Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er det for tidligt til kyllinger  (Læst 3208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
Er det for tidligt til kyllinger
« Dato: 07 April , 2011, 15:39 »
Hej   :)

Jeg har nogle dejlige gule orpington'er, hvor af en af dem er blevet skruk. Mit spørgsmål går på om det er for tidligt på året, hvis det hele skal foregå på naturligvis. Hønen skal selv ruge dem ud, holde dem varme som æg og kyllinger osv. ?

Det er den første af hønerne der er blevet skruk, mon ikke de andre kommer senere, for det er også hende skrukhønen der har lagt æg i længst tid og vil bare gerne give kyllingerne den bedste mulige start, men er selvfølgelig også spændt på at komme igang, så jeg kan prøve at få et par kyllinger på en af hønerne.

Og så lige et ekstra spørgsmål til dem der ligesom mig har kigget på de flotte billeder i leksikonet under avl og lysning - disse billeder er ikke fra med det samme efter de er lagt vel?
Håber de er af æg hvor hønen har lagt på dem lidt, for der er ingen "edderkopper" i mine æg, selvom hanen ofte er på hønsene.

På forhånd tak..

Hilsen Trine  ???
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er det for tidligt til kyllinger
« Svar #1 Dato: 07 April , 2011, 15:54 »
Bare rolig. Friske æg har ingen edderkopper hvad enten de er befrugtede eller ej. Fra æggene er ruget på i min. 4 dage kan du begynde at se edderkopper.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 07 April , 2011, 16:44 »
Du kan roligt give din høne nogle æg, det er den perfekte årstid for rugning /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 07 April , 2011, 17:54 »
Jeg har faktisk en høne liggende udenfor i en kattebakke lige nu. Plasticpressenning henover holdt fast med store sten/fliser for en sikkerheds skyld, da jeg en gang har oplevet at alle æggene var ved at svømme væk efter et ordentligt regnskyl. Surt, da der kun manglede få dage inden de klækkede. Men hende min flade landhøne skulle meget gerne snart komme frem med en flok kyllinger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 07 April , 2011, 17:56 »
Jeg har også en skruk liggende på æg lige nu, de skulle gerne klække om 8-9 dage...  *k   Jeg synes ikke at det er for tidligt. Som Marianne siger er det nærmest det perfekte tidspunkt at ruge lige nu!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 07 April , 2011, 21:37 »
Jeg siger som de andre.... Rugning er perfekt nu. Kyllingerne får den varme og lyse årstid at vokse op i, og masser af labre larver at spise ;D Jeg vil lige råde dig til at lave redekassen rigelig stor. Orpington er dygtige rugere og mødre, men de kan godt være lidt klodsede, når de skal i reden. De kan komme til at træde et æg istykker. Har selv haft en klumpet høne, men da hun fik en rigelig stor kasse var der ingen problemer /o
Held og lykke, men pas på med at prøve at lyse æg............ man bliver helt afhængig ;)

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 April , 2011, 08:03 »
Rigtig rigtig mange tak for de hurtige svar...  /o

Så får min høne de æg jeg når at samle på et par dage. Og så må vi se hvad der sker.
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 08 April , 2011, 17:48 »
Vil lige sige at det er bedst at lægge de æg under hende som hun skal have på samme tid. Så klækker de næsten samtidig. Ellers kan du være uheldig, så hønen forlader reden, selvom der mangler at klække et æg :-\