Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: høne sammen med kyllinger  (Læst 3318 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pernille go

• Passiv bruger
høne sammen med kyllinger
« Dato: 07 April , 2011, 11:31 »
har lige et spørgsmål. Kunne godt tænke mig nogle hvide silke og har fundet rugeæg herfra. Men mangler en ruger. Vil så høre om man kan købe en skrughøne og lægge disse æg under hende? Jeg vil så også ved samme lejlighed høre om man godt kan køne en skrughøne og sætte hende sammen med sine kyllinger. Har nemlig 11 kyllinger og de skulle jo ikke gerne miste livet med en høne

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: høne sammen med kyllinger
« Svar #1 Dato: 07 April , 2011, 11:37 »
Hvis du med ruger mener rugemaskine så ok, men hvis du mener skrukhøne så desværre nej. For når du flytter en skrukhøne mere end bare lige over i et skrukhus holder hun op med at være skruk /d
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 April , 2011, 11:47 »
Jeg vil også lige kommentere dit spørgsmål. Hvis du køber en skruk høne, som så stadig er skruk når den er flyttet over til dig (sæt den alene på en rede et roligt og ikke for lyst sted), så kan du godt lægge æggene under hende.

En skruk høne vil som regel gerne tage imod daggamle kyllinger (helst ikke ældre end et par dage eller 3), hvis du erstatter hendes æg med de små kyllinger.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 07 April , 2011, 13:39 »
Jeg kæmper en kamp med den ene af mine små MEDK-høner, hun havde besluttet sig for at æggene skulle lægges i et lille aflukke bag en stor spand, fint nok, så jeg lagde et par golfbolde, så hun ikke skulle finde et nyt sted, når jeg fjernede æggene. Men så besluttede tøsen at nu skulle de golfbolde ruges ud til golflinger.  Jeg har givet hende æg i en redekasse, og der ligger hun så spærret inde bag en plade, hver dag lukker jeg hende ud, hun spiser, drikker og laver sin enorme klat og vandrer så hen til den "rigtige" rede, som nu er helt tom. Jeg holder øje, snupper hende og bærer hende tilbage til reden og stiller pladen for. Jeg tør ikke lade hende ligge det andet sted, for der ligger hun jo ubeskyttet om natten.
Tænk at sådan en lillebitte høne *p kan være så stædig og beslutsom.
Heldigvis lader det ikke til, at hun bliver afskrukket af vores små vandreture. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #4 Dato: 07 April , 2011, 16:38 »
Jeg har med held flere gange flyttet eller lånt skrukhøns.

Jeg har lavet en lækker rede i et aflukket rum, som skrukhønen havde for sig selv. Jeg kan evt anbefale en 'frugt og grønt' papkasse fra Brugsen, den er fin i størrelsen og kan lukkes fint i toppen. Jeg har så samtidig lavet en 'dør' i den ene af enderne på kassen..
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Pernille go

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 April , 2011, 13:30 »
Jeg har 11 sussex kyllinger nu og kunne godt tænke mig nogle nogle hvide silke som så kunne gå sammen med dem (synes de er vildt flotte) og de andre er beregnet til æglæggere. Jeg kan bare kun finde hvid silke i voksne eller i æg og da jeg ikke har en rugemaskine vil jeg så bare høre om man kan købe en skrug høne som så kan med lidt held ruge hvide silke ud og om hun så stadig kan gå med kyllingerne altså både de nye og gamle uden at slå sussex kyllingerne i hjel. Ved intet om høns og ved ikke om voksne høns ikke vil acceptere kyllinger hvis ikke det er deres egne.