Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ny med høns...  (Læst 11266 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Claus Jacobsen

• Passiv bruger
Ny med høns...
« Dato: 07 April , 2011, 14:13 »
Hejsa herinde... 
Jeg vil igang med at etablere en ny hønse gård med silkehøns, hvor hønsene kan gå ind i mit udhus. Da jeg aldrig har haft høns før, søger jeg nogle tips og ideer til inventar, foder automater, sovepladser, redekasser osv. Har godt læst at der er mange der bruger kattebakker, men jeg vil gerne bygge noget af træ. Hvis der er nogle der har billeder tegninger osv af foder automater, redekasser og andet inventar, vil jeg meget gerne høre fra jer...

På forhånd tak..

Claus
1.3 Lys Sussex stor race.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Ny med høns...
« Svar #1 Dato: 07 April , 2011, 14:40 »
Hej velkommen til Danmarks hyggeligste forum *p
Hvis du kigger her kan du sikkert få nogen ideer: http://fjerkrae.dk/cpg1416/index.php?cat=6
« Senest Redigeret: 07 April , 2011, 22:18 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Claus Jacobsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 April , 2011, 17:19 »
Ja der er mange gode muligheder, tusind tak for det hurtige svar...

Hvis der er nogle andre ideer end dem der er billeder af, er jeg meget åben..

Nogle herinde der har erfaringer med silkehøns...???

Claus

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 April , 2011, 17:30 »
To ting som altid bliver nævnt og altid skal nævnes:
1: Det skal gøres SÅ nemt for dig som overhovedet muligt. Møgbrædt under siddepindende.(En plade hvor deres lort falder ned på. Jeg ville dække den med grus, så det er let at samle sammen. Alternativt i højde med en trillebør, afhængigt af hvor mange høns/hvor meget møg.

2: Det skal være større end du lige regner med. Voksne høns har som udgangspunkt ikke det store behov for varme*, men læ. Altså ingen træk ingen fugt. - Så man behøves ikke at tænke på de kan sidde tæt og varme rummet op. Udover det så griber det hurtigt om sig, så man risikere let at dimensionere det hele for småt.

*Afhænger selvklart af racen. Men generelt ikke noget problem.

Lav redekasserne så det er individuelle rum, således at eventuelle skruk høns ikke bliver forstyrret. (omvendt kan du vel tildels forhindre skruk høns ved ikke at lave for hyggelige redekasser?)

Personligt har jeg ikke foder automat, men har en stor hønsegård, mere plads hvis der bliver åbnet ud og ellers så bliver der givet list løst og fast fra køkken.
Jeg påtænker at lave en foderautomat i mit næste setup, der ville jeg købe en som hænger ned fra loftet i en kæde, justeret i højden så det passer til mine høns.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 April , 2011, 18:07 »
Silkehøns er noget af det sødeste der findes *p

De kan ikke rigtigt flyve og kan derfor holdes inde bag et hegn på 1 meter /o Dette skal du så også tænke på inde i huset, så du ikke kommer til at sætte evt. siddepind for højt op. Ikke højere op end de kan hoppe, ca. 20-30 cm.
Det samme gælder så selvfølgelig også redekassen. Jeg har bygget mine kasser så der kan stå en plastikkasse, -nogen bruger en opvaskebalje, inden i som så selve reden er i, da den så er nem lige at tage ud når der skal skiftes redemateriale eller skal gøres rent. De passer fint i størrelsen til silker.
De silker jeg havde, gad ikke siddepinden og deres redekasse stod på gulvet  ;D
Husk at de også skal have mulighed for at få et sandbad. Evt. en aflagt sandkasse kan bruges, ellers grav et hul og put sand der i. Bruger du en plastik sandkasse så bor nogen huller i bunden inden du fylder den så vand kan løbe ud.
Nu skriver du ikke hvor mange du skal have men Harald Nyborg har nogen fine foder og vandautomater i forskellige størrelse. Der kan du så også få hegn nu du er der /o Det samme kan du i Land og fritid.

Mand og 3 børn

thorleif

• Gæst
« Svar #5 Dato: 07 April , 2011, 18:31 »
Pas paa at dine sittepinder er hoejere end dine rugekasser. Fjerkrae soeger naturligt det hoejeste mulige punkt at vaere om natten.

Offline Claus Jacobsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 April , 2011, 19:41 »
Skal sidde pindende sidde højere end redekasserne..??

• Bruger
« Svar #7 Dato: 07 April , 2011, 20:10 »
Ja, for ellers bruger de redekasserne til at sove i istedet for pindene.
Mand og 3 børn

Offline Claus Jacobsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 April , 2011, 22:05 »
Okay, jamen så tror jeg at je er ved at have styr på det, så er det bare ud og købe ind og så igang med at bygge...

Kunne godt have brugt lidt ideer til redekasser, altså byg selv...

En skruk høne, er det en høne der ligger på befrugtet æg..???

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 April , 2011, 22:12 »
En skrukhøne er:

En høne som har lagt så mange æg i sin rede at hun tænke: "Så er det godt, nu gider jeg s.. ikke mere." Derefter lukker hun luften ud af sig og ligger sig TUNGT på alle æggene i 21 dage og holde ferie, for derefter at blive fuldtidsmor til et kuld kyllinger HVIS æggene er befrugtet.

Altså kan man godt få en skrukhøne selvom æggene ikke er befrugtet. Er de ikke befrugtet har hun bare holdt ferie ;D

Mand og 3 børn

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 April , 2011, 22:16 »
Prøv at gå ind i galleriet igen og så søg på redekasse via søgefunktionen i den blå menu foroven. På den måde søger du på tværs af alle medlemmerenes gallerier.  :)

Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

• Bruger
« Svar #11 Dato: 07 April , 2011, 22:20 »
Mand og 3 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 07 April , 2011, 22:23 »
Har du tænkt på at du også kan få rigtige  høns  ;D

@ Søren
Jeg så ikke at der var nogen der ringede dig op her. >:(
 *g

Silkehøns er noget af det sødeste der findes *p

De kan ikke rigtigt flyve og kan derfor holdes inde bag et hegn på 1 meter /o Dette skal du så også tænke på inde i huset, så du ikke kommer til at sætte evt. siddepind for højt op. Ikke højere op end de kan hoppe, ca. 20-30 cm.

@ Jean

Må nok lige korrigere lidt her.

Mine siddepinde starter fra en højde på ca 1 m og jo jeg finder jævnligt et par silker der har sat sig til for natten på pindene.
MEN, når det er sagt er min erfaring at silker for det meste ikke er til pinde, uanset højden. De synes at foretrække gulvet.
Mvh
Erik Andersen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 07 April , 2011, 22:26 »
Mine siddepinde starter fra en højde på ca 1 m og jo jeg finder jævnligt et par silker der har sat sig til for natten på pindene.
MEN, når det er sagt er min erfaring at silker for det meste ikke er til pinde, uanset højden. De synes at foretrække gulvet.

Jeg skriver også lidt længere nede i tråden at sidepindene skal sidde højere end redekassen.
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 07 April , 2011, 22:50 »
Velkommen på forum, Claus :D
Jeg kan se, du er kommet i "godt selskab" her /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk