Der er så mange tråde om rugning i maskine, og jeg kan godt forstå du bliver frustreret for der er jo også mange meninger om hvad der er det rigtige.
Rugefejl er mangfoldige, og man kunne jo tænke at der er grænser for, hvor svært det kan være når en høne kan gøre det, og hun gør det jo også bare uden at tænke over det, men vi har det jo med at gøre tingene sværere end de er, og tænke meget over tingene og teknikken.
Måske er det derfor der er nogen der har afprøvet med held at ruge uden at hæve fugtigheden og selvom blæseren går i stå, eller nogen slukker maskinen i en dags tid, ja så kommer der kyllinger alligevel.
Der kan ruges på æg fra køleskabet, og på nogen der er ældgamle osv men der er jo noget der er mere ideelt end andet.
Og det er så det hønen kan.
Hun smider æg ud af reden hun ikke mener skal være der, og hun hakker kyllinger hun mener er i udu, og hun venter ikke på nogen der klækker for sent, og de der ikke kan komme ud af æget de bliver liggende.
Det er os der gør det besværligt fordi vi mener vi skal rede alt hvad redes kan.
Og så er vi altså vildt nysgerrige og vil gerne se resultatet før det er der.
Ind i mellem kommer der mange kyllinger og andre gange få, og det er jo både afhængig af hanens evne og hønens foderstand og en mio mia andre ting, og du kan da have ret i at erfarne rugere bare kan kloge sig. men vi prøver jo netop at afmystificerer det hele ved at komme med en masse forklaringer om at det ikke er nødvendigt at være til stede mens maskinen ruger og klækker, og med tiden og erfaringen kan man glemme at der kommer kyllinger og glemme at lægge dem til klækning, og pludselig se at der sidder en kylling og vipper i rullebakken..... man vil jo gerne hjælpe, men det bliver hurtigt bedrevidende, og mere forvirrende end godt er, og selvfølgelig har jeg også været nysgerrig og hjulpet kyllinger ud, men jeg har også mistet nogen undervejs.
Vi bliver alle mere erfarne med tiden, problemet er at vi bliver det på hver sin måde