Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jordforbedring , kvælstofmangel , hønsegødningsvand ......  (Læst 522 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Oppe på høloftet , har jeg - ja - oceaner af hø og halm  :D
Det skulle kunne benyttes til jordforbedring på en mangfoldighed af måder : op i kompost-bunken og ormene hjælper , brugt som strøelse ved dyrene først og dyrenes afføring hjælper via kemi , varme og ormene igen. Mulighederne er vel nærmest bare begrænset af fantasien , og vupti : efter en periode står man med en omgang muld til brug i haven.
I "dovenskabens" tegn vil jeg bare gerne prøve at snyde lidt  :D
Ideen er at grave en rende på ca 1 mtr.s bredde i knap et spadestiks dybde , fylde renden med hø/halm og fylde det opgravede jord ovenpå igen og så dyrke en eller anden afgrøde her.
Problemet jeg forudser - og mangler input omkring - er : formuldningsprocessen optager enorme mængder kvælstof , og vil optage det som afgrøden har brug for  hmmmmm
Kan jeg "snyde" mig ud af kvælstofmanglen , ved ugentligt at vande med hønsegødningsvand ?   ???  ?
Hvordan , og hvilke mængder , skal jeg benytte for ikke at "svide" afgrøderne ?

Alle tanker og ideer og måske egne erfaringer er velkomne.   <+

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Jordforbedring , kvælstofmangel , hønsegødningsvand ......
« Svar #1 Dato: 12 April , 2011, 09:50 »

brugt som strøelse ved dyrene først og dyrenes afføring hjælper via kemi , varme og ormene igen. Mulighederne er vel nærmest bare begrænset af fantasien , og vupti : efter en periode står man med en omgang muld til brug i haven.

Det er den løsning jeg ville vælge, for som du selv skriver vil du ellers stå med et gevaldigt underskud af kvælstof. Dele af høet/halmen kan du bruge som jorddække i køkkenhaven, når først grøntsagerne er i god vækst. Jorddækket vil nedsætte fordampningen fra den bare jord (du sparer vanding), samtidig med at det vil hæmme ukrudtet (du sparer lugning). Normalt bruger jeg græsafklip som jorddække - så  får man nemlig gødet samtidig. Måske kan du eksperimentere med lidt græsafklip under halmen. Efter høst ryger jorddækket på komposten.
Du kan også lægge et lag halm/hø ud over køkkenhaven i efteråret, det vil fungere som en vinterdyne så nedbøren ikke slemmer jorden sammen og samtidig vil der foregå en vis nedbrydning. Den del af halmen/høet der ikke er nedbrudt til foråret ryger bare på komposten.

Og så selvfølgelig klassikeren - masser af halm mellem jordbærplanterne, så du får fine, rene bær uden jord på  ;D
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Jordforbedring , kvælstofmangel , hønsegødningsvand ......
« Svar #2 Dato: 12 April , 2011, 14:10 »
Hvis du strøer med halmen ude i hønsegården vil det hurtigere blive omsat fordi hønsene skraber, og så vil du kunne grave noget fint gødet kompost direkte ud af hønsegården...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene