Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget gør man en rugemaskine ren?  (Læst 10225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Hvor meget gør man en rugemaskine ren?
« Dato: 08 April , 2011, 19:10 »
Jeg har lånt en gammel rugemaskine. Den er af træ, og kan rumme vildt mange æg. Kan jeg nøjes med at putte få æg i den? Eller er den så sværrere at styre med varmen og fugt?

Den har stået længe, så den er støvet osv. men helt tør. Hvor meget skal jeg gøre den ren? Er det nok at "støve den af", eller skal jeg vaske med rodalon eller andet? Under en høne er der jo ikke specielt rent.

Når jeg starter den, hvor længe skal jeg så lade den køre? Er et døgn med samme temperatur, nok til at vurdere om den er stabil nok. Der er ingen beholdere til vand i den, så det skal jeg sætte ind i en skål, men det er vel først til sidst. Formoder det er ok at tørruge, er der nogle ting jeg skal huske. Ellers vil jeg prøve at følge rugevejledningen, man kan se ude i siden her på forum.

Offline joe

• Passiv bruger
Sv: Hvor meget gør man en rugemaskine ren?
« Svar #1 Dato: 08 April , 2011, 20:18 »
jeg vil bare vaske den med en våd klud, da fugten forsvinder når du starter den, det ved jeg ikke om rodalon gør.
Et døgn er rigeligt til opstart jeg puttede æg i min efter 12 timer.
1 Bullmastiff
1faverollers
6 bernevelder/sussex
5 lys susssex
6 wyandotter/plymouth rocker
1.6. Gårdkatte
2.0. Dejlige Børn
og en skøn kone

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 08 April , 2011, 21:11 »
Jeg ville nok vaske den af i virkon s og ikke rodalon.

En rugemaskine kan godt køre med få æg, men den bruger det samme i strøm, så hvorfor ikke fylde den helt op ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08 April , 2011, 21:16 »
@Lene. Fordi jeg ikke har plads til så mange kyllinger, når de bliver store :D
Hvad er Virkon S, og hvor køber man det?

Kan man bruge æg der er lidt snavsede, eller skal de være helt fri for snavs? Under en høne gør det jo ikke noget, at hønen har været lidt beskidt på maven, når hun har lagt ægget.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 08 April , 2011, 21:26 »
Jeg har lige lyst æg, og nogle af dem var lidt snavsede, fordi hønerne havde valgt at lægge dem i en rede i haven, så der var lidt jord på dem, jeg har ikke vasket dem. Der var fine levende fostre i. /o
Men du kan jo altid skrabe skidt af med en kniv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 08 April , 2011, 21:30 »
Hvor stor er dog den maskine ?

Virkon s kan købes f.eks hos America og hos foderstoffirmaer.

Snavsede æg tja/tjo man kan jo gøre som man vil, men hvis man vil ruge for andre, så ville jeg kræve rene æg, for at forhindre evt. smittefare.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 April , 2011, 21:46 »
@Æggene er ikke møgbeskidte. Blot lidt "jordfarve" ::)
@Lene. Jeg er ikke helt klar over størrelsen, men der er tre bakker i på størrelse med 30 stk æggebakker. Så vil gætte på 90 æg. Hvis jeg puttede så mange æg i, og regner med at bare halvdelen overlever/klarer sig, så skal jeg jo finde plads til 45 høns på min matrikkel :o :o :o Det er vist lige i overkanten. Jeg bor jo midt i byen, med en forholdsvis lille grund ;D
Hmmmm... måske jeg skulle høre naboen, som også har høns, om hun vil deltage i rugningen. Så bliver maskinen jo fyldt lidt mere ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 08 April , 2011, 21:48 »
Lidt jordfarve ville jeg ikke være så bekymret for.
God idé at involvere naboen /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 08 April , 2011, 21:53 »
Lidt jord ville heller ikke skræmme mig, men hvis der er æg (fra et smadret æg) eller lort på, så ville jeg ikke lægge det i maskinen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 09 April , 2011, 09:52 »
Det er netop lidt jord, der sad på mine snavsede æg, fordi et par af mine små MEDK *p absolut vil lægge æg i reder i haven, og så havde det regnet :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 09 April , 2011, 10:04 »
Din rugemaskine vil kører bedst hvis den er halvfuld, men jeg har en der kan have 90 æg ligesom din, og den bliver altid startet op 2-3 dage før jeg skal bruge den så jeg kan justerer og tjekke, husk at fradu skruer lidt for at justerer går der et døgns tid før du kan regne med temp. igen.
Jeg fylder en bakke af gangen dvs 30 æg og så sætter jeg en bakke i om ugen, så klækker der også kun en bakke om ugen, og det er nemmere at få dem igennnem varmelampe slusen i kaninburet.
Men du kan godt nøjes med den ene bakke bare du sikre dig at maskinen er stabil.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 09 April , 2011, 16:09 »
Hej Ina. Jeg har læst lidt om at fugtigheden stiger, når æggene begynder at klække. Det er måske ikke problem for de æg der er en uge eller to efter første hold?

Det ser ud som om det er en almindelig el-pære der er i. Er det bare den der skal lave varmen?

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 09 April , 2011, 22:11 »
Hvis din rugemaskine er til 90 æg ville jeg tro at den har et varmelegme  ??? har den ikke det, så ved jeg ikke hvordan den fungerer, jeg tænker ikke at en alm. 40-50 w pærer kan varme maskinen op, men det har jeg ikke viden nok til at sige noget om.
Der er ikke noget problem med fugtigheden når 1 hold klækker, det generer ikke de øvrige æg
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

frida

• Gæst
« Svar #13 Dato: 09 April , 2011, 22:25 »
Jeg har lige startet maskinen her til aften. Så nu vil jeg se om den kan få en god temperatur. Umiddelbart er der heller ikke noget at justere temperaturen med. Der sidder en føler af en slags deri, pæren, og en blæser. Udenpå sidder der noget der ligner en strømfordeler. Tror det er en rigtig gammel hund, men nu må jeg se imorgen. Naboen vil gerne være med til at afprøve den, men nu må vi se om den kommer i brug.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #14 Dato: 09 April , 2011, 22:30 »
Det ville være meget nemmere hvis du havde et billede af den, så kan man bedre se hvad vi taler om
Venlig Hilsen INA