Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varmeplader (til krybdyr) til kyllinger?  (Læst 1323 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
Varmeplader (til krybdyr) til kyllinger?
« Dato: 07 April , 2011, 11:25 »
Jeg sad lige og læste under noget med kyllinger de måske ikke har så godt af varmen fra en varmelampe. Det ved jeg så ikke om er rigtigt.
Men, jeg kom til at tænke på, om man ikke kan bruge varmelpader, som man bruger til krybdyr,som giver varme nedefra? Nogen som kender noget til det?
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Lolland

• Passiv bruger
Sv: Varmeplader (til krybdyr) til kyllinger?
« Svar #1 Dato: 07 April , 2011, 11:35 »
Varmeplader, skulle der stå ::)
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 April , 2011, 11:35 »
Ikke godt for de kan få skæve tæer hvis den er for varm. Tror du skal blive ved varmelampen. Det er en god og efterprøvet metode.
Og hænger du den op i en såkaldt svanehals kan du nemt justere højden efter kyllingerne.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 April , 2011, 11:48 »
Tak Jean. VIl jo så nødigt skade de små. Holder mig til lampen. Har den hængende så jeg nemt kan justere den.
Hilsen Britta

0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 April , 2011, 12:38 »
Nu ved jeg ikke hvad du har i bunden af kyllingeburet men hvis du har sand så pas endelig på med ikke at have sand unde varmelampe. Det bliver MEGET varmt med skæve tæer tilfølje.
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 April , 2011, 13:06 »
Jeg har altså altid brugt sand, og kyllingerne trives glimrende, kan selv vælge sandkorn/små sten til kråsen, og har ikke fået skæve tæer af det... Men det er rigtigt, at lampen ikke skal længere ned end højst nødvendigt, for sandet bliver nemt meget varmt.

Jeg er en af dem, der tror de skæve tæer er arveligt betinget, for de kyllinger jeg har haft med skæve tæer havde det allerede ved klækningen, og de er hverken blevet mere eller mindre skæve af sandet.

Men noget man kunne overveje - og som jeg også vil installere når tid og mulighed byder sig - er en keramisk varmepære (som ikke giver lys) samt en sparepære med tænd/sluk ur, så kyllingerne kan få nogle timers hvile i stedet for konstant lys.
« Senest Redigeret: 07 April , 2011, 13:09 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 April , 2011, 13:15 »
Marianne
De har de keramiske varmepærer på tilbud her lige nu til 75 kr. : http://lsdantrade.dk/varmelamper-varmepaerer-21/keramiske-varmepaerer-323.html
Hilsen Britta

0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 April , 2011, 13:26 »
Tak - men jeg har allerede én, jeg skal bare have byttet rundt på nogle ting, så det kommer til at virke for de mindste...  :) Jeg har nemlig 3 kyllinge-mødre sådan til kyllinger i forskellige aldre og stadier, med forskellige varmekilder - en keramisk (som jo kræver lys ved siden af), en kyllingelampe (med regulator til halv kraft) og en stor griselampe, som jeg bruger til de store af de kyllinger der stadig skal have lidt varme.
Mvh Marianne

• Bruger
« Svar #8 Dato: 07 April , 2011, 13:30 »
Jeg er en af dem, der tror de skæve tæer er arveligt betinget, for de kyllinger jeg har haft med skæve tæer havde det allerede ved klækningen, og de er hverken blevet mere eller mindre skæve af sandet.

Jeg fik rugeæg tilsendt fra høns som aldrig havde haft skæve tæer og min ene kylling fik dem først dagen efter klækningen. Jeg havde sand i bunden. Den ene tå fik jeg heldigvis rettet op mens den anden stadig er lidt skæv men ikke noget som generer kyllingen.

Så jeg er en af dem som tror på det modsatte ;)
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 April , 2011, 13:35 »
Det med de små fejl, som f.eks. skæve tæer, er vist lidt en 'øm tå' - hvis man må sige det sådan  :D - hos nogle avlere, hvis høns 'i hvert fald ikke har skæve tæer'.

Så er det bare man kan undre sig over, at det kun er nogle kyllinger/stammer, der har skæve tæer, og ikke andre - opdrættet under de samme betingelser...

Jeg kender i hvert fald nogen, som jeg ikke køber rugeæg/kyllinger/ høns hos mere - af samme årsag.
Mvh Marianne

thorleif

• Gæst
« Svar #10 Dato: 07 April , 2011, 13:40 »
Jeg sad lige og læste under noget med kyllinger de måske ikke har så godt af varmen fra en varmelampe. Det ved jeg så ikke om er rigtigt.
Men, jeg kom til at tænke på, om man ikke kan bruge varmelpader, som man bruger til krybdyr,som giver varme nedefra? Nogen som kender noget til det?
Jeg har en af de her, http://www.brinsea.co.uk/index.php?route=product/product&product_id=587 , bruger mindre elektricitet i doegnet end en varmelampe bruger i timen, og eliminerer alle problemer. Og de smaa gaar under KUN naar de behoever!

Offline Lolland

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 April , 2011, 13:55 »
Den er godt nok smart thorleif. Regner dog ikke med jeg i længden skal have kyllinger, uden de har deres rigtige mødre. Det er helt nystart jeg skal begynde, så derfor får jg daggamle og de skal have varme nogle uger/mdr.

Keg regner med de får spåner under lampen. Det skulle der vel ikke være noget problem i, eller hvad? :D
Hilsen Britta

0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

• Bruger
« Svar #12 Dato: 07 April , 2011, 13:55 »
Nej spåner er fint.
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 07 April , 2011, 16:50 »
Der findes jo også varmeplader, der står på ben, som er beregnet til kyllinger:
http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=485
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk