Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad ville I gøre?  (Læst 2626 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Hvad ville I gøre?
« Dato: 12 April , 2011, 19:18 »
Jeg har en dværgorpeskruk som har ligget i 2 uger. På fredag/lørdag klækker æggene i rugemaskinen og skrukken skal naturligvis have så mange af kyllingerne som muligt.  <L

Spørgsmålene er nu: 1) ville I give hende nogle af æggene, så de kan klække under hende og så senere flere kyllinger fra maskinen? Eller 2) ville I vente til alle kyllinger er klækket og så give hende dem hun skal have på en gang? Jeg venter naturligvis til efter mørkets frembrud ;)

Bonusinfo: æggene i maskinen er ikke kostbare, det er "bare" mine egne...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Hvad ville I gøre?
« Svar #1 Dato: 12 April , 2011, 19:29 »
Jeg har lige haft en skruk dværg dotte - som forsvarede sin rede med næb og klør - hun var så hidsig..
Jeg var lidt i tvivl om hvordan jeg skulle gøre det..

Jeg endte med at lægge to ubefrugtede æg ud til hende samt et hvor kyllingen var ved at prikke hul.. Hun forsvarede sig stadig..
Lidt efter lidt når æggene klækkede, puttede jeg flere kyllinger ud til hende.. Da hun var så hidsig og hakkede efter mig, valgte jeg at sætte et par kyllinger foran hende og se hvordan hun reagerede..
Hun tog imod dem og puttede dem under sig  /o

Og Vupti, nu har hun 9 kyllinger under sig og klarer det helt fint  :D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 April , 2011, 19:32 »
Hvad ligger hun på nu? Som i "hvor mange æg?"
Jeg vil tro, begge dele kan have succes.
Jeg plejer at smugle kyllingerne ud under skrukken en-to stykker ad gangen og så samtidig fjerne evt. golde æg under hende.
Det har virket fint indtil nu, men hun er heller ikke specielt hidsig.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 April , 2011, 20:12 »
Hun ligger på 1 golfbold og 2 snydeæg. Hun får hver dag de æg de andre lægger, men dem henter vi så hver aften ;) Hun er sød nok, men har udviklet den mest fantastiske lyd. Det lyder, som hun siger "skriiiiiiiiiiiiiid" og så rejser hun kun nakkefjerene ;D ;D ;D

Jeg er i tvivl om, hvorvidt der er størst sandsynlighed for succes, hvis hun selv klækker et par kylllinger, eller om det er fuldstændig ligegyldigt...
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #4 Dato: 12 April , 2011, 20:17 »

Hej

Lad dem klække i maskinen og så give dem til hende når der er tørre, giv hende dem om aftenen, så har natten til at vende sig til at der er liv.

Tommy

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 12 April , 2011, 20:34 »
Jeg ville ikke lade dem klække under hende. Har gjort det to gange i år, og det er lidt som om at når hun ikke har været van til dem helt fra start af, så har hun været lidt mere klodset. Jeg har ihvertfald mistet en kylling begge gange, ærgerligt.. Der skal lige siges at de to høner aldrig har mistet kyllinger når de har ruget naturligt, og det er altså 5-6 kuld de har her ;)

Måske jeg bare er uheldig. Desuden så har jeg idag serveret 17 kyllinger for min silkehøne, alle på en gang. Alle blev forsigtigt gemt under hende, så hun ligger nu og varmer dem alle :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 April , 2011, 20:52 »
Tak for svar! Det lyder som om jeg bare skal lade maskinen klare ærterne og skrukken overtager senere. Det er egentlig også det nemmeste, for maskinen skal jo alligevel klække de øvrige kyllinger /o
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk