvs der er gået 14 dage siden jeg startede.

Anden halter ikke længere, så nu er jeg spændt på at se om det er ormekuren der har virket, eller om hun får tilbagefald  ;)

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 04 Maj , 2011, 22:02 »
Det lyder godt, at det går bedre med ænderne. Jeg vil bare sige, at jeg har en veninde der har ænder. For et par år siden havde hendes ænder problemer med "bentøjet". De døjede med at gå og benene blev varme og hævede. Hun tog dem med til dyrlægen, som fortalte, at de blev fodret forkert. Dvs. at deres foder var for "godt". Jeg kan ikke huske hvordan og hvorledes forklaringen hang sammen, men idag er alle hendes ænder på "dupperne". Måske andre (og du selv) kender til det?

karina dj

• Gæst
« Svar #12 Dato: 05 Maj , 2011, 00:25 »
Hmm... Jeg husker i hvert fald ikke noget om at de var hævede og varme...