Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min stakkels brune høne...Hjælp søges!  (Læst 7729 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette.V

• Passiv bruger
Min stakkels brune høne...Hjælp søges!
« Dato: 08 April , 2011, 10:14 »
I dag da jeg kom ud i hønsehuset for at fodre lå to af mine høner i hver deres redekasse. MEN den brune lå med lukkede øje! Jeg aede den og den er skam levende og åbner øjnene, men flygter ikke som den normalt ville have gjort. Jeg tager den ud af redekassen og kigger på den. Den er åben bagi i sprækken (sorry kender ikke rigtigt fagudtrykkene), og der kommer lidt klar væske løbende. Jeg har lagt den i en spand med halm i drivhuset alene og isoleret og den orker ikke at stå og lukker øjnene igen når jeg aer den... Der har den seneste tid været æg i redekassen med et mønster rundt om (udbulning i en ring). Men så sent som i går lagde de alle æg og den var ude at løbe og skrabe i haven med de andre høns.
Jeg er bekymret og mangler svar ??? Vores dyrlæge til katten ved ikke noget om høns...Hvad skal jeg gøre?
Venlig hilsen Mette

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Min stakkels brune høne...Hjælp søges!
« Svar #1 Dato: 08 April , 2011, 11:04 »
Jeg synes du enten skal finde en dyrlæge, der ved noget om høns ASAP eller aflive den. En høne der er så tydeligt svag er meget syg.
Nogle høns bliver syge af betændelse i æggelederen og det er meget smertefuldt. Måske kunne det være det den lider af...

Øv, jeg håber du finder ud af noget *t
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 April , 2011, 16:02 »
Så døde brune før min kæreste nåede hjem og kunne slå den ihjel  <W. Der var kommet lidt flydende afføring (næsten klart) fra den. Nu er den så i hønsehimlen... Håber bare ikke, at det samme sker for nogle af de andre. Synes at det er underligt at de kan hoppe glade rundt den ene dag og lægge æg og så dø allerede den næste... De andre virker friske og som de plejer, men jeg holder øje, ikke at man kan gøre så meget når det går så hurtigt... Bud på, hvad det kan være den fejlede er stadig meget velkomne ??? kan den have spist noget giftigt? Fået forstoppelse? Et æg der sidder fast? Eller som Tanja foreslår betændelse i æggelederne?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 08 April , 2011, 16:12 »
Ååårhh Mette  *t *t *t

Det var en grim oplevelse. Stakkels høne og stakkels dig. Det var godt, at det gik så hurtigt for hende.

Alt efter hvor gammel hun var, så er mit bedste bud den akutte æggelederbetændelse

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=928/sprog=1/grp=5/menu=3/

Jeg har mistet to høner til denne lede sygdom.Mine døde af kronisk æggelederbetændelse og på trods af flere dyrlægebesøg og antibiotika begge gange, så står de altså ikke til at redde, hvis de bliver angrebet.

Hun kunne selvfølgelig også have spist noget giftigt, men så var sansynligheden for,at de andre også havde smagt på nok stor, så den tror jeg ikke så meget på.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 April , 2011, 16:29 »
Ja det er trist :( Den ville være blevet 1 år til juni, så den var ikke særligt gammel. Den har lagt æg siden november...

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #5 Dato: 08 April , 2011, 16:42 »
Øv Mette  *t
Jeg tror den har haft et knust æg siddende. (læggenød) Det kan ske for unge som gamle høner.
Jeg har selv måtte aflive en høne pga dette. Der løb også noget ud af hende bag i og den var meget dårlig.

Krammer herfra  <- *l
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 09 April , 2011, 14:38 »
Er der nogle racer der er mere tilbøjelige til læggenød end andre? Jeg har aldrig haft en høne med det, men jeg synes efterhånden der er mange der skriver om det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 09 April , 2011, 14:53 »
Årsagen til læggenød er vist endnu ukendt, men man mener, at vitaminmangel og almindelig svækkelse af hønen kan forårsage læggenød. Jeg mener ikke, at nogle racer skulle være mere udsatte end andre.

Måske får hybrider oftere læggenød end andre høns, men de lægger jo også procentvis flere æg.

Nogle af mine hybrider har haft læggenød...dog i en grad som ikke krævede indgriben. Det er ved at være længe siden, det er sket sidst, så der er nok også noget om, at "nybegyndere" er mere udsat.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 09 April , 2011, 15:33 »
Tak for det. Det er jo altid rart at vide om der er nogen racer hvor man skal være lidt ekstra opmærksom på det problem. Jeg vil alligevel ikke have hybrider, så det værste undgår jeg nok.  :) (Jeg vil hellere have et par ekstra racehøns for at opveje at de ikke lægger så mange æg, men det er absolut ikke et problem efter vi har fået landhønsene. De sprøjter æg ud. /o )
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mette.V

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 April , 2011, 17:06 »
Tak for alle de søde ord *b
Mine er dværgwyandotter. De burde være dækket ind med alt fra foderblanding (putte og æglægning), skal/kul/stenblanding, hvidløg i vand, madrester og hvad de selv finder i haven, men måske de skal have ekstra vitaminer også?
Det var helt klart den svageste høne. Den plukkede sig selv på bryst og mamelukker under den sidste sne, hvor de ikke ville ud i haven og gik og kedede sig. De var vokset ud igen nu og den var begyndt at se fin ud i fjerene, men det var åbenbart ikke nok... Næste vinter får de en masse tørre blade at gå at skrabe i i hønsegården, så de er aktiveret... Det har jeg i hvert fald lært som nybegynder...

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 09 April , 2011, 18:07 »
Kære Mette,

Jeg tror ikke, at du kunne have gjort noget for at forhindre det skete, det var simpelhen sort uheld. Det lyder bestemt til, at dine høns får alt, hvad de har brug for i deres mad og hvad de ellers kan finde i haven. Om vinteren kunne du så give et tilskud vitamin og måske lidt grønt.

...og ja..det er bestemt en god ide, at finde noget hønsene kan være aktiveret med, når de ikke vil ud om vinteren...de kan hurtig blive lidt plim i deres små hoveder af kedsomhed.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst