Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: to skrukhøner i samme gård?  (Læst 2439 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline katrinepigen

• Passiv bruger
to skrukhøner i samme gård?
« Dato: 11 April , 2011, 20:39 »
Hej med jer
Så er foråret kommet og mine høns vil gerne have kyller... Min hønsegård er sådan indrettet at, den ene del af hønsehuset kan lukkes af med separat hønsegård på ca. 8 m2. Jeg har en dværgsilkehøne som i weekenden skal adoptere fem daggamle wyandotkyllinger.
Men min orpington høne vil nu også gerne ruge kyllinger ud. Så mit spørgsmål går på: tror I, at to skrukhøner kan gå sammen med hver deres hold kyllinger på den ovennævnte plads, eller vil den stærkeste høne 'stjæle' alle kyller. Jeg overvejer at lægge orpingtonen til, på normal vis, at ruge kyllinger ud fra weekenden, og så vil wyandot kyllingerne jo alligevel være tre uger gamle, når de yngste klækker. Normalt er der stor harmoni blandt alle mine seks høns.
Det blev lidt forvirrende skrevet, men håber I forstår mit spørgsmål.
Katrine

Ps. Når kyllingerne er tilpas store, plejer jeg at lukke dem sammen med resten af mine høns i min store hønsegård.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
Sv: to skrukhøner i samme gård?
« Svar #1 Dato: 11 April , 2011, 21:31 »
Tja, det kan jo komme an på en prøve...

Mine meget rolige-svært at ophidse-glade wyandotter er det ikke lykkedes med, har dog også kun forsøgt 1 gang.

De fik kyllinger med få dages mellemrum, den ene adopterede gladeligt den andens kyllinger når de puttede sig under den "forkerte" mor, den anden tværtimod jagtede alle "fremmede" kyllinger inden for 2 m afstand, og det var IKKE for at uddele kys og kram  >:(

Såååå det opgav jeg temmelig hurtigt og fik lavet 1 ekstra bur til hønemoren.
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 11 April , 2011, 21:39 »
Det kan i mange tilfælde sagtens lade sig gøre. Jeg har gjort det af flere omgange.
Men du skal selvfølgelig holde godt øje med dem i starten, hvis nu dine opfører sig som Mai-Britt's.
Mvh
Erik Andersen

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #3 Dato: 12 April , 2011, 08:52 »
Jeg har haft FIRE skrukhøner, som rugede kyllinger ud samtidigt (og de lå faktisk i samme redekasse, side om side ) De passede alle kyllingerne sammen uden problemer og når en eller to af hønerne var ude i gården for at støvbade lidt, smuttede kyllingerne bare under en af de andre mødre.
Det er jo ikke sikkert at det går så nemt altid, så det er nok en god ide at holde lidt øje med dem for at se om det fungerer.
Jeg har en formodning om, at det lykkedes fint hos mine netop fordi de lå tæt sammen og rugede.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 12 April , 2011, 11:48 »
Lige præcis den samme oplevelse har jeg haft flere gange, de har ligget og ruget i hver sin redekasse, men i samme rum. Mens de rugede var det ikke altid lige den samme rede de lå på. Det virkede lidt tilfældigt, hvor de lagde sig, når de havde været ude at spise osv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk