Jeg er netop i gang med at klække mit 2. kuld kyllinger i år. Det 3. kuld lyste jeg igår aftes, og det er mildest talt ringe..
Kuld 1:
20 landhøns. 10 befrugtede, 2 døde undervejs. 8 kyllinger ud af 8 æg lagt til klækning.
12 maraner. 7 befrugtede, 2 døde undervejs. 5 kyllinger ud af 5 æg lagt til klækning.
Kuld 2:
30 landhøns. 28 befrugtede, 3 døde undervejs. 25 Netop lagt til klækning. Hul på 18 på 20. dagen
15 maraner. 7 befrugtede, 1 død undervejs. 6 Netop lagt til klækning. Hul på 4 på 20. dagen
Kuld 3:
22 landhøns. 1 ubefrugtet. Idag er det 6. dagen. Dog ventes der stadig 22 kyllinger pga. et tvillingepar

15 maran. 13 ubefrugtede. Idag er det 6. dagen, og jeg er mildest talt skuffet.
Hvad kan grunden dog være til at maranerne er blevet så dårlige?
Jeg har dem pt gående 1.4 (hvoraf 0.1 blomst) og 1.2. Alle æggene er fra gården med 1.4, og jeg kan se at de to af hønerne overhovedet ikke har leveret et eneste befrugtet æg endnu i år. Alle kyllingerne er efter den tredje høne. Kan de virkelig begge to være golde? Hvis ja, så tænker jeg umiddelbart indavl, men kan det være forklaringen? Hanen er flittig nok. Det er alle mine haner sådanset. Alene idag har jeg set at de har været på samtlige høner. Nogle af dem var de endda på flere gange, og det er blot på 40 min..
Jeg er rigtig ærgerlig over det. Ikke mindst fordi jeg netop har sendt 12 æg til Yngvild (Loppe) og har aftale om at sende til en anden bruger igen senere, men det vil jeg ikke hvis befrugtningen ikke blivere højere. Krydser fingre for at Yngvild har fået nogle af de gode æg, så der kommer bare lidt kyllinger deroppe