Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ællinger  (Læst 13932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline claus74

• Bruger
Ællinger
« Dato: 14 April , 2011, 10:07 »
Hvornår fjerner man de nyklækkede ællinger hvilket underlag ville være at foretrække under varmelampen??

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Ællinger
« Svar #1 Dato: 17 April , 2011, 09:29 »
Er det fra rugemaskine ? Så tager jeg dem ud når de er tørre og de har spåner som underlag under varmelampen i hønsehuset. Halm/hø er også godt som underlag, hvorimod sand godt kan blive for varmt for deres fusser.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline claus74

• Bruger
« Svar #2 Dato: 18 April , 2011, 09:11 »
Okay tak for det

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 18 April , 2011, 10:44 »
Bare for en ordens skyld, så kan ællingen klare sig i rugemaskinen et par dage, den har madpakke med, så du skal ikke være bekymret for deres ernæring.
Hvis du har mange kan du tage dem ud efterhånden som de er tørre, men altid efterlade en eller to til at rappe de andre ud af æget.

uhh de er nuttede
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline claus74

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 April , 2011, 10:57 »
Tak for svar. Jeg har 20 æg i den ene maskine og satte 15 mere i gang i går...så klart jeg glæder mig

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #5 Dato: 23 Maj , 2011, 10:49 »
lige et tillægsspm. her i tråden: Hvor længe er ællingerne ca. om at komme ud af æggene? Vi kom hjem til 4 æg med stjerner/små huller og revner i igår, den ene ælling kom hurtigt derefter ud af ægget, men de andre har stadig kun et hul på ca. 1 cm2. Sidder de fast? Er det normalt?

Jeg ved jo, at man ikke skal pille, jeg gjorde det dog alligvel ved en enkelt kylling ved sidste udrugning, den er meget mindre end sine søskende, men den var den sidste, der klækkede, og den har det fint her 5 uger efter.

Skal jeg bare være tålmodig, eller er der grund til bekymring?

Som nogen måske har læst, har vi en hittegæsling i huset også. Hvor gamle skal ællingerne være før vi kan forsøge at sætte dem sammen med gæslingen?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2011, 10:53 »
Jeg mener at have læst, at svømmefugle kan være flere dage om at komme ud af ægget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2011, 13:11 »
2 dage er ikke unormalt men man skal være sikker på god fugitghed ellers tørrer hinden ud og hænger på den stakkel. vores sidste ælling har været små 3 dage undervejs og d.3 dag hjalp jeg med at lave åbning større - resten klarer den selv på ingen tid. nu er den 3 uger - kan ikke ses forskel på dem.
håber  det hjælper. *k
høns, ænder, hunde, katte...

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2011, 14:36 »
jamen det gør det da :) tak.

vi er lidt uenige derhjemme om hvorvidt jeg skal spraye lidt varmt vand på "for en sikkerheds skyld" eller bare lade det være ved det vand, der er i bunden af maskinen (R-com 20).
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2011, 16:08 »
Pas på med at spraye på æg der er hul på, men hold øje med at den ikke gror fast i hinden, eller spray på bagsiden
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 24 Maj , 2011, 07:54 »
nåh JUlie- hvordan går det? er der kommet nogen ud? *k

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 Maj , 2011, 13:19 »
det går desværre som frygtet: for lav fugtighed og ællinger, der er fanget i sammenklappede, indtørrede hinder  :-\ Der var 2 ællinger ude, da jeg kom hjem, og så besluttede jeg at befri 4 mere, dem, der ikke var kommet nærmere ud. Jeg fugtede æggene grundigt, inden jeg pillede, og det hjalp. Det var tydeligt, at de var hjælpeløse pga. hinderne. Efter en nat i rugemaskinen flyttede jeg 3 af dem ud til de 2 første, og lod 1 blive til at kalde på de øvrige. Her til morgen var fugtigheden STADIG for lav. Åh ak, jeg bliver SKØR!!

Så status er lige nu 6 ællinger, og jeg tror max vi ender med at have 11 ud af 20 æg, hvoraf de 2 er kasseret undervejs.

Jeg tror vi for vores egen skyld er nødt til at prøve en gang mere...  :-\
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 Maj , 2011, 13:24 »
hvis de var på vej i de 2 døgn og stadig ikke sker fremadskridt så pil forsigtigt lidt af skallen... men du skal være sikker på at de selv har lavet et kikhul  kan du lægge fugtig svamp i maskinen? måske kan de give mere fugtighed, ogh jeg håber sådan for jer at de kommer ud på en eller anden måde. :'( :-\

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #13 Dato: 24 Maj , 2011, 16:57 »
jeg hjælper ællingerne ud hvis de selv er meget længe om det eller ser ud til de har problemer med det/tørrer som dine.

jeg kan nu ikke se forskel på dem der har fået lidt hjælp og dem der ikke har.

har aldrig haft ællinger der er 3 dage om at komme ud. når man først kan se de er ved at hakke sig hul til de er ude går der max 1 1/2 dag hos mig, som regel kortere.

jeg har lige fået ællinger i går (de var kommet ud af ægene da jeg kom hjem ved 16 tiden.)  og aftenen før (ved 21.30 tiden) var der kun små "stjerner" at se i æggeskallen.

jeg kunne høre dem hakke både lørdag og søndag, men først søndag aften var der tegn på hvor de ville hakke sig ud ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 24 Maj , 2011, 19:28 »
nu har jeg lyst de sidste æg, og de var alle gået i stå - det så faktisk ud som om at fejlen i flere af dem har været sket omkring sidste lysning. De sidste 2 kyllinger er selv kommet ud af æggene, jeg kan næsten ikke få armene ned. Det ser ud til at vi har 11 ællinger, men 1 er tvivlsom.
Mange hilsner fra

Julie

Ja, jeg udstiller.