Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til mentalitet af ænder. (Moskus)  (Læst 3083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KarCas

• Passiv bruger
Spørgsmål til mentalitet af ænder. (Moskus)
« Dato: 11 April , 2011, 14:28 »
Har et lille spørgsmål til jer kendere, omkring andementalitet eller hvad man nu end kan kalde det.
Har 2 andrikker og 6 ænder rendene. Det bliver så mindsket ned til 1 andrik og 6 ænder her i næste uge, når jeg hugger hovedet af Magda. (Jah, det er en dreng der render rundt og har sig et tøsenavn! Den skulle jo hedde et eller andet!  ;D ) Jeg har for vane at give samtlige ænder og andrikker navne, af dem jeg satser på i den videre avl.  Det er bare min lille private tosse-hobby. MEN MEN her kommer mit ande-psykologi spørgsmål.

Af de seks hunner, er kalder jeg dem henholdsvis. Lilje, Sorthoved, Spætte-grøn, Spætte-blå, Snehvide og Plet.
Lilje og Sorthoved, var både sidste år og i år de absolut stærkeste i flokken, i de to styrende hunner. Dertil også de absolut bedste avlere, der avler både mange men også store ællinger. De to spættere, som jeg ikke kan kende forskel på hvis ikke det var for den ring de har om benet, ligger sådan i midten af hierket.

Sidste år, var det Spætte-blå, Sorthoved og Lilje der avlede, sammen med tre andre hunner som jeg har aflivet. Snehvide, som er 100% hvid levede også sidste år, men fik ingen ællinger. Hun var den nederste i hierkiet, og handyrene gad hende af en eller anden grund ikke rigtigt. Hun fik lov til at leve videre, fordi hun er en helt eminent andemor derimod, dog noget tyvagtig da hun har det med at stjæle de andre ænders ællinger. Ud af et af kuldene der blev  lagt, kom den and jeg kalder for plet, som også er krid hvid, men har en enkelt sort plet i hovedet.

I år har hierkiet så ændret sig. Snehvide er rykket op i hierkiet og nu ligger lille Plet nederst.

Nuher, er diverse ænder jo begyndt at bygge deres reder og lægge deres æg, og de er alle sammen tunge i røven for tiden med undtagelse af en enkelt, som er lille Plet. Snehvide, der sidste år gik uden egne ællinger, ej heller lagde rede og højest sandsynligt heller ikke har været med æg da hun sidste år var den and der ikke var tung i røven, ja hun er nu begyndt at blive så særdeles tung i røven og er også begyndt at bygge rede. Nu er det Plet der ikke er tung bagi, og ikke lægger rede!

Mit spørgsmål lyder. Er det normalt at den and der er nederst i hierkiet, ikke avler så længe den er nederst, eller er det bare mine rappere der er lidt mystiske oven i deres hoveder?  ???
Det andet spørgsmål er, er der en eller anden anden form for syn på de helt hvide ænder end på de sort-hvide, fra ændernes side af?  :-\

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål til mentalitet af ænder. (Moskus)
« Svar #1 Dato: 11 April , 2011, 17:29 »
Jeg tør ikke udtale mig omkring det med æglæggeri /"skrukning". Det ved jeg intet om - men hos mange dyrearter med strengt hieraki er det jo sådan, at den underst i hierakiet ikke avler selv, men hjælper med babysitning. Men jeg som sagt: Jeg aner ikke, om det er det samme med ænder.

Mht. til farve, så kan fugle være præget sexuelt på bestemte farver. Vi havde på et tidspunkt en andrik, som var vosket op i en helt hvid flok. Han rørte ikke sorte / farvede ænder, men var helt vild med de hvide.

Offline morAnna

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål til mentalitet af ænder. (Moskus)
« Svar #2 Dato: 11 April , 2011, 21:30 »
vores moskusænder laver "samme aftaler" den gamle mutter lægger sig altid (3 år i træk) først skruk og så kan resten vente, sidste år har vi bygget ekstra hytte da vi tråede det var hyttemangel det gjorde det at de ikke kunne  blive skruk sammen, men det hjalp ikke. I år er rækkefølgen den samme. Måske laver de som mus og rotter- alt efter madmængde, og pladsforhold- yngler de stærkeste  og resten må bare hjælpe til (de stærkeste gener overlever videre????) måske?
høns, ænder, hunde, katte...