Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fasan/agerhøns udsætning  (Læst 7881 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marrik

• Passiv bruger
Fasan/agerhøns udsætning
« Dato: 13 April , 2011, 17:56 »
Hej jeg har 12 ha med noget vådt eng og noget godt krat og lidt agerjord som jeg gerne ville sætte lidt agerhøns ud i og også gerne nogle fasaner men hvornår skal de sættes ud? jeg ville gerne selv udruge dem da jeg finder det helt vildt spændende. hvornår påbegynder man udrugningen?

Offline brugs

• Passiv bruger
Sv: Fasan/agerhøns udsætning
« Svar #1 Dato: 13 April , 2011, 20:32 »
de begynder så småt at lægge æg nu, så det er bare at ruge nogle æg ud, de skal op i 6-7 ugers alderne før de skal sættes ud.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 13 April , 2011, 20:51 »
Der er nogle helt specifikke regler for udsætning af fasaner og agerhøns. Der er max antal per hektar og det skal indberettes til skov og naturstyrelsen..

http://www.naturstyrelsen.dk/Naturoplevelser/Jagt/Udsaetning_og_indfangning/Biotopplaner/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marrik

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 April , 2011, 17:32 »
Det med antal pr ha er der helt styr på mine 12 ha er bare en lille bitte del af et kæmpe sammenhængende areal på ca. 200 ha hvor alle er meget positive overfor mit lille projekt.
at det skulle indberettes vidste jeg ikke, men det må jeg jo så at finde ud af så.
er det også noget som man skal søge om lov til eller er det bare at man skal fortælle hvor mange man har sat ud?

Offline zykowski

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 April , 2011, 21:58 »
Når du ikke udsætter flere fugle end 1/ha skal du ikke indberette dine udsætninger.Du kan finde en godkendt opdrætter og der købe dine æg af fasaner eller agerhøns, men vent til først i maj.Grunden er at de første æg de for ikker har så god en befrugtning.
Find en skrukhøne eller 2 og kom igeng med at ruge dem ud,der findes ikke noget bedre end at se små fasankyllinger ;D.
Med agerhøns ville jeg vente til efter sankthans og så købe 3 ugers kyllinger og et par gamle agerhønsepar der har lagt æg.
Først laver du et bur(opskrift finder du på nettet) køber parhøns,lader dem gå en uge og så ind med 15-20 kyllinger, de fleste gange tager de sig af kyllingerne.
Held og lykke med projektet.