Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dårlig befrugtning  (Læst 4138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Dårlig befrugtning
« Dato: 11 April , 2011, 20:49 »
Jeg er netop i gang med at klække mit 2. kuld kyllinger i år. Det 3. kuld lyste jeg igår aftes, og det er mildest talt ringe..

Kuld 1:
20 landhøns. 10 befrugtede, 2 døde undervejs. 8 kyllinger ud af 8 æg lagt til klækning.
12 maraner. 7 befrugtede, 2 døde undervejs. 5 kyllinger ud af 5 æg lagt til klækning.

Kuld 2:
30 landhøns. 28 befrugtede, 3 døde undervejs. 25 Netop lagt til klækning. Hul på 18 på 20. dagen
15 maraner. 7 befrugtede, 1 død undervejs. 6 Netop lagt til klækning. Hul på 4 på 20. dagen

Kuld 3:
22 landhøns. 1 ubefrugtet. Idag er det 6. dagen. Dog ventes der stadig 22 kyllinger pga. et tvillingepar :) :) :)
15 maran. 13 ubefrugtede. Idag er det 6. dagen, og jeg er mildest talt skuffet.

Hvad kan grunden dog være til at maranerne er blevet så dårlige?
Jeg har dem pt gående 1.4 (hvoraf 0.1 blomst) og 1.2. Alle æggene er fra gården med 1.4, og jeg kan se at de to af hønerne overhovedet ikke har leveret et eneste befrugtet æg endnu i år. Alle kyllingerne er efter den tredje høne. Kan de virkelig begge to være golde? Hvis ja, så tænker jeg umiddelbart indavl, men kan det være forklaringen? Hanen er flittig nok. Det er alle mine haner sådanset. Alene idag har jeg set at de har været på samtlige høner. Nogle af dem var de endda på flere gange, og det er blot på 40 min..

Jeg er rigtig ærgerlig over det. Ikke mindst fordi jeg netop har sendt 12 æg til Yngvild (Loppe) og har aftale om at sende til en anden bruger igen senere, men det vil jeg ikke hvis befrugtningen ikke blivere højere. Krydser fingre for at Yngvild har fået nogle af de gode æg, så der kommer bare lidt kyllinger deroppe :) 
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Dårlig befrugtning
« Svar #1 Dato: 11 April , 2011, 21:00 »
Jeg tænker straks om han "rammer" dem der hvor han nu skal? Har han kontakt?
Måske de lige skal have en lille studsning bag i?

Mine orpington og jerseyer havde lidt det samme men nu har det hjulpet
på det...
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 April , 2011, 21:06 »
hmmm nu spørger jeg dumt, men har aldrig hørt om "golde høns"  ::) hvad mener du der - er det fordi de ikke lægger æg, jeg har også 2 der ikke giver noget som helst jeg tror bare de er dovne/fede? forklaring please... og for resten hvordan går det med projektet?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline hot2791

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 April , 2011, 21:12 »
Hej Mikkel
Har du prøvet at stusse dine høns/hane ved gattet så har hane bedre muglighed for at paringen lykkedes.
Hønsene /hane har jo i år sat mange dun på grund af den kolde vinter.

Mvh HOT
Jeg har store høns/haner
Lys Sussex, Hvid sort columbia,
og mange kyllinger

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 April , 2011, 22:33 »
Jeg har ikke studset dem, men måske det er løsningen? Tak for svar ;)

Anna, med golde mener jeg at de lægger masser af æg, men at de simpelthen ikke kan blive befrugtede, jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, men det er bare en teori :)

Projektet er færdigt, afsluttet og afleveret. Du kan læse hele bloggen, som jeg har skrevet. Jeg kan også lægge et eksemplar op på forum, men den endte med ikke at blive så relevant som jeg havde håbet på, set med fjerkræ briller på :)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 April , 2011, 21:30 »
Ja Mikkel, tror du skal studse lidt bagi, men lad os endelig høre mere...
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 April , 2011, 22:05 »
Har netop lige været ude for det samme som Mikkel ved lysning af æg. Det ser ud til at alle æg fra samme høne er tomme, mens de øvrige er befrugtet. Ovre fra naboen er der også lidt æg i maskinen. Også her var der 2 ubefrugtede æg, som så meget ens ud og skilte sig ud form og farvemæssigt fra de øvrige.

Men de 2 respektive haner må jo enten ikke have fysisk mulighed for at "ramme plet" på disse høner, for jeg har da i hvert fald set vores egen hane lege "ståtrold" den pågældende høne  ;) Så jeg må jo nok frem med saksen, hvis jeg skal forsøge igen lidt senere.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 April , 2011, 22:25 »
Det samme fortsatte her med den ene høne, den anden var 50 % befrugtet ved lysningen igår. Jeg har solgt de to høner som hyggehøns, så det betyder ikke så meget mere, men de irriterer mig stadig at den ene høne ikke leverede et eneste befrugtet æg. Jeg har endda ruget på over 40 æg fra hende, men sådan er det jo ;).. Sidste lysning viste som sagt at ingen af hendes var befrugtede, den anden have 50 % (4 æg) og de gråstribede, som er de første jeg ruger fra dem i år var der kun 2 ubefrugtede ud af omkring 20 æg, så det er også ganske godt, så der er ikke længere nogen ko på isen på maraner om at gøre, de kommer bare senere end ønsket ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.