Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fasan- vs. kyllingestarter  (Læst 8455 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Fasan- vs. kyllingestarter
« Dato: 08 April , 2011, 22:03 »
Er der mon mere 'krudt' i fasanstartfoder end i kyllingestartfoder?

En jeg samarbejder med mht. wyandotterne fik kyllinger samme dag som mig. Da han ikke lige kunne få fat i kyllinge starter (for 5-6 uger siden) blev de sat i gang med noget fasanstarter og knækket majs. Og de vokser noget hurtigere end mine, som ellers spiser hele tiden, og får kyllingestarter, knækket majs derudover også revne gulerødder og hakkede æg nogle gange om ugen.

Det skal siges, at hans og mine kyllinger er beslægtede, og at mine slet ikke vokser dårligt, tværtimod, og de skal nok nå at blive store nok  :D

Men er der noget der taler for eller imod at bruge fasanstarter i stedet for?
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fasan- vs. kyllingestarter
« Svar #1 Dato: 08 April , 2011, 22:11 »
Der er sikkert nok noget om snakken, for der er mere "krudt" i fasan foder, nu er det så Dværg Wyandotter der er tale om.

Jeg tror ikke det er godt at forcere væksten hos de helt tunge racer, for de skal være udvoksede i rammerne før vægten skal øges.

Endvidere er der mange dværgracer, deriblandt Wyandotter og Orpington, som lige er blevet en tand for store.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 April , 2011, 22:14 »
Det er nu de store wyandotter, Lene  :)
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 08 April , 2011, 22:18 »
Okay sorry, jeg syntes jeg læste dværg et eller andet sted....... nå det er sidst på aftenen og jeg har været oppe siden kl. 5 og på et lidt uroligt Østersøcruise fra 7-19.15. ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 April , 2011, 22:23 »
Det er bare i orden!  :D Vi andre kan blive søsyge bare af at kigge ud af vinduet i huset, sådan som det vipper alt sammen!
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 08 April , 2011, 22:24 »
Nu lider jeg heldigvis ikke af søsyge.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 April , 2011, 22:25 »
Det er bare i orden!  :D Vi andre kan blive søsyge bare af at kigge ud af vinduet i huset, sådan som det vipper alt sammen!

Jeg havde også kilder i maven i dag, for jeg skulle sende min datter ilbage til Århus med færgen Odden-Århus. <R Men det kom koldt fra hende: Mor, der er jo kun 1,5 meter høje bølger.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 08 April , 2011, 22:36 »
1,5 m. hmm dem som var på Østersøen i dag kunne slaske op på vinduerne i messen på dæk 6  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 09 April , 2011, 10:08 »
Fasanfoder er helt klart bedre end hønsefoder, det er en af de ting Bjarne har lært mig i forbindelse med hold af mine Bobwhite. Han forklarer, at høns spiser hele tiden (næsten), mens vagtler og fasaner ikke spiser så store mængder, og derfor skal foderet være mere lødigt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 12 April , 2011, 12:26 »
Hvis jeg ikke husker meget galt, så mener jeg at man brugte fasanstartfoder til kyllinger, da jeg var barn.... ???

Jeg tror jeg vil prøve at købe en sæk og fodre med det, for at se om der nogen forskel, evt. blande det med kyllingestartfoder, så bliver knapt så "stærkt".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Kim Stenderup

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 April , 2011, 10:06 »
Til mit sidste kuld ællinger sidste år kunne jeg ikke få kyllingestartfoder, som jeg ellers havde brugt, men købte så en sæk fasanstart, og det var mindst lige så godt. Så mon ikke det samme gælder til kyllinger.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 15 April , 2011, 10:12 »
Der er mere animalsk protein i fasan foder - så enkelt er det !
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?